خبرگزاری کار ایران

دستمزد به کجا رسید؛

پرونده مزد منطقه‌ای بسته شد/ نباید کف حقوق کارگران از کارمندان پایین‌تر باشد/ هفته آینده سبد معاش تعیین می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۸۸۴

فرامرز توفیقی با تاکید بر اینکه پرونده دستمزد منطقه‌ای و دستمزد صنفی بسته شد، می‌گوید: هفته آینده محاسبات سبد معاش به نتیجه پایانی می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سه‌شنبه (هفتم بهمن ماه) جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار برگزار شد؛ خواسته‌ی نمایندگان کارگری، پایان دادن به بحث‌های «دستمزد منطقه‌ای» و «دستمزد صنفی» بود که به نظر می‌رسد این بحث «فعلاً» خاتمه یافته است.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها و نماینده کارگران در این جلسه) در ارتباط با خروجی‌های جلسه سه‌شنبه و مسیرِ پیش رو می‌گوید: متاسفانه در ماه‌های گذشته شاهد تحرکاتی از سوی برخی شبه‌کارفرمایان خُرد بودیم که به عنوان بنگاه خیریه عمل می‌کنند و قبلاً به دنبال کاستن از سطح حداقل دستمزد برای روستاییان و گروه‌های آسیب‌پذیر بودند و حالا دوباره دور برداشته‌اند و مزد منطقه‌ای را علم کرده‌اند و با کمال تاسف باید بگوییم گروه‌ها و رسانه‌هایی هستند که فضا به اینها داده‌اند؛ نمایندگان اینها به اتاق‌های بازرگانی و اصناف ورود کرده و سخنرانی و میزگرد می‌گذارند و متاسفانه یک تعداد به اصطلاح محقق پژوهش‌های سفارشی از اینها قبول کرده‌اند و داده‌های مثلاً علمی در دفاع از ادعاهای غیرقانونی اینها منتشر می‌کنند و در این فضای مسموم و پر از تبلیغات، برخی نمایندگان کارفرمایی حرف‌های اینها را باور می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اینها با استفاده از ابزار قدرت و ثروت، بازی‌های رسانه‌ای راه انداخته‌اند؛ ادامه می‌دهد: گروه‌هایی فکر می‌کنند امکان دستمزد منطقه‌ای و صنفی وجود دارد در حالیکه زیرساخت‌ها فراهم نیست. برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و اینکه بدانیم آیا می‌شود علاوه بر حداقل مزد سراسری، مزد منطقه‌ای نیز داشته باشیم نیاز به بانک‌های اطلاعاتی دقیق و متقن داریم؛ نباید راه رفته را دوباره برویم؛ یادمان باشد که از سال ۲۷ که مذاکرات دستمزد در ایران پاگرفت، بارها این دست محاسبات و تصمیم‌گیری‌ها را انجام دادند اما به جایی نرسیدند، پس نباید خطاهای گذشته را تکرار کنیم.

به گفته‌ی توفیقی، مزد منطقه‌ای و صنفی کار علمی درست می‌خواهد؛ بعد از کار علمی، باید یک مناطقی را پایلوت کنیم و بعد به موضوع ورود کنیم.

پرونده مزد منطقه‌ای بسته شد

وی تاکید می‌کند: با این حساب، پرونده مزد منطقه‌ای و مزد صنفی برای مذاکرات مزدی امسال بسته شد. قرار شد ذیل کمیته دستمزد شورای عالی، کار پژوهشی مربوطه انجام شود؛ این پژوهش از اوایل سال ۹۹ استارت خواهد خورد.

نماینده کارگران در کمیته دستمزد اضافه می‌کند: بحث بعدی، محاسبات سبد معیشت بود که قرار است براساس تورم دی ماه محاسبه شود که با توجه به اعلام شدن اعداد و ارقام تورم دی ماه، حالا همه داده‌ها را داریم و می‌توانیم در جلسه بعد محاسبات را به سرانجام برسانیم.

او به نکته بسیار مهمی اشاره می‌کند: باید بپذیریم اگر دولت نخواهد وظایف حاکمیتی خود را بپذیرد و نقش‌آفرینی کند، هر عدد و رقمی که برای حداقل مزد توافق شود، اثراتش کوتاه‌مدت خواهد بود و در درازمدت جواب نمی‌دهد.

توفیقی تاکید می‌کند: پیش‌بینی‌های بانک جهانی و اقتصاددانان بر این است که تورم سال ۹۹ بالای ۴۰ درصد خواهد بود و هرچه ادعا کنند که تورم پایین آمده و فعلا به ۳۸ درصد رسیده، تاثیری ندارد چراکه همه پیشران‌ها و شاخص‌ها نشان می‌دهد که تورم سال آینده بالای ۴۰ درصد است؛ این مساله‌ی بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

دولت در لایحه بودجه میزان افزایش حقوق کارمندان خود را ۱۵ درصد در نظر گرفته اما در عین حال اعلام کرده‌اند کف حقوق کارمندان دولت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود؛ توفیقی در این ارتباط می‌گوید: رقم ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بسیار پایین است و فاصله‌ی معناداری با سبد معاش حداقلی دارد اما با این حال، باید همه‌ی آیتم‌ها و مزایای مزدی کارمندان را برای کارگران نیز لحاظ کنند؛ اگر به دنبال عدالت توزیعی هستیم، نباید کف حقوق کارگران از کارمندان پایین‌تر باشد؛ تفاوت سطح حقوق، به معنای فقدان عدالت است.

او در پایان تاکید می‌کند: یکشنبه‌ی هفته بعد، جلسه‌ی شورای عالی کار  تشکیل خواهد شد و نتایج کمیته دستمزد به آن جلسه خواهد رفت؛ در عین حال، دوشنبه یا سه‌شنبه هفته‌ی بعد باز هم جلسه کمیته دستمزد برگزار می‌شود و در آن جلسه، بحث سبد معاش را می‌بندیم و محاسبات را به پایان می‌رسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز