خبرگزاری کار ایران

پیرامون سیل اخیر در خراسان رضوی شد؛

برنج، جو و یونجه در کلات دچار خسارت شدیدی شد/ کشاورزان بیمه محصولات خود را باید جدی بگیرند

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۸۸۲

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی گفت: در کلات عده‌ای از کشاورزان به کشت برنج می‌پردازند اما سرعت و حجم بالای سیلاب اخیر موجب از دست رفتن کشت برنج کشاورزان شد. همچنین درختان بادام و گردو آسیب بسیاری دیدند. در موارد قابل توجهی، جو و یونجه‌هایی‌ هم که در باغات و بین درختان کشت شده، از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید مهدوی کلاته‌نو (دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی) پیرامون سیل‌ اخیر در مناطقی از این استان، گفت: در حاشیه کوه‌های هزار مسجد، به لحاظ حجم زیاد بارش و شیب کوه‌ها در زمانی کوتاه رودخانه کلات دچار طغیان شد.

وی ادامه داد: بخش مهمی از خسارت در پایین‌دست شهرستان کلات به لحاظ قرار داشتن در مسیر رودخانه ایجاد شد. در این میان، در روستای قلعه نو کلات آسیب‌های متعددی در زمینه زراعت، باغات و تخریب منازل مسکونی دیده می‌شود. اما نمی‌توان گفت تمامی کشاورزان منطقه خسارت دیدند عمدتا آن کسانی که در حاشیه و یا در مسیر رودخانه زندگی و زراعت داشتند، لطمه دیدند.

مهدوی اظهار داشت: طبق گزارش‌های دریافتی طی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ۲۷ میلی‌متر بارش رخ داده که در نوع خود بی‌سابقه بوده است. از آنجا که شیب کوه‌ها در کلات نیز زیاد است حجم بالای بارش سرعت زیادی به خود گرفته و موجبات سیل را فراهم آورده است.

وی پیرامون محصولاتی که دچار بیشترین میزان خسارت شدند، گفت: در کلات عده‌ای از کشاورزان به کشت برنج می‌پردازند. سرعت و حجم بالای سیلاب اخیر موجب از دست رفتن کشت برنج کشاورزان شد. همچنین درختان بادام و گردو آسیب بسیاری دیدند. در موارد قابل توجهی، جو و یونجه‌هایی‌ هم که در باغات و بین درختان کشت شده بود، از بین رفته است.  

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه حجم زیاد بارش عامل اصلی بروز سیل بوده، خاطرنشان ساخت: تدارکاتی که از مسئولان مربوطه برای لایروبی رودخانه و آبراهه‌ها صورت گرفته بود، خوب بود. در واقع، اگر آن میزان بارش در یک بازه زمانی دو-سه ساعته رخ می‌داد بعید بود چنین مشکلاتی پیش بیاید.   

وی اشاره کرد: در مواجهه با یک‌چنین اتفاقاتی اگر بیمه محصولات کشاورزی بین کشاورزان جا بیفتد خیلی اثرگذار خواهد بود و جبران خسارات این‌چنینی را تا حدودی خواهد کرد.

مهدوی ادامه داد: ضرورت دارد که فرهنگ بیمه ترویج شود. همان‌طور که بیمه شخص ثالث و... اکنون عمومیت یافته، بیمه محصولات کشاورزی هم باید پذیرش عمومی بیابد. گفتنی است اگر منابع شرکت بیمه‌گذار در حوزه خودرو بیشتر است بدین خاطر است بیمه‌پردازان زیادی دارد که وجوهات قابل توجهی را به آن پرداخت می‌کنند اما این امر در مورد بیمه محصولات کشاورزی صدق نمی‌کند. بنابراین این فرهنگ در بین تمام بهره‌برداران کشاورزی باید جا بیفتد که محصولات و عملیات‌شان را بیمه کنند تا منابع صندوق این حوزه افزایش یابد. این مساله باعث خواهد شد وجوهاتی که کشاورزان بابت خسارت محصولاتشان از صندوق دریافت می‌کنند، افزایش یابد. البته این انتقاد هم از سوی کشاورزان گاها قابل درک و پذیرش است که مبلغی که بیمه بابت جبران خسارت می‌دهد، بسیار محدود است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی در پایان، گفت: برآورد کامل میزان خسارات وارده در حوزه کشاورزی برعهده ستاد مدیریت بحران استانداری و اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی است. به لحاظ عضویت نمایندگان نظام صنفی کشاورزی در جلسات ستاد بحران، نقشی که ما می‌توانیم داشته باشیم کاهش آلام و لطمات روحی و روانی وارده بر کشاورزان است.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز