خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سیل ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کرمانشاه را کاملا تخریب کرد/ بیشترین خسارت‌ها به گندم وارد شده/ به دلیل عملکرد بد بیمه‌ها بیشتر کشاورزان محصولاتشان را بیمه نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۶۱۰

رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به‌طور صد درصد آسیب‌دیده‌ و بقیه هم بین ۳۰ تا ۷۰ درصد خسارت خورده‌اند. ۲۰ دام سنگین و ۴۸۰ دام سبک تلف شده‌اند. یکی از دامداران این استان نیز زمانی که مشغول بازگرداندن احشام از دامنه کوه‌ بود، گرفتار سیل شد و جانش را از دست داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال صفری (رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه) پیرامون خسارات سیل‌های اخیر در استان کرمانشاه، گفت: به طور کلی، ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان با مشکلات ناشی از سیل دست و پنجه نرم می‌کنند که از این میان، ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار آنها به‌طور صد درصد آسیب‌دیده‌اند و بقیه هم بین ۳۰ تا ۷۰ درصد خسارت خورده‌اند. در میان محصولات کشاورزی که دچار زیان‌های جدی شدند، گندم متحمل بیشترین خسارات شده است. 

وی ادامه داد: در حوزه دام و احشام نیز، ۲۰ دام سنگین و ۴۸۰ دام سبک تلف شده‌اند. متاسفانه یکی از دامداران این استان نیز در زمانی که مشغول بازگرداندن احشام از دامنه کوه‌ها بود، گرفتار سیل شد و جان خود را از دست داد. در واقع، بخش دامداری استان دچار خسارات جدی شده است.

صفری اشاره کرد: در اواسط اولین هفته سال ۹۸، تگرگ شدیدی در کرند غرب باریدن گرفت که بعد از گذشت زمان کوتاهی، موجب نابودی حدود ۲۶ هکتار از باغات بادام در شهر کرند غرب شد. درخت‌های بادام آن منطقه تازه شکوفه کرده بودند اما تگرگ موجب ریختن تمام شکوفه‌ها شد. 

رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه کشاورزان باید تقاضای کتبی‌شان را جهت دریافت و ارزیابی زیان‌هایی که متحمل شده‌اند به سازمان‌های مربوطه ارائه دهند، توضیح داد: به دلیل حجم بالای خساراتی که سیل ایجاد کرده، هنوز نمی‌توان تمامی خسارات را به‌طور دقیق ارزیابی کرد. البته کارمندان و کارشناسان جهاد کشاورزی استان در حال پیگیری و شناسایی کشاورزان، دامداران، اراضی و واحدهای خسارت دیده هستند اما از آنجا که بسیاری از مسیرهای مشاغل این‌چنینی جاده‌های زراعی و خاکی هستند، دسترسی به تمامی آنها چندان راحت نیست و اتوموبیل در آنها نمی‌تواند عبور کند. از همین رو، بر آمار خسارات مرتبا افزوده خواهد شد.

وی اظهار داشت: هنوز مردم برخی شهرها مثل کرند غرب به آب آشامیدنی سالم و بدون گل و لای دسترسی ندارند. کشاورزان و مردم استان کرمانشاه هنوز از مصائب زلزله سال ۱۳۹۶ کرمانشاه رهایی نیافته بودند که حال مشکلات ناشی از سیل هم به آن افزوده شده است. 

وی تصریح کرد: کشاورزان نیاز به حمایت جدی دارند و مشکلات زیاد دیگری (جدا از سیل اخیر) دارند. برای مثال، کرمانشاه قطب تولید نخود در کشور است. با این‌حال، محصول نخود سال گذشته به دلیل نبود سیاست قیمتی مناسب، هنوز روی دست کشاورزان باقی مانده درحالی‌که کمتر چیزی هست هنوز که از دو سال پیش تاکنون افزایش قیمت نداشته است. 

صفری ادامه داد: برای حفظ کیفیت و بارآوری خاک زمین زراعی گندم، روال این است که یک سال در میان، گندم کشت شود و بعد از آن محصولی دیگر کشت شود تا به خاک فشار کمتری وارد شود. در کرمانشاه، به خاطر دیم بودن اکثر زمین‌های زراعی، عموما نخود کاشته می‌شود. اما با توجه به نکاتی که پیرامون قیمت نخود گفته شد، کشاورزان کرمانشاه عموما تمایل به کشت مجدد گندم داشته و دارند اما مساله این است که کاشت مکرر گندم، باردهی زمین را کاهش می‌دهد. بروز یک‌چنین اتفاقی موجب خسارات زیادی به منابع طبیعی کشور و خطری برای اقتصاد و کیفیت غذایی کشور است. بر همین اساس، مسئولان باید همت کرده، از کشاورزان حمایت‌های لازم را به عمل آورند. 

رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در پایان، گفت: بسیاری از کشاورزان محصولات کشاورزی‌شان را بیمه نکرده‌اند و این موضوع شرایط دشوارتری را برای آنها ایجاد خواهد کرد. علت اینکه بسیاری از آنها تمایلی به بیمه محصولات کشاورزی‌شان ندارند، به خاطر مبالغ بسیار اندکی است که از سوی نهاد بیمه‌گر (در صورت تایید خسارت) به کشاورز پرداخت می‌شود؛ مبلغی که به هیچ عنوان هزینه‌ها و سود کارشان را به آنها بازنخواهد گرداند و حتی در حد هزینه کشت‌شان هم نیست.         

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز