خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

کارگران نباید در تیررس کاهش هزینه‌ها قرار گیرند/حقوق کارگران نباید کمتر از ۳ میلیون تومان باشد

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۹۰۴

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه کارگران نباید در تیررس کاهش هزینه‌های تولید قرار بگیرند تاکید کرد: هر کارگر برای داشتن رفاه نسبی به ماهانه ۳ میلیون تومان حقوق نیاز دارد.

به گزارش ایلنا، حسن لطفی (نماینده حوزه انتخابیه رزن، عضو فراکسیون امید و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه قانون کار کنونی دارای اشکال است، گفت: ما بجای اینکه به مسائل اساسی زندگی کارگر، دستمزد، شخصیت و جایگاهی که دارد، بپردازیم، آنها را با حداقل حقوق نگه داشته‌ایم که تنها به این امید داشته باشند که سازمان تامین اجتماعی حامی آنها است و این اقدام، کار درستی نیست.

هزینه‌های تولید نباید از دستمزد کارگران کسر شود

نماینده مردم رزن در مجلس، ادامه داد: هم‌اکنون باید هزینه‌های تولید را از آیتم‌های دیگری کم کنیم و این در حالی است که یک فرآیند اشتباهی در کشور شکل گرفته است که بجای اینکه هزینه‌های تولید را در قسمت‌های مختلف کاهش دهیم از کارگران کم کرده‌ایم با این دیدگاه که اگر پرداختی به کارگران افزایش پیدا نکند، هزینه تولید کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: وقتی ماهانه تنها ۹۰۰ تا یک میلیون و دویست هزار تومان حقوق برای کارگران تعیین می‌کنیم که در کنار تامین نیازهای اولیه زندگی، اجاره خانه هم پرداخت کنند و مخارج مدرسه فرزندانشان را هم بدهند، قطعا با مشکلاتی مواجه می‌شوند. به وزیر تعاون هم گفته‌ام که این میزان حقوق تنها برای گذران زندگی یک کارتن‌خواب کفایت می‌کند، بنابراین تعیین دستمزد کارگران با این مبنا که روزانه سه وعده غذا تهیه کنند، صورت گرفته است.

حداقل حقوق سه میلیون در ماه را باید برای کارگران تعیین کنیم

لطفی اظهار داشت: آیا با این فرآیند می‌توان ادعا کرد که کارگران در تامین معیشت خود با فقر مواجه نشده و دچار مشکل نمی‌شوند؟ بنابراین اگر بخواهیم به صورت همه‌جانبه از کارگران حمایت کنیم باید حداقل حقوق سه میلیون در ماه را برای این قشر تعیین کنیم تا بتوانند یک رفاه نسبی و زندگی آبرومندانه داشته باشند.

عضو فراکسیون امید مجلس، تصریح کرد: لازمه این اقدام هم این است که کارفرمایان و دولت و سایر متولیان امر در حوزه کارگری در این چرخه اقتصادی و تولید بجای اینکه از دستمزد کارگران کم کنند، هزینه‌ها را در سایر بخش‌ها کاهش دهند، نه اینکه کارگران را در تیررس کاهش هزینه‌ها قرار دهند، ضمن اینکه دولت باید در تامین مواد اولیه به کارخانجات کمک کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، یادآور شد: ارائه خدمات در قالب بسته حمایتی مشکلی از کارگران حل نمی‌کند و تنها می‌تواند غذای یک ماه یکی از فرزندان کارگران را تامین کند، بنابراین اگر می‌خواهیم جامعه کارگری را از مشکلاتی که با آن مواجه شده‌اند، نجات دهیم باید از آنها حق بیمه یا مالیات دریافت نکنیم یا به کارفرمایان فشار وارد نکنیم که مالیات بیشتری بپردازند و به جای این موارد، حقوق این قشر را افزایش دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز