خبرگزاری کار ایران

در دیدار با بازنشستگان مطرح شد؛

مقدمات همسان‌سازی انجام شده اما هزینه آن باید تامین شود/ سه‌جانبه‌گرایی در تامین اجتماعی باید اصلاح شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۰۴۵

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شهرستان تهران اظهار داشت: چرا در سالی که هزینه درمان می‌بایست کاهش یابد، بازنشستگان علاوه بر حق بیمه پرداختی‌شان، 100 درصد باید فرانشیز دهند؟ به علاوه، دولت دیگر برای بسیاری از داروها هیچ پرداختی انجام نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر، نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، عضو کمیسیون اجتماعی و رییس فراکسیون کارگری مجلس) در مجموعه فرهنگی ورزشی نگین غرب با عده‌ای از بازنشستگان و اعضای کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران دیدار کرد.

در این نشست، علی دهقان‌کیا (عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی شهرستان تهران) سه موضوع اصلی مورد مطالبه بازنشستگان تامین اجتماعی را، اصلاح ساختار سازمان، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ذکر کرد و گفت: چرا در سالی که هزینه درمان می‌بایست کاهش یابد، بازنشستگان علاوه بر حق بیمه پرداختی‌شان، 100 درصد باید فرانشیز دهند؟ به علاوه، دولت دیگر برای بسیاری از داروها هیچ پرداختی انجام نمی‌دهد.

وی افزود: در قیاس با شاغلان، مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در رابطه با افزایش مزایای دریافتی‌شان بسیار مظلوم واقع می‌شوند. برای مثال، حق مسکن بازنشستگان از 18 هزار تومان به 22 هزار تومان افزایش یافته است. آخر این چه جور افزایشی است؟

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شهرستان تهران ادامه داد: ما نمی‌گوییم چرا به بازنشستگان کشوری کمک می‌شود. ما اتفاقا از ابن بابت خوشحال هستیم اما ما بازنشستگان تامین اجتماعی هم، حقی داریم. در رابطه با دستمزد موضوع بازنشستگان تامین اجتماعی، بی‌عدالتی صورت گرفته است.

دهقان‌کیا گفت: در حال حاضر، برنامه‌ریزی‌ها و مقدمات همسان‌سازی انجام شده، اما هزینه آن باید تامین شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه برقراری سه‌جانبه‌گرایی در سازمان تامین اجتماعی یک نیاز مهم است، اظهار داشت: چرا تامین اجتماعی که به اندازه چهار وزارتخانه مسئولیت دارد، بیست ماه است که با سرپرست اداره می‌شود؟

محمدعلی وکیلی (نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس) نیز در این نشست با بیان اینکه کانون بازنشستگی نماد بازنشستگان کشور به ویژه بازنشستگان کشوری است، آنها را سخنگوی به حق این جامعه دانست و تصریح کرد: اگر در ساختارها جایگاه نهاد مدنی و بخش خصوصی را درست می‌دیدیم، شاهد یک دولت تعارض‌گر نمی‌بودیم.

وی ادامه داد: در کشور ما، ساختار رفتار را می‌سازد برای مثال یعنی تامین اجتماعی که یک سازمان امدادی است اگر صدای اصلی در آن، جامعه هدفش نباشد حتما طی پروسه زمان، نسبت دارایی‌اش به نسبت طلب‌هایش، نامتوازن خواهد بود.

نماینده مردم تهران افزود: چرا طلب (به روایتی) 180هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت، مورد به‌روز‌رسانی قرار نمی‌گیرد؟

وکیلی گفت: به لحاظ قانونگذاری، طرح همسان‌سازی دیگر مشکلی ندارد. اما اینکه چرا دولت آن را اجرا نمی‌کند ما باید آن را از بعد نظارتی پیگیری کنیم. البته وضع کشور مناسب نیست. در همین وضع کنونی، باید با اصلاح مدیریت، حقوق کارگران ادا شود.

وی تاکید کرد: ادای حقوق کارگران، سرمایه اجتماعی نظام را تامین می‌کند. این مساله البته وظیفه دولتمردان را دوچندان می‌کند.

این نماینده مجلس پیرامون صیانت از سرمایه‌های سازمان تامین اجتماعی، گفت: ما نباید بنگاه‌ها را به ثمن بخس واگذار کنیم، بلکه بایستی آنها را تبدیل کرد تا ارزش دارایی‌های آن بیشتر شود. در واقع، این سازمان باید اقتصادی اداره شود.

وکیلی افزود: سه‌جانبه‌گرایی در تامین اجتماعی مبتنی بر وزن گروه هدف آن باید اصلاح شود. با شش سهمی که دولت در سازمان دارد، دیگر نیازی به تشکیل جلسه هیات مدیره نیست. با توجه به این مسائل، ما تلاش خواهیم کرد که طرح اصلاح اساسنامه مبتنی بر واقعیات صورت پذیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز