خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در گفت‌وگو با ایلنا:

واردات کالا از طریق کولبری و ته لنجی به 20 درصد سال قبل رسیده/با ممنوعیت حضور عراقی‌ها، کسب و کار از رونق افتاده است

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۴۱۳

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر گفت: تا پیش از این مردم آبادان از حضور عراقی‌ها بسیار ناراحت بودند اما از زمان ممنوعیت ورود آنها وضعیت کسب و کار و رونق بازار خراب شده و حالا به دنبال آن هستند که دوباره عراقی‌ها به این منطقه بازگردند.

سیداحمد حسینی‌فر  در خصوص وضعیت بازارچه‌های مرزی به خصوص منطقه آزاد اروند به خبرنگار ایلنا گفت: یک هفته مانده به اربعین ورود عراقی‌ها به منطقه آزاد اروند ممنوع شد این در حالی است که تا پیش از این مطابق قوانین مناطق آزاد، خارجی‌ها می‌توانستند بدون گرفتن ویزا در این مناطق تردد کنند اما با توجه به اتفاقاتی که در این مدت در اروند، آبادان و خرمشهر رخ داد و خرید بی‌سابقه اتباع عراقی از بازارچه‌ها دولت تصمیم گرفت که فقط با اخذ ویزا اتباع عراق مجاز باشند که به این مناطق تردد کنند. همین امر باعث شد که تقریبا ورود عراقی‌ها به این مناطق به صفر برسد.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر ادامه داد: نکته جالب این است که تا پیش از این مردم آبادان از حضور عراقی‌ها بسیار ناراحت بودند اما از زمان ممنوعیت ورود آنها وضعیت کسب و کار و رونق بازار خراب شده و حالا به دنبال آن هستند که دوباره عراقی‌ها به این منطقه بازگردند. حتی شنیده‌ها حاکی از این است که قصد دارند با اعمال نفوذ مسیر ورودی را از منطقه اروند کنار ایجاد کنند. بدین ترتیب شهر خرمشهر را دور خواهند زد و یک مسیر طولانی به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: درآمد منطقه آزاد اروند سال گذشته 5 هزار و 500 میلیارد ریال بوده  که 95 درصد آن حاصل از گمرک خرمشهر بوده است اما الان برخی به دنبال این هستند که این شهر را از مسیر اقتصادی عراق و ایران خارج کنند.

وی در خصوص فعالیت بازارچه های مرزی گفت: فلسفه ایجاد این نوع بازارچه‌ها فروش محصولات کشور همسایه به شهروندان داخلی بوده است اما اکنون شرایط به گونه‌ای پیش رفته که مردم هیچ‌گونه استقبالی از این بازارچه‌ها نمی‌کنند و حاضر هستند برای خرید به گرجستان و سایر کشورهای همسایه سفر کنند اما از این بازارچه‌ها خرید نکند زیرا دیگر به فروشندگان و فعالان این بازار اعتماد ندارند.

حسینی‌فر افزود: با گران شدن ارز و مشکلات خروج و عوارض، بیشتر فعالین این حوزه جنس‌های تقلبی و یا داخلی را به عنوان کالای خارجی عرضه می‌کردند و چون نظارت درستی بر این مناطق وجود ندارد باعث شد که اعتماد مردم از کاسبان از بین برود و اکنون شاهد رکود شدید در این بازارچه‌ها هستیم.

وی درخصوص ساماندهی کولبران، ته لنجی‌ها و سایر مبادی ورود شخصی کالا گفت: کاهش قدرت خرید مردم و بالا رفتن قیمت ارز باعث شده که در این مدت واردات به حداقل برسد به طوری که در شش ماهه دوم امسال اگر بخواهیم نسبت بگیریم میزان واردات از طریق این مبادی 20 به 100 شده است. در واقع دیگر وارداتی صورت نمی‌گیرد که بخواهیم کولبری یا ته لنجی را ساماندهی کنیم. اکنون وضعیت طوری است که خانواده‌های ایرانی فقط به فکر تامین مواد غذایی و دارو هستند و هزینه‌ای بابت سایر اجناس نمی‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز