خبرگزاری کار ایران

محمد شریعتمداری مطرح کرد:

تثبیت اشتغال با پرداخت منابع ارزان‌قیمت برای فعالیت‌های روستایی

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۰۰۱

وزیر کار گفت: ۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال از محل منابع ارزی تبدیلی به ریال و با نرخ ارز نیمایی به دستگاه‌های اجرایی و حمایتی ابلاغ شده است.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری امروز در ششمین همایش روز ملی روستا و عشایر در بیرجند افزود: از این رقم تاکنون هفت‌هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان سهم دستگاه‌های بخشی و سه‌هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به نهادهای حمایتی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه دو موضوع اساسی اشتغال و بیمه حمایتی مورد توجه جدی دولت قرار گرفته، اظهارداشت: در این زمینه تسهیلات ارزان قیمت به منظور ایجاد اشتغال روستایی و عشایری با نرخ چهار و ۶ درصد و سرمایه در گردش با نرخ ۱۰ درصد در اختیار کارآفرینان قرار گرفت. از مجموع منابع مذکور تاکنون ۹ هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان معادل ۸۳ درصد منابع از طریق چهار موسسه عامل در اختیار طرح‌ها و پروژه‌های روستایی قرار گرفته است.همچنین به خاطر زلزله‌ای که در استان کرمانشاه رخ داد به‌منظور توسعه فعالیت‌های روستایی ۶۰۰ میلیارد تومان به طور خاص در اختیار این استان قرار گرفت.

شریعتمداری افزود: با پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۱۸۰ هزار اشتغال در کشور ایجاد شده و سبب‌شده سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور از سه‌درصد در بهار سال ۹۷ به ۲۵ درصد در بهار ۹۸ افزایش یابد. شاید سهم اشتغال روستایی در تابستان کاهش یابد چون افزایش سهم اشتغال در بهار ۹۸ حاصل اجرای بخش قابل ملاحظه‌ای از طرح‌ها و برنامه‌ها است و اگر نتوان به صورت چرخشی این سهم را در روستاها نگه داریم سهم اشتغال کاهش پیدا می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به همین دلیل پیشنهاد مصوبه جدیدی را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دادیم تا به‌صورت چرخشی از این منابع موجود برای توسعه اشتغال روستایی همچنان بهره‌مند شویم و سهم اشتغال روستایی را حفظ کنیم. در برخی روستاهای کشور با داشتن اینترنت پرسرعت تری‌جی و فورجی شاهد خروج مردم روستایی به مناطق شهری و حاشیه‌های شهر بودیم در حالیکه زیرساخت‌های زیادی در این روستاها انجام شده است. میزان بیکاری در مناطق روستایی از ۷.۷ درصد در تابستان پارسال به ۶.۶ درصد در تابستان امسال کاهش یافت. ۶۷ درصد از مجموع منابعی که در اختیار ما قرار گرفته در بخش کشاورزی به ویژه حوزه دامداری، صنایع تکمیلی، صنایع تبدیلی و گلخانه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه صنایع فرآوری کشاورزی یکی از نیازهای اساسی کشور است افزود: صنایع فرآوری حدود ۲۶ درصد و فعالیت‌های گلخانه‌ای ۱۲ درصد از سهم منابع بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است. در جریان اجرای طرح‌های اشتغال که از تسهیلات استفاده کرده‌اند، نظارت‌ها به دقت انجام می‌شود، همچنین در مجموعه فعالیت‌های اشتغال‌زای کشور برنامه توسعه کسب و کارهای روستایی و اشتغال حمایتی و خُرد در حال اجرا است.

شریعتمداری با بیان اینکه طرح‌های اشتغالزا در کشور سبب ایجاد ۴۷۲ هزار فرصت شغلی خواهد شد، اظهار داشت: با اجرای این طرح‌های پیش‌بینی شده ۳۸۵ هزار شغل در کشور تثبیت شود. یکی دیگر از اقداماتی که برای تثبیت و بازگشت روستاییان از شهرها شده موضوع بیمه اجتماعی روستاییان بود. با تشکیل صندوق بیمه روستاییان و عشایر و تلاش جدی دولت در تامین منابع صندوق، اکنون حدود یک‌میلیون نفر شامل ۲۵ درصد بیمه شده فعال عضو این صندوق هستند. مجموعه فعالیت‌های صندوق بیمه روستاییان و عشایر در دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به قبل روند افزایشی خوبی داشته و امید است با قوت بیشتری ادامه یابد.

وی با بیان اینکه تعداد زنان بیمه شده در دولت تدبیر و امید  ۳۰ درصد افزایش یافته، افزود: همچنین زمینه بازنشستگی بیش از موعد ۴۵ هزار نفر نیز فراهم شده است. یکی از دستاوردهای این دولت رشد تعداد بیمه شدگان و سرمایه‌گذاری صندوق و دارایی‌های آن در مناطق روستایی است. تاکنون ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از محل صندوق بیمه روستاییان و عشایر در سطح کشور صورت گرفته که موید این است در آینده می‌توان این مسیر را با قوت بیشتر ادامه داد. در برنامه‌های آینده صندوق بیمه روستاییان و عشایر، شاهد حرکت جدید به سمت تنوع بخشی محصولات و خدمات خواهیم بود که کمک می‌کند حجم عظیمی از روستاییان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

شریعتمداری تاکید کرد: با توسعه زیربناهای روستایی قدم مهمی برداشتیم و با ادامه مسیر پرداخت منابع ارزان‌قیمت برای فعالیت‌های روستایی، اشتغال را در این مناطق تثبیت خواهیم کرد. یکی از مهمترین ویژگی‌های طرح‌های اشتغال روستایی این است که جوانان تحصیلکرده برای مشارکت در طرح و حضور در روستاها اشتیاق پیدا کرده‌اند، روستاها قلب تپنده توسعه متوازن کشور هستند لذا امید است هر روز شاهد شکوفایی روستاها باشیم.

ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر امروز دوشنبهنخستین بار خارج از تهران در سالن اجلاس دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز