خبرگزاری کار ایران

علی خدایی:

خالی بودن سفره ۹۳ هزار خانوار کارگری در ایام نوروز اتفاق بدی است/ دولت از محل بودجه عمومی معوقات را بپردازد

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۳۳۷

عضو کارگری شورای عالی کار تاکید دارد که دولت باید «بلادرنگ» از محل بودجه عمومی دو ماه معوقات مزدی ۹۳ هزار کارگر شاغل در ۹۰۰ واحد تولیدی را که در روزهای منتهی به عید نوروز نزد همسر و فرزندان خود خجل هستند، پرداخت کند.

«علی خدایی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به اشاره به حدود یک سال معوقات مزدی ۹۳ هزار کارگر در ۹۰۰ واحد تولیدی، گفت: دولت باید بلادرنگ از محل بودجه عمومی دست‌کم دو ماه معوقات مزدی این کارگران را بپردازد؛ چراکه صحبت از شرایط اسفناک معیشتی ۹۳ هزار خانوار است.

نائب رئیس کانون عالی شورهای اسلامی کار کشور  با بیان اینکه اگر هریک از این خانوارها به طور متوسط ۴ نفر عضو داشته باشند، در مجموع زندگی ۳۷۲ هزار نفر در این آشفته بازار شب عید تحت تاثیر انواع مشکلات اقتصادی و متعاقب آن اجتماعی قرار گرفته است، گفت: این کارگران به خاطر مشکلات عدیده تولید، نزد فرزندان و همسر خود خجل هستند.

خدایی تصریح کرد: این ابتدایی‌ترین توقع فعالان کارگری، کارگران و به صورت کلی شهروندان از دولت و به ویژه از آقایان شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) است و قطعا به خاطر آثار مثبت و وجه انسانی آن مورد مخالفت افکار عمومی قرار نخواهد گرفت؛ آنهم در زمانی که دولت برای نجات موسسات مالی و اعتباری ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار کنار می‌گذارد.

وی با بیان اینکه این در حالی است که کل اعتبار مورد نیاز برای پرداخت فقط دو ماه مطالبات کارگران، ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد تومان است، گفت: در شرایطی که ارقام سنگینی در بودجه سال ۹۷ برای راضی نگه داشتن بخش‌های مختلف کنار گذاشته شده، اختصاصِ ۴۰۰ یا ۴۵۰ میلیارد تومان برای راضی نگه داشتن ۹۳ هزار خانوار کارگری کار شاقی نخواهد بود؛ و البته همانطور که گفتم کمترین انتظار کارگران از دولت برخواسته از آراء کارگران است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه پیشنهاد اول فعالان کارگری این است که این پول در قالب وام به واحدهای تولیدی پرداخت شود، گفت: کارفرمایان پس از گذاشتن وثیقه این پول را دریافت و بلافاصله به حساب کارگران واریز می‌کنند و اقساط آن را به ترتیبی که توافق می‌شود، پرداخت می‌کنند.

عضو کارگری شورای عالی کار افزود: پیشنهاد دوم ما این است که به واحدهای تولیدی وام بلاعوض پرداخت شود؛ چراکه این واحدها بعضا توانایی تامین سرمایه در گردش خود را هم ندارند و در حجم بالایی به سیستم بانکی و تامین‌کنندگان مواد اولیه مقروض هستند.

خدایی با بیان اینکه باید  به این نکته توجه داشت که این ۹۰۰ واحد تولیدی تنها در مالکیت بخش خصوصی نیستند و دولت و شبه دولتی‌ها هم مالک آنها هستند، افزود: مهم این است که ظرف روزهای آینده حداقل دو ماه از معوقات کارگران به حساب آنها  واریز شود تا آنها بتوانند خریدهای شب عید خود را انجام دهند.

وی افزود: خالی بودن سفره‌های این ۹۳ هزار خانوار کارگری در ایام نوروز وجه بسیار بدی دارد و بهتر است که دولت با این اقدام تنها کمی از آلام آنها بکاهد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز