خبرگزاری کار ایران

حسن صادقی مطرح کرد:

حذف حداقل دستمزد کارگران، برده‌داری مدرن است/نمایندگان مجلس قبل از ارائه‌ هر طرحی قوانین را مطالعه کنند

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۹۰۱

معاون دبیر کل خانه‌ کارگر گفت: در شرایطی که کارگران ایرانی دچار مشکلات معیشتی بوده و ۷۶ درصد از آنها حداقل بگیرند، تصویب طرح حذف حداقل دستمزد کارگران استثماری آشکار محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، حسن صادقی با انتقاد از طرح حذف حداقل مزد برای کارگران روستایی گفت: با داشتن نگاهی صرفا دلسوزانه، طرح‌هایی به مجلس ارائه می‌شود که بدون نقد و بررسی و کارشناسی و به صورت یکجانبه مطرح می‌شوند لذا نتیجه چنین طرح‌های شتابزده‌ای این است که مشکل یک قشر مرتفع و قشر دیگری متضرّر شوند.

معاون دبیرکل خانه‌ کارگر در امور استان‌ها اذعان کرد: طرحی که امروز در حوزه کارگاه‌های روستاییان عنوان شده، نشان می‌دهد هیچیک از نمایندگان قوانین بالا دستی را مطالعه نکرده‌اند چراکه ماده‌ ۱۸۹ قانون کار به خودی خود در این راستا راهکار ارائه داده است و دیگر نیازی به پیش کشیدن چنین طرح‌هایی که به تشویش اذهان می‌پردازد، نیست.

صادقی خاطرنشان کرد: توصیه‌ من به نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که قبل از ارائه‌ هر گونه طرحی در صحن مجلس برای یکبار هم که شده قوانین بالا دستی و مادر را مطالعه کنند.

وی در خصوص قانون خروج کارگران روستایی از شمول برخی از مواد قانون کار و تامین اجتماعی گفت: به نظر می‌رسد ارائه‌کنندگان این طرح به دنبال این هستند که با فرمول توقف سرمایه و جذب سرمایه جدید جلوی کوچ روستاییان به دامن شهرها را بگیرند.

به گفته وی، آنچه روشن است وجود قانونی به عنوان قانون کار است که در طرح‌ها باید ملاک عمل قرار بگیرد زیرا امروزه که کارگر دچار مشکلات معیشتی است و ۷۶ درصدشان نیز حداقل بگیر هستند، با تصویب چنین طرحی عملا شاهد ایجاد نظام برده‌داری و استثمار جدید خواهند بود.

وی  در ادامه افزود: اگر کارگران از ماده‌ ۴۱ قانون کار معاف باشند و به بیان دیگر نظام حداقل مزد برایشان مستولی نباشد، به معنای واقعی ظلمی بزرگ است.

حسن صادقی ضمن قرائت ماده‌ ۱۸۹ قانون کار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کشور ما قوانین بالا دستی وجود دارند،راهکارها به چشم می‌خورند اما متاسفانه هیچ تعمقی در آنها نمی‌شود بلکه به صورت ذوقی و سلیقه‌ای طرح ارائه می‌شود و جامعه کارگری را دچار رنجش می‌کنند.

معاون دبیرکل خانه کارگر در پایان سخنان خود با استناد به مبانی علم اقتصاد در کتاب ثروت ملل تالیف آدام اسمیت (به عنوان پدر علم اقتصاد) اذعان کرد: در این کتاب به صراحت آمده است که تمامی ثروت جهان نه با قدرت بازو و زور بلکه با نیروی کار خریداری شده است که خود نشان دهنده‌ی میزان اهمیت نیروی کار در جامعه‌ بشری است.

صادقی در پاسخ به این سوال که آیا با شتاب به چرخه‌ تولید می‌توان کارگر را ثروتمندتر کرد یا با تدوین قوانین سختگیرانه، گفت: شتاب دادن در چرخه‌ اقتصاد با توسعه رقم خواهد خورد ضمن اینکه مشکل ما در این رابطه در نحوه‌ گفتمان ما در حوزه اقتصاد است زیرا اقتصاددانان ایران رشد اقتصادی را ملاک پیشرفت کشور می‌دانند درحالی‌که ما کارگران معتقدیم توسعه می‌تواند منجر به تولید ثروت شده و توسعه مساوی اشتغال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز