خبرگزاری کار ایران

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران:

با تحمیل هزینه اضافی کارآفرینان ورشکست می‌شوند/ اجباری بودن بیمه قبل از اجرای طرح‌های اشتغال اعلام شود

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۰۷۶

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران می‌گوید: اصل بیمه ضروری است، اما تحمیل کردن هزینه به کارآفرینان نیز ممکن است آنها را ورشکست و بدهکار کند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، وام دادن به روستاییان و عشایر یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو سال اخیر برای ایجاد اشتغال اجرا کرده است. مسئولان مدعی هستند با اجرای این طرح‌ها حدود ۱۵۰ هزار شغل ایجاد شده است. در یکی از آخرین اظهارنظرات در این باره عیسی منصوری (معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) عنوان کرد: تا پایان امسال جمعا ۲۵۰ هزار اشتغال روستایی با احتساب سال گذشته خواهیم داشت.

این مقام مسئول در اظهارات جدید خود اشاراتی هم به بحث بیمه داشته و عنوان کرده است: با توجه به آنکه بر اساس تمام‌شماری که در این زمینه کردیم، عدد قابل توجهی از افراد شاغل در این طرح بیمه نشده بودند با سازمان تامین اجتماعی به ویژه صندوق روستاییان و عشایر، صندوق بیمه محصولات معدنی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی به شکل شبکه‌ای توافق کردیم تا هر کسی که از تسهیلات اشتغال روستایی استفاده کرد نیروهای کارش الزاما در این مکانیسم بیمه شوند. تا قبل از اقدام ما برای بیمه، حدود ۳۵ درصد افراد در این طرح بیمه شده بودند. بر اساس تمام شماری که از طریق سامانه ناظر صورت دادیم متوجه شدیم که تعداد بیمه‌شدگان کم است، بنابراین، این سازوکار را طراحی کردیم که بعد از این همه شاغلان بالاجبار یکی از بیمه‌های مذکور را انتخاب کنند و تحت پوشش بیمه قرار بگیرند تا بتوانند از مزایای وام اشتغال روستایی برخوردار شوند.

اشاره منصوری به یکی از اساسی‌ترین نقد‌هایی است که به طرح ایجاد اشتغال روستاییان و عشایر می‌شد. کارشناسان عنوان می‌کردند مشاغل ایجاد شده شغل بی کیفیت هستند. با اجباری شدن بیمه مشاغل روستاییان و عشایر می‌توان تا حدی این مشکل را برطرف کرد، اما چنین اجباری اما و اگر‌هایی هم دارد.

بیمه ابتدایی‌ترین حمایت اجتماعی است

هادی ابوی (دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه بیمه ابتدایی‌ترین حمایت اجتماعی از شهروندان است، می‌گوید: بیمه ضروروت دارد و بدون استثنا همه باید بیمه باشند. بر این اساس وقتی قرار است طرحی را اجرا کنیم باید بیمه را نیز لحاظ کنیم.

او با بیان اینکه فارغ از بحث اینکه طرح اشتغال روستاییان و عشایر چقدر در ایجاد اشتغال پایدار موفق بوده است، می‌گوید: یکی از اشکالات اساسی این بود که بیمه در این طرح به درستی دیده نشده بود.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران عنوان می‌کند: البته ما در بحث بیمه در سال‌های اخیر بیمه قالیبافان و کارگران ساختمانی را داشتیم که در مواردی صوری بود، یعنی اینکه اشتغالی ایجاد نشد، اما افراد از امتیازات اشتغال بهره‌مند شدند. اکنون که عنوان می‌شود برای اشتغال روستایی بیمه اجباری می‌شود نباید به گونه‌ای باشد که افراد بدون ایجاد اشتغال از این مزایا بهره بگیرند.

او در جواب این سوال که یکی از مباحث مطرح شده این است که اگر قرار باشد هزینه‌های بیمه بر کارآفرینان روستایی تحمیل شود، آنها نمی‌توانند از پس هزینه‌های خود برآمده و کارشان با مشکل رو‌به‌رو می‌شود، می‌گوید: این اتفاق ممکن است رخ دهد. به هر حال کسی که کسب و کاری راه می‌اندازد برآورد هزینه‌ای می‌کند. اینکه یک دفعه و وسط طرح عنوان شود که فلان و بهمان چیز اجباری است و هزینه‌هایی بر افراد تحمیل کنیم ممکن است باعث شود آنها متضرر شوند. از طرف دیگر آنها نمی‌توانند راه رفته را بازگردند و مثلا تسهیلات گرفته شده را پس بدهند، چون آن را هزینه کرده‌اند.

ابوی تصریح می‌کند: باید قبل از اجرای طرح چنین مسائلی مورد توجه قرار می‌گرفت. اصل بیمه ضروری است، اما تحمیل کردن هزینه به کارآفرینان نیز ممکن است آنها را ورشکست و بدهکار کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز