خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

حداقل حقوق باید زندگی شرافتمندانه خانوار کارگری را تضمین کند/ آیا مسئولان حاضرند یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق دریافت کنند؟

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۵۷۸

یک فعال کارگری در استان همدان گفت: شورای عالی کار باید شکاف بین نرخ حداقل دستمزد حدودا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی امسال و رقم "سبد حداقلی معیشت" کارگران را به شکل قابل قبولی کاهش دهد.

چنگیز اصلانی (دبیر اجرایی خانه کارگر همدان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه هر ساله در ماه‌های پایانی سال، بحث‌ و جدل‌ بر سر رویه تعیین دستمزد در شورای عالی کار، یک اتفاق معمول است، افزود: در مذاکرات سال جاری نیز باید سبد معاش حداقلی خانوار به دقت محاسبه و به تایید هر سه ضلع مذاکرات مزدی برسد.

او گفت: معضل کنونی این است که در طول چند سال گذشته هیچگاه براساس قانون و معیارهای قانونی حقوق کارگران افزایش پیدا نکرده و این نحوه افزایش دستمزد سال به سال قدرت خرید کارگران را کاهش داده است.

وی ادامه داد: کارگران نه تنها قدرت خرید سال گذشته‌شان را ندارند بلکه از سال گذشته نیز فقیرتر شده‌اند که این امر موجب می‌شود در معیشت و تامین مواد موردنیاز از لحاظ پروتئین‌ها و مواد غذایی و مسکن و پوشاک و آموزش، زندگی کارگران دچار مشکل ‌شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان تاکید کرد: کارگران با حضور و تلاش‌شان در عرصه تولید و جبهه‌های جنگ، شرایطی را فراهم آوردند که ما اکنون سالگرد چهلمین سال پیروزی انقلاب را جشن بگیریم. کارگرانی که صنعت و تولید کشور در دستان پرتوان آنها دوام و رشد داشته است، حقشان این نیست که با مشکلات زندگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه مطالبه‌ جامعه کارگری کشور پرداخت مزد واقعی به آنان است، گفت: طی چهل سال گذشته همیشه کمترین حق به کارگران داده شده است.

اصلانی تاکید کرد: برای افزایش توان خرید کارگران باید حداقل حقوق و دستمزد به طور واقعی و با در نظر گرفتن نرخ تورم افزایش پیدا کند تا کارگران بتوانند از عهده مخارج زندگی و هزینه‌های مسکن برآیند.

وی ادامه داد: در این شرایط، کارگران، هم نگران امنیت شغلی و آینده خود هستند و هم نمی‌توانند با این دستمزدهای ناکافی از پس هزینه‌های معیشتی خانواده های خود بربیایند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان گفت: در کمال تاسف باید گفت بینش مسئولان از مشکلات معیشتی کارگران بسیار سطحی است و این سوال را باید از مسئولین کرد که آیا زندگی مسئولین شبیه زندگی کارگران است؟ آیا مسئولان ما حاضرند یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق دریافت کنند؟

وی با بیان اینکه دستمزد فعلی کارگران پاسخگوی نیازهای واقعی زندگی‌شان نیست، گفت: افزایش حقوق کارگران به ویژه برای سال آتی باید به حدی باشد که زندگی شرافتمندانه‌ای برای یک خانوار کارگری تضمین کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز