خبرگزاری کار ایران

به دنبال شیوع کووید ۱۹؛

منع تماس با خارجی‌ها برای صیادان/ پیشگیری از کرونا به بنادر و خلیج‌ها رسید

asdasd
کد خبر : ۸۷۹۴۸۲

به دنبال شیوع بیماری کرونا در ایران، صیادان ایرانی به ویژه کسانی که در آب‌های بین‌المللی صیادی می‌کنند از تماس با خارجی‌ها منع شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هر چند از بیش از یک ماه پیش بیماری کووید ۱۹ به صدر اخبار رسانه‌ها آمده، اما از آخر بهمن که مسئولان ایرانی رسما اعلام کردند این بیماری خطرناک به کشور ما هم وارد شده، توجهات و حساسیت‌ها به آن افزایش داشته است. قدرت بالای ویروس کرونا در مبتلا ساختن افراد باعث می‌شود متخصصان تاکید کنند این بیماری تحت کنترل درنمی‌آید، مگر اینکه تک تک افراد توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفته و به مقابله با آن بپردازند. بر این اساس تشکل‌های مختلف توصیه‌هایی را دریافت کرده و باید ضوابطی را رعایت کنند.

این بحث که کدامیک از اقشار در ایران بیشتر در معرض خطر ابتلای کرونا هستند، بحثی که زیاد درباره آن حرف زده شده است. بی‌شک پزشکان و پرستاران در خط مقدم مقابله با کرونا هستند، اما جز اینها رفتگران، فروشندگان، کارمندان و... نیز در معرض ابتلا قرار دارند. در این بین ضوابط پیشگیرانه برای مقابله با کرونا در مورد جامعه صیادان از چند منظر اهمیت دارد.

چرا صیادان باید درباره کرونا جدی‌تر باشند؟

اغلب استان‌های صیادی ایران استان‌های مرزی هستند و صیادان در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر به آب‌های آزاد و بین‌المللی دسترسی داشته و سفر صیادی‌شان در بسیاری موارد برون مرزی است. این افراد مراودات بین‌المللی با صیادان دیگر کشورها دارند. هر چند در یکی دو سال اخیر ممنوعیت‌هایی برای صیادی شناورهای چینی در آب‌های ایران ایجاد شده، اما این به معنای آن نیست که دیگر هیچ فرد چینی در استان‌های ساحلی ایران ماهیگیری نمی‌کند. همچنان خدمه و کارگران برخی از شناورها چینی هستند. علاوه بر این صیادان ایرانی با صیادان دیگر کشورها ازجمله پاکستان، عراق، امارات، قطر و... مواجهه دارند که این خود می‌تواند احتمال ابتلای این افراد به کرونا را افزایش دهد.

توصیه‌های متخصصان نشان می‌دهد که در قطع زنجیره بیولوژیکی کرونا مواد غذایی اهمیت زیادی دارد. آلوده بودن صیادان به کرونا منجر به آلودگی مواد غذایی و انتشار بیشتر بیماری می‌شود.

تماس با خارجی‌ها ممنوع

سلیمان آراییش (رئیس اتحادیه صیادی سیستان و بلوچستان) در گفتگو با ایلنا می‌گوید: متعاقب اعلام رسمی ورود بیماری کرونا به ایران صیادان توصیه‌هایی را از طرف فرمانداری‌ها و مراکز بهداشت دریافت کردند و ما با جدیت این توصیه‌ها را رعایت می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: از دو جنبه توصیه‌هایی داشتیم. جنبه اول مربوط به سلامت و بهداشت صیادان و جنبه دوم مربوط به بهداشت محصولات است. در مورد بهداشت صیادان که توصیه‌های عمومی سر جای خودش است و این قشر مثل سایر مردم توجیه شده‌اند که مرتب دست‌های خود را بشویند و محیط کار و ابزارشان را ضد عفونی کنند.

رئیس اتحادیه صیادی سیستان و بلوچستان همچنین به بحث ارتباط با صیادان دیگر کشورها می‌پردازد و می‌گوید: این نگرانی وجود داشت که ارتباط با خارجی‌ها منجر به ابتلای صیادان به کرونا شود. برای مثال صیادان در سیستان و بلوچستان در مراوده با صیادان پاکستانی هستند. هم از جانب ایران و هم از جانب پاکستان ارتباط با صیادان خارجی اکیدا ممنوع شده است.

او همچنین با اشاره به بهداشت صید بیان می‌کند: در مورد سلامت ماهیان و دیگر آبزیان صید شده همواره حساسیت‌هایی وجود داشته است. بر این اساس صیادان همیشه پروتکل‌های بهداشتی صید را مدنظر داشته‌اند. با شیوع کرونا مراقبت‌های بهداشتی دو چندان شده و جای نگرانی از این بابت نیست.

او می‌گوید: روال کارها عادی است و کرونا تاثیر منفی بر صیادی، فروش محصولات و قیمت آنها نداشته است.

افزایش نظارت‌ها بر کسانی که با خارج از مرزها در ارتباط‌اند

در روزهای اخیر اخبار زیادی درباره ایجاد ممنوعیت‌های مختلف در زمینه جابه‌جایی مسافران شنیده‌ایم. در مرزهای آبی، خاکی و هوایی کشور محدودیت‌هایی گذاشته شده است و کسانی که به بیرون مرزها تردد دارند، زیر ذره‌بین هستند. همانطور که عنوان شد هزاران صیاد بین‌المللی ایرانی نیز به گونه‌ای در تردد بین مرزها هستند. ممنوعیت‌ها در این زمینه باید جدی گرفته شود و بر این اساس باید نظارت‌ها را افزایش داد. تشکل‌ها و اتحادیه‌ها می‌توانند نقش فرهنگ سازی و آموزش را برعهده بگیرند، اما جدای از این فرمانداری‌ها و مراکز بهداشت باید نقش‌آفرینی کرده و فقط به دادن ابلاغیه اکتفا نکنند، بلکه رعایت ضوابط را نیز پیگیری کرده و از انجام آنها مطمئن شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز