خبرگزاری کار ایران

علی خدایی در گفت‌وگو با ایلنا:

رونق تولید را از روی بنرها و بیلبوردها برداریم و به اعتقاد قلبی تبدیل کنیم/ تشکیلِ اتاقِ مستقلِ تولید بیش از همیشه ضروی است

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۴۱۹

نماینده کارگران در شورای عالی کار، تاکید دارد که رونق تولید با نصب بیلبورد و سردادن شعار ممکن نمی‌شود؛ بلکه باید آن را به باور تبدیل کرد.

«علی خدایی» با اشاره به سخنانی که از سوی نمایندگان کارگران و کارفرمایان در خصوص همدل بودن کارگر و کارفرما در همایش‌های مربوط به حمایت از تولید و مناسبت‌هایی مانند هفته کارگر، شنیده می‌شوند به خبرنگار ایلنا گفت: کارگران و کارفرمایان به هیچ وجه با شعار همدل نمی‌شوند.

وی با اشاره به سخنرانی خود در جمع اعضای کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران در روز جهانی کارگر، گفت: در آن جلسه به همین موضوع پرداختم و شرح دادم که چرا نمی‌توان کارگران را به اجبار با کارفرمایان همدل کرد.

نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه در جلسه نامبرده از کارفرمایان خواستم که نظرشان را به صراحت در مورد امنیت شغلی کارگران اعلام کنند، تا آنگاه ببینیم می‌توانیم با آنها به اصطلاح خودشان همدل شویم یا خیر، گفت:  من نمی‌دانم تا چه زمانی می‌‌توانیم روشنایی روز را منکر شویم! زمانی که ۹۶ درصد از قراردادهای رسمی کار، موقت هستند و امنیت شغلی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و کارگر صرفا به خاطر قرار موقت بودن نمی‌تواند از کارفرمای خود انتقاد کند، همدل بودن معنایی دارد؟!

وی با بیان اینکه ما به انعطاف‌پذیر کردن بازار کار باور داریم اما بیشتر از امنیت شغلی کارگران به آن اهمیت نمی‌دهیم، افزود: هر دو مقولاتی هستند که باید وجود داشته باشند اما به انعطاف‌پذیر کردن بازار کار بدون تضمین امنیت شغلی کارگر، وقعی نمی‌گذاریم. وضعیت امنیت شغلی کارگران هیچگاه تا این اندازه بد و متزلزل نبوده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار، در توضیح اینکه چرا معتقد است هیچگاه وضعیت امنیت شغلی کارگران تا این اندازه بد نبوده است، می‌گوید: سه و نیم میلیون کارگر در کارگاه‌‌های زیرزمینی بدون بهره بردن از هیچگونه حقوقی کار می‌کنند. خب این موضوع به چه برمی‌گردد؟ به غیر از این است که «منفعت‌جویی» باعث آن شده است. در این میان هیچ دستگاهی حاضر نیست مسئولیت اشتغال غیررسمی این تعداد کارگر و تبعات آن را بپذیرد.  پس باز می‌پرسم که همدل بودن کارگر و کارفرما چه معنی دارد؟  

رونق تولید را از روی بنرها و بیلبوردها برداریم و به اعتقاد قلبی تبدیل کنیم/ تشکیلِ اتاقِ مستقلِ تولید بیش از همیشه ضروی است

کارفرمایان در مورد تخلفات خود توضیح دهند

وی با بیان اینکه در همین جلسه از کارفرمایان خواستم در مورد تخلفات خود توضیح بدهند و به صراحت بگویند، چرا چنین اتفاقاتی از سوی آنها در کارگاه‌های زیرزمینی در حال رخ دادن است، افزود: من اعتقاد دارم که در چنین شرایطی نیاز به گفتگوهای صریح داریم. گفتگوی صریح به معنای گفتگوی بی‌پرده و بدون تعارف است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، افزود: تا این گفتگوهای رو در رو و بدون تعارف انجام نشوند، نمی‌توانیم مشکلاتی را که شرح دادم حل کنیم؛ نمی‌توانیم برای تغییر وضعیت خود مبارزه کنیم و جلوی کارفرمایان بایستیم. البته من در همان جلسه به کارفرمایان گفتم که ما آماده‌ی گفتگو هستیم تا آنها راجع به تخلفاتی که می‌کنند نظر و راهکار بدهند. آن وقت من هم راجع به تخلفاتی که دغدغه کارفرمایان است، صحبت می‌کنم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صرفا درگیر شعار و تعارف هستیم و این دو اصلی‌ترین مانع مواجهه مسالمت‌آمیز کارگران و کارفرمایان هستند، گفت: طبیعی است آنجا که پای مصالح ملی در میان است همه ما کوتاه می‌آییم اما این به معنای همدلی و همراهی نهایی نیست. از سویی قرار نیست الزاما تنها در شرایط تحریم‌ها و فشار اقتصادی به دولت با یکدیگر همدل شویم، ما می‌توانیم در شرایط ثبات اقتصادی هم اگر الزمات آن فراهم بود با یکدیگر یکدل شویم.

خدایی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ به نام رونق تولید، گفت: دولت باید توضیح دهد که در حمایت از تولید چه برنامه‌ای دارد. باید توضیح دهد که پیش از این چه مجوزها و معافیت‌هایی برای حمایت از تولیدکنندگان در نظر گرفته است. هرگاه به صراحت پاسخ داد و شیرفهم شدیم، می‌توانیم به این بپردازیم که در حمایت از تولید چه گام‌هایی باید برداریم و چه گام‌هایی برداشته‌ایم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه دو سال پیش من پیشنهادی را مطرح کردم و هنوز هم بر روی پیشنهاد خود هستم، گفت: این پیشنهاد به ایجاد اتاق مستقل تولید برمی‌گشت. اتاق مستقل تولید باید تشکیل شود تا کارفرمایان تولیدی دور هم جمع شوند. در حال حاضر اتاق بازرگانی به خاطر تمرکز بر حوزه تجارت نمی‌تواند به مسائل تولید بپردازد لذا حتما باید بخش بازرگانی از تولید جدا شود.

خدایی افزود: در حال حاضر وزن سود و مشوق‌ها در حوزه بازرگانی قوی‌تر از حوزه تولید است. برای همین تولید بدون متولی مانده و تسهیلاتی که برای اشتغال و تولید درنظر گرفته می‌شود، بیشتر به سمت دلالی سرازیر می‌شوند.

هیچ نهاد و گروهی حرکتی در جهت حمایت از تولید نمی‌کند

وی با بیان اینکه اگر اتاق تولید بررسی شود، راهکار حمایت از تولید از داخل همان اتاق بیرون می‌آید، گفت: آن وقت می‌توانیم به حمایت از تولید و رونق تولید عمل می‌کنیم. همانطور که گفتم در حال حاضر گرفتار شعار هستیم. در داخل کشور کمتر نهاد و گروهی حرکتی در جهت حمایت از تولید می‌کند. در کل با توجه به قدرتی که بخش تجاری در حوزه تولید و تعاون پیدا کرده، همه آنها در زیرمجموعه اتاق بازرگانی له خواهند شد. به هر شکل تشکیل اتاق مستقل تولید بیش از همیشه ضروی است

نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به تمرکز دولت بر انعقاد برجام در طی سال‌های گذشته و بازگشت دوباره آن به برجام، گفت: برجام تمام مسائل کشور نیست. مسیرهای فعالیت دولت باید از هم دیگر جدا شوند. قطعا همه دولت وزارت امور خارجه نیست و تمام بحث کشور برجام نیست. وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی امر باید قوی ظاهر شود. در کل اینکه در برجام چه خواهیم کرد، بحثی است، جداگانه. توان دولت هم محدود به برجام نیست. اینکه سرگرم برجام باشیم دلیل نمی‌شود که ما برنامه‌های حمایت از تولید را زمین بگذاریم.

وی با بیان اینکه اعتقاد ندارم که تحریم‌ها نعمت هستند، گفت: تحریم‌ها نهایت کاری که می توانند برای ما بکنند این است که ما را کاملا اجباری به سمت حمایت از تولیدات داخلی ببرند؛ چراکه به نظر نمی‌رسد در شرایط غیرتحریم برای آن اراده‌ای وجود داشته باشد. اگر بتوانیم در همین شرایط تحریم راه ورود مواد اولیه را به کشور تسهیل کنیم، کار شاقی کرده‌ایم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار، افزود: یکسری مواد اولیه هستند که قادر به وارد کردن آنها نخواهیم بود یا اگر هم وارد کنیم بسیار گران تمام می‌شوند تا جایی که استفاده از آنها به‌صرفه نیست از این جهت می‌توانیم در شرایط تحریم آنها را در داخل کشور تولید کنیم؛ یعنی از مزبت رقابتی که برای آن ایجاد شده، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه از سال‌های ابتدایی انقلاب با تحریم دست و پنجه نرم کرده‌ایم اما همچنان از واکنش‌هایی که نسبت به آنها صورت می‌گیرد، گلایه و شکایت وجود دارد، گفت: این گلایه‌ها نشان از آن دارد که نتوانستیم برای مقابله با تحریم‌ها روش‌های جایگزین بیابیم تا حداقل کمترین ضربه را از آنها متحمل شویم.  

خدایی با بیان اینکه می‌‌خواهم بگویم که دلیل آن آشفتگی در سیاست‌های کلی اقتصادی است، گفت: با این حال معتقدم هرگاه اقدام کنیم، دیر نیست. حتی اگر امروز هم حمایت از تولید و تولید داخلی نه صرفا به عنوان یک شعار در نظر گرفته شود، وضعیت‌مان بهتر شود.

نائب رئیس کانون عالی شورهای اسلامی کار کشور افزود: شاید عده‌ای بگویند در شرایطی که ارتباط اقتصادی ایران با دنیا قطع شده است، اینها همه رویا است اما من اعتقاد دارم که با تکیه واقعی نه شعاری به «خود» و بازیابی هویت می‌توانیم حداقل مشکلات خود را بیشتر نکنیم؛ به شرط اینکه رونق تولید را از روی بنرها و بیلبوردها برداریم و به اعتقاد قلبی تبدیل کنیم؛ پس صرف اینکه روی بیلبوردها و سربرگ‌ها بنویسیم: رونق تولید، مطمئنا هیچ مشکلی حل نمی‌‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز