خبرگزاری کار ایران

آتش‌نشانی به گروه مشاغل سخت و زیان‌آور اضافه شد

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۶۴۳

مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی به ۱۳ گروه شغلی گروه «ب» مشاغل سخت و زیان‌آور اضافه شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکصدوچهل و نهمین جلسه شورای عالی حفاظت فنی با حضور محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، حاتم شاکرمی (معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و نمایندگان نهادها و وزارتخانه‌های مختلف و تعدادی از فعالان کارگری و کارفرمایی برگزار شد.

در ابتدای جلسه حاتم شاکرمی در رابطه با دستور کار جلسه امروز گفت: در جلسه امروز سه موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ موضوع اول بررسی سخت و زیان‌آور بودن مشاغل آتش‌نشانی است.

وی در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور و نحوه شمولیت آن گفت: در این زمینه دو حالت تعریف شده؛ مشاغلی که سختی و زیان‌آوری آنها را با اقدامات ایمنی می‌توان کاهش داد و در نتیجه از این چارچوب خارج کرد که این اقدامات معمولاً از سوی کارفرمایان انجام می‌شود. دوم مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان‌آور هستند و با اتخاذ تدابیر ایمنی این ماهیت را از دست نمی‌دهند. گفتنی است به‌رغم سختی و زیان‌آور بودن کار آتش‌نشانان در استان‌های مختلف کشور ما وحدت رویه در این زمینه وجود ندارد و معمولاً به آلاینده‌سنجی و اندازه‌گیری آنها برای تعیین مصادیق سختی و زیان‌آوری متوسل می‌شوند. از همین رو و براساس نظر دولت شورای عالی حفاظت فنی قرار شد که در خصوص قرار گرفتن مشاغل آتش‌نشانی در گروه الف و یا ب مشاغل سخت و زیان‌آور بحث و بررسی کند. کمیته فنی قبلاً بحث‌ها و بررسی‌هایش را انجام داده و امروز اعلام‌نظر خواهد کرد.

وی به موضوعات دیگر جلسه امروز پرداخت و گفت: دو موضوع دیگر که در دستور کار جلسه امروز قرار دارند بدین شرح است: بررسی مشاغلی که به موجب کارفرما سختی و زیان‌آوری‌شان از بابت هزینه چهار درصد آن نامشخص است، موضوع آخر نیز براساس پیشنهاد وزیر محترم کشور بحث ایمنی بازار است. بخشی از این موضوع مرتبط به شورای عالی حفاظت فنی می‌شود و بقیه آن نیز در اختیار مراجع دیگر است.

در ادامه جلسه علی مظفری (دبیر شورای عالی حفاظت فنی) گفت: مقوله مشاغل سخت و زیان‌آور براساس زیرمجموعه بند 5 جزو ب ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی به ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب سال 1380 شکل گرفت. رویکرد این مقوله کاهش مواجهه کارگر با آلاینده‌های محیطی و همچنین بحث بازنشستگی پیش از موعد بود.

وی افزود: به خاطر شرایط کارگر از ناحیه مواجهه با آلاینده‌ها و اینکه این مواجهه به بیماری‌های شغلی منجر شود مشمولین شناسایی و قرار شد از این موضوع بهره‌مند شوند.

وی در خصوص گروه ب مشاغل سخت و زیان‌آور اظهار داشت: افراد مشمول این گروه تحت 13 گروهی که در کمیته قبلاً مشخص شده بود مثل کار در معادن و یا در اعماق دریاها تعریف می‌شدند.

مظفری گفت: باتوجه به ماده 84 قانون برنامه ششم توسعه مجلس در ابتدای سال جاری استفساریه‌ای را به ریاست جمهوری فرستاد و این استفساریه از طرف رئیس جمهور به وزیر کار وقت برای اجرا ابلاغ شد. در آن استفساریه قرار بود مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی مشخص شود. گفتنی است در دو گروه الف و ب مشاغل سخت و زیان‌آور تفکیک شدند. مشمولین گروه ب 13 گروه بودند که شمولیت آتش‌نشانی در آن قید نشده بود. گفتنی است در مشاغل آتش‌نشانی به خاطر ماهیت اجرایی آنها عملاً امکان اندازه‌گیری آلاینده‌ها در زمان‌های حریق وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به خاطر ظرفیت ماده 84 برنامه ششم توسعه و استفساریه مجلس شورای عالی حفاظت فنی به این نتیجه رسید که یک گروه جدید شغلی را به 13 گروه شغلی گروه ب مشاغل سخت و زیان‌آور اضافه کند و همچنین کمیته‌های استانی براساس مصادیق استعلام شده از مراجع حقوقی نسبت به شغل آتش نشانی اقدام کند و بحث تطبیق آن پیگیری شود. همکاران ما در وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی بسترسازی لازم را فراهم کردند و اکنون ابلاغ این موضوع و گنجاندن آن در زیرگروه‌ها شغلی گروه ب آماده است.

حاتم شاکرمی نیز در ادامه افزود: اکنون نتیجه کمیته فنی اعلام شده است، پیشنهاد کمیته حفاظت فنی این است که گروه عملیاتی مشاغل آتش‌نشانی به گروه ب اضافه شده و تعداد آنها از 13 گروه به 14 گروه افزایش بیابد.

در پایان جلسه با در نظر گرفتن این مسئله که بخشی از افرادی که در مشاغل آتش‌نشانی فعالیت می‌کنند و خارج از شمول قانون کار هستند بر طبق مصوبه شورای عالی حفاظت فنی تمام آتش‌نشانان مشاغل عملیاتی مشمول قانون کار و خارج از قانون کار شامل مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز