خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری در ژنو مطرح کرد:

فن‌آوری‌های نو دنیای کار را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده/ با پدیدۀ رشد با اشتغالزایی ناکافی مواجه هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۶۷۸

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست وزرای گروه آسیا و اقیانوسیه اجلاس 108 کنفرانس بین‌المللی کار گفت: همکاری عملی و تبادل دانش برای توسعه پایدار از ضروریات تامین صلح و رفاه برای همه است.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری که برای شرکت در اجلاس 108 بین‌المللی کار به ژنو سفر کرده، امروز در نشست وزرای کار  گروه آسیا و اقیانوسیه اظهار داشت: 60 درصد جمعیت جهان با حدود ۳.۴ میلیارد نفر که بخش مهم نیروی کار جهان است، در این منطقه مستقر هستند. 

وی گفت: ما امروز در اینجا گردهم آمده‌ایم تا در مورد آینده کار سخن بگوییم و تشریک مساعی کنیم. دنیای کار همچنان دستخوش تغییرات و تحولات عمیق است. به‌منظور ترسیم آینده کاری که ما خواهان آن هستیم، لازم است نحوه اثرگذاری این‌گونه تغییرات بر محیط های کار خود را دریابیم. به‌رغم وجود تفاوت‌ها در منطقه، همه ما برای غلبه بر چالش‌هایی که این منطقه با آن دست به گریبان است و برای تحقق آینده کاری که ارمغان آن فرصت‌های کار شایسته و پایدار برای همه است، به همکاری با یکدیگر نیازمندیم. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما در دوران تغییرات سریع به سر می‌بریم. نیروهای جدید دنیای کار را متحول می‌کنند. توسعه فن‌آوری، تغییرات اقلیمی، تغییرات جمعیتی و جهانی شدن نشانه هایی از بروز ملی‌گرایی منفی در برخی نقاط جهان، محرک‌های اصلی تحولاتی هستند که مناطق مختلف را به شکل‌های متفاوت متاثر می‌سازند. فن‌آوری‌های نو به شدت دنیای کار را تحت تاثیر قرار داده و پیامدهای گوناگونی برای اقتصادها و کسب و کارها داشته است. از این رو همپا شدن با سرعت توسعه فن‌آوری و تجهیز نیروی کار با مهارت های لازم برای مشاغل در این عصر فن‌آوری امری حیاتی است.  دستور کار انسان محور برای آینده کار، که در گزارش کمیسیون جهانی آمده، موضوعی ارزشمند است که می‌تواند هدایت‌گر راهی به سوی تحقق رشد، عدالت و پایداری برای نسل‌های امروز و آینده باشد. 

وی افزود: موقعیت آسیا و اقیانوسیه به‌عنوان موتور رشد اقتصاد جهانی طی سال‌های اخیر تقویت شده است. نزدیک به دو سوم رشد جهانی مربوط به این منطقه است. از این رو تحولات منطقه  برای اقتصاد جهانی و تدوین سیاست‌ها در جای جای جهان حائز اهمیت است. با وجود رشد اقتصادی در بسیاری موارد، فرصت‌های شغلی متناسب با میزان رشد تجربه شده ایجاد نمی‌شوند. بنابراین، ما با پدیدۀ رشد با اشتغالزایی ناکافی در برخی اقتصادها مواجه هستیم. 

شریعتمداری گفت: مطابق با گزارش اشتغال و چشم انداز جهانی، رشد نیروی کار از میزان اشتغالزایی در منطقه پیشی گرفته و در نتیجه تعداد افراد بیکار همچنان تا سال 2020 افزایش یافته و به ۳.۷۲ میلیارد نفر خواهد رسید. گزارش مذکور نشان می‌دهد که رواج کار غیر رسمی در منطقه همچنان بالاترین میزان در سطح جهان است و مبتلا به نزدیک به 70 درصد کل کارگران است.   اشتغال نقش اصلی در هدایت اقتصادها به سوی کاهش واقعی فقر ایفا می کند. مایلم تاکید نمایم که رشد اقتصادی فی نفسه نمی‌تواند قادر به کاهش فقر باشد، مگر آنکه به عنوان موتور اشتغال عمل نموده و ظرفیت لازم را برای ارائه کار شایسته به افراد ایجاد کند. در این خصوص، سیاست هایی که به بررسی پیدایش گسست بین رشد و اشتغال و بین رشد و تساوی می پردازد، به جبران این رشد بیکاری کمک خواهد کرد.  

وی افزود: برای دستیابی به آیندۀ کاری درخشان‌تر، توانمندسازی جوانان امری حیاتی است تا بتوانند استعدادهای بالقوه خود را به‌طور کامل شکوفا کرده و از فرصت‌های نوظهور منتفع شوند. لازم است از جوانان حمایت واقعی به عمل آید از جمله در زمینه هدایت‌گذار هر چه دشوار تر از مدرسه به کار. در دنیای کار درحال تغییر و تحول، احیای نظام‌های آموزشی، تربیتی و مهارت آموزی به منظور تامین موثر نیازهای مهارتی آینده ضروری است. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروزه شاهد اقدامات یکجانبه و غیر قانونی و تحریم های اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه برخی کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی هستیم که به‌طور جدی حقوق بشر از جمله حق توسعه و حق کار را برای ملت‌ها به مخاطره می‌اندازد و مانعی آشکار بر سر راه تحقق اهداف سازمان بین المللی کار، کارشایسته و عدالت اجتماعی است. بنابراین ترویج و حمایت از چندجانبه‌گرایی و تکیه بر رویکردهای جمعی در ترسیم آینده کاری که خواهان آن هستیم یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. این تحریم‌های یک‌جانبه و خلاف مصالح بین المللی فرصت کار را از کارگران و کارفرمایان سلب کرده، ضمن از بین بردن فرصت‌ها و امکان توسعه و سرمایه‌گذاری بیشتر، به دو رکن اصلی کار یعنی کارگر و کارفرما و خانواده‌هایشان و لطمات جبران ناپذیری وارد می‌کند. این خود اعمال نوعی تروریسم اقتصادی است. عملی که مبتنی بر حقیقت نیست، بلکه تنها ناشی از قدرت برهنه و غیرانسانی یک به اصطلاح ابرقدرت است. 

وی افزود: همچنین لازم به ذکر است که منطقه ما مستعد بلایای طبیعی و به شدت دستخوش مسائل اقلیمی است. این امر می‌تواند چالش مهاجرت نیروی کار در منطقه را تشدید کند. 

در دنیای "جهانی شده" که مشکلات و چالش های یک کشور به سادگی و به سرعت می تواند به دیگر کشورها سرایت یابد، همکاری عملی و تبادل دانش برای توسعه پایدار از ضروریات تامین صلح و رفاه برای همه است. 

شریعتمداری تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی برنامه ملی کار شایسته و نیز سیاست‌های اشتغال مربوطه را با بذل عنایت ویژه به چالش‌ها و فرصت‌های آینده کار در راستای برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور تصویب کرده است. برنامه مذکور با تشریک مساعی تمامی شرکای اجتماعی و نهادهای ذی ربط دولتی تدوین شده است.

وی افزود: کار از جمله مهم‌ترین برنامه‌های کشور ایران برای ایجاد آینده‌ای درخشان‌تر برای مردم است.  از آنجا که فن‌آوری ابزاری مهم برای اجرای توسعه پایدار است، دولت اهمیت فوق العاده‌ای برای نقش شرکت‌های نوپای فن آوری نوآورانه در اقتصادی قائل است و کوشیده فضای مناسبی برای این گونه شرکت‌ها فراهم سازد. 

وی گفت: مایلم به استحضار برسانم کشورم تجارب و دانش قابل‌توجهی در زمینه ترویج و حمایت از شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان کسب کرده و خوشحالم به اطلاع برسانم کنفرانس نوآوری آسیا و اقیانوسیه 2019 روزهای 20 تا 22 خرداد 98 با موضوع "شرکت‌های نوپای فن‌آوری برای توسعه پایدار" در تهران برگزار شد. این رویداد فرصتی برای نمایش ابتکارات نوآورانه ترین شرکت‌های نوپای فن‌آوری، کشف پیشرفت‌های فن‌آورانه از سرتاسر منطقه آسیا و اقیانوسیه و فراتر از آن، و توسعه شراکت‌ها با دیگر کشورهای عضو بود، تا کشورهای منطقه بتوانند برای رویارویی با فرصت‌ها و چالش‌های بزرگ انقلاب چهارم صنعتی با یکدیگر به پیش بروند.

شریعتمداری در پایان گفت: در این زمینه، دولت آمادگی خود را برای تبادل تجربه و دانش با کشورهای عضو منطقه اعلام می‌کنیم. امیدوارم همکاری بین اعضای منطقه بتواند هرچه بیشتر تقویت شود تا آینده‌ای درخشان‌تر و شرایط کار شایسته در انتظار همه مردم باشد و توسعه پایدار در همه جا محقق شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز