خبرگزاری کار ایران

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور خبر داد:

کارکنان سهام عدالت هنوز پیگیر مطالبات مزدی و تحقق امنیت شغلی خود هستند

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۵۰۳

کارکنان دفاتر مختلف تعاونی‌های عدالت کشور می‌گویند به‌رغم دریافت ۳۵ ماه از مطالبات مزدی سالهای ۹۴ تا پایان سال ۹۶، هنوز بابت مطالبات مربوط به ۲۲ماه دستمزد (۹۷ تا بهمن ۹۸) با آنها تسویه حساب نشده و هیچ تغییری در وضعیت شغلی‌شان ایجاد نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امینی‌خواه (بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور) گفت: به‌صورت مشخص مرداد ماه سال جاری حدود ۳۵ماه از مطالبات معوقه سالهای ۹۴ تا ۹۷ حدود ۶۰۰ نفر از کارکنان دفاتر تعاونی‌های سهام عدالت سراسر کشور بر اساس بودجه ۲۵ میلیارد تومانی هیات وزیران پرداخت شد و هم‌اکنون آنها به دنبال وصول مابقی معوقات مزدی و تحقق امنیت شغلی خود هستند.

وی با بیان اینکه حدود هزار و پانصد نفر در دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت سراسر کشور مشغول کارند که جدا از این ۶۰۰ نفر که به صورت ناقص مطالبات خود را دریافت کرده‌اند، مابقی هنوز موفق به دریافت مطالبات خود نشده‌اند، درباره نحوه دریافت مطالبات کارکنان سهام عدالت افزود: سازمان خصوصی‌سازی مطالبات حدود  ۶۰۰ نفر (از هر دفتر تعاونی دو نفر) از کارکنان بر اساس بودجه ۲۵ میلیاردی که پیش از این از سوی هیات وزیران برای پرداخت مطالبات معوقه مزدی و سنواتی سالهای ۹۴ تا ۹۶ کارکنان در نظر گرفته شده بود را پرداخت کرد.

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور در ادامه افزود: هر کدام از کارکنان دفاتر سهام عدالت به صورت میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون بابت دستمزد و سنوات از سازمان خصوصی‌سازی طلبکار بودند اما این سازمان به اجبار مطالبات حدود ۵۰۰ نفر را که از مشکلات معیشتی رنج می‌بردند به صورت نیمه (حدود ۳۵ میلیون تومان) پرداخت کرد و مابقی کارگران (حدود ۱۰۰ نفر) مطالبات معوقه خود را با حکم قضایی به صورت کامل تا پایان سال ۹۶ دریافت کردند و هم‌اکنون مطالبات سال ۹۷ و سال جاری آنها پرداخت نشده، باقی مانده است.

امینی‌خواه با بیان اینکه کارکنان دفاتر شهرستانی ناچار بودند مبلغ دریافتی سهم خود را با سایر کارکنان دفاتر تقسیم کنند، در ادامه افزود: در هریک از دفاتر شهرستان دو تا شش نفر نیروی کار مشغول به کار هستند. که درنهایت با توافق این پول به همکارانی از آنها تعلق گرفت که مشکلاتشان به نسبت بقیه بیشتر بود. درعین حال به نحوی  سازمان خصوصی‌سازی پرداخت هزینه‌های جاری دفاتر تعاونی‌ها را نپزیرفت که در نهایت همه این هزینه‌ها از جیب مدیر دفتر تعاونی‌ها پرداخت شد.

وی درباره وضعیت اشتغال کارکنان دفاتر سهام عدالت نیز گفت: همچنان کارکنان دفاتر سهام عدالت بعد از ۴سال از توقف واگذاری سهام در وضعیت بلاتکلیفی بسر می‌برند اما آنها برخلاف نظر سازمان خصوصی‌سازی همچنان در دفاتر سهام عدالت در مراکز استان و برخی شهرستانهای کشور مشغول کارند. آنها با روی کار آمده رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی و وعده‌هایی که از وی گرفته‌اند، امیدوارند که به زودی مشکلاتشان برای همیشه مرتفع شود.

به گفته بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور، چندین سال است همه مراودات و مراسالات اداری دفاتر سهام عدالت با سازمان خصوصی‌سازی یکطرفه است و آنها به دلیل ضرورت نداشتن فعالیت دفاتر با ایجاد سامانه الکترونیکی سهام عدالت به هیچیک از نامه‌های ارسالی دفاتر جواب نمی‌دهند.

وی گفت: با این وجود عمده‌ترین مشکل کارکنان سهام عدالت بحث تحقق امنیت شغلی آنهاست. کارکنان سهام عدالت که همگی از مددجویان تحصیلکرده نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) و از اقشار ضعیف جامعه‌اند بعد از ده تا ۱۵ سال سابقه کار در دفاتر سهام عدالت، از سال ۹۴ به حال خود رها شده‌اند.

به گفته وی، سازمان خصوصی‌سازی در حالی با الکترونیکی کردن سهام عدالت اعتقادی به ادامه همکاری با کارکنان دفاتر تعاونی‌ها ندارد که هریک از آنها سالها جوانی و زندگی خود را وقف رتق و فتق و پیگیری مشکلات مردم در ساختار سهام عدالت کرده‌اند و در حال حاضر نیز با باز نگهداشتن در این دفاتر، روزانه مرتفع‌کننده مشکلات تعداد زیادی از افرادی هستند که به هر دلیل دسترسی به سامانه الکترونیکی سهام عدالت ندارند.

امینی‌خواه افزود: سازمان خصوصی‌سازی  اگر می‌خواهد با بیکار کردن حدود ۱۵۰۰ نفر همه دفاتر سهام عدالت را تعطیل کند در ابتدا یا باید زمینه اشتغال آنها را در یک مجموعه تحت مسئولیت خود فراهم کند یا با دادن تسهیلات و تسویه حساب کامل همه آنها را بازخرید کند.

وی گفت: جدا از موضوعات مطرح شده، آن زمان همزمان با اجرای طرح سهام عدالت، سازمان خصوصی‌سازی برای تجهیز دفاتر تعاونی‌ها اموال اداری را به دفاتر تحویل داده که در حال حاضر ما متعهد به نگهداری از آنها نیز هستیم.

بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور در خاتمه با بیان اینکه در حال حاضر ما از عملکرد رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی رضایت داریم و ایشان وعده‌هایی برای پیگیری مطالباتمان داده‌اند به ایلنا گفت: صحبت ما با مسئولان نهادهای دولتی بویژه رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی است که سالها با وجود شنیدن صدایمان هیچ تغییری در وضعیت شغلی‌مان ایجاد نکردند. ما بار‌ها برای پیگیری مطالباتمان در مقابل ساختمان وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی و سایر نهاد‌های مرتبط با مشکلاتمان در تهران مراجعه کره‌ایم اما هیچ توجهی به مشکلات ما نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز