خبرگزاری کار ایران

سلامتی در گفت‌وگو با ایلنا:

تفکر «اقتصاد بازار محور» دیگر جواب نمی‌دهد/ماجرای دستور شهید رجایی برای معدوم کردن اسکناس‌های چاپ شده

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۳۷۲

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر مسئولان برنامه‌ریزی نکنند و برخورد درستی نداشته باشند و برای حل مسائل مردم حرکت نکنند مشکلات پیچیده‌تر می‌شود و آن وقت است که دیگر مسائل به راحتی گذشته حل نخواهد شد.

محمد سلامتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به شباهت‌های شرایط امروز کشور با شرایط جنگ تحمیلی در خصوص مولفه‌هایی که در آن زمان برای عبور از بحران مورد استفاده قرار گرفت، گفت: در شرایط بحرانی زمان جنگ  مسئولان تلاش می‌کردند و جو انقلابی هم موجب می‌شد که مردم به انحای مختلف با دولت همکاری کمک کنند. این کمک‌ها چه در رابطه با جبهه و جنگ و چه در رابطه با انطباق خود با شرایط و قناعت به حداقل‌ها موجب عبور از بحران شد.

وی ادامه داد: مسئولان هم در آن زمان به حداقل‌ها قانع بودند و در نتیجه مسئولان و مردم تقریبا به یک شکل عمل می‌کردند و شبیه به هم بودند. مردم کاملا شرایط را درک کرده بودند و می‌دیدند مسئولان چیزی کم نمی‌گذارند و هرچه در توان دارند، عرضه می‌کنند و برای خودشان کیسه‌ای نمی‌دوزند. بنابراین به مسئولان اعتماد داشتند و این چنین بود که مردم و مسئولان دست به دست یکدیگر دادند و توانستند از پس شرایط بحرانی آن موقع برآیند.

نمی‌شود گفت نارضایتی مردم پاشنه آشیل نظام است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص کاهش اعتماد عمومی و در پاسخ به این سوال که آیا عدم اعتماد عمومی می‌تواند پاشنه آشیل نظام باشد، گفت: این مساله مشکل مهمی است اما این مشکل مهم می‌تواند با برخورد درست مسئولان حل شود؛ چراکه مردم به هر صورت نظام را قبول دارند، انقلاب را قبول دارند و نمی‌خواهند این نظام صدمه ببیند زیرا می‌دانند صدمه خوردن نظام به منزله صدمه خوردن همه مردم است.

وی افزود: علیرغم اینکه مردم به اشکال مختلف ناراضی هستند، ولی نمی‌شود گفت که این نارضایتی پاشنه آشیل نظام است. البته مسئولان باید بیش از گذشته به این مساله توجه داشته باشند و خیلی جدی دنبال حل مسائل باشند و اگر احیانا همین مساله پیش بیاید ما به راحتی می‌توانیم از بحران موجود عبور کنیم.

اگر مسئولان برنامه‌ریزی کنند، راحت‌تر از گذشته می‌توان از پیچ بحران امروز عبور کرد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: به اعتقاد من بحرانی که امروز وجود دارد به مراتب ضعیف‌تر از بحران سال‌های آغازین انقلاب و شرایط جنگ است و الان به آن شکل بحران جدی نیست و بیشتر از آنکه بحران وجود داشته باشد، تبلیغات و جنگ روانی بحران وجود دارد و اثرگذاری روانی این بحران می‌تواند تا حدودی روی اذهان جامعه موثر باشد؛ اما آنچه به لحاظ اقتصادی و اجتماعی به عنوان «بحران» مطرح است به شدت گذشته نیست و اگر مسئولان برنامه‌ریزی کنند و خوب عمل کنند، راحت‌تر از گذشته می‌توانند از پیچ بحران عبور کنند.

سلامتی گفت: ما در آن شرایط با بحرانی مواجه بودیم که ایران یک سمت بود و اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان در مقابل ما قرار داشتند و در زمان جنگ هم تمام کشورهای شرق و غرب هم به لحاظ نظامی و هم به لحاظ سیاسی از صدام حمایت می‌کردند اما الان به آن شکل نیست. امروز آمریکا در سطح جهان منفور شده و یک تنه سعی دارد با ایران و سایر کشورهای جهان مقابله کند که طبیعتا این امر برایش عاقبت خوشی نخواهد داشت.

با تشکیل ستاد ۴ نفره تهیه و توزیع جوجه، بحران مرغ و تخم‌مرغ را سر و سامان دادیم

وی افزود: بنابراین ما در این شرایط با همه دنیا طرف نیستیم و خیلی از کشورها ولو بصورت کلامی و ظاهری حق را به ما می‌دهند؛ یعنی اگر کمکی نمی‌کنند، ضربه‌ای هم نمی‌زنند. این نسبت به بحران‌هایی که ما در گذشته داشتیم بسیار ارزنده است. بنابراین اگر بخواهیم مقایسه کنیم شرایط فعلی نسبت به شرایط گذشته بهتر است اما باید این نکته را متذکر شد که هرچند شرایط بهتر است اما اگر مسئولان برنامه‌ریزی نکنند و برخورد درستی نداشته باشند و برای حل مسائل مردم حرکت نکنند، مشکلات پیچیده‌تر می‌شود و آن وقت است که دیگر مسائل به راحتی حل نخواهد شد.

وزیر کشاورزی دولت شهید رجایی و موسوی در خصوص مولفه‌های سخت افزاری شرایط جنگ و امکان شبیه‌سازی آن با شرایط موجود هم گفت: در زمان جنگ و در مقاطع مختلف کمیته‌هایی تشکیل می‌شد. برای مثال در وزارت کشاورزی در مقطعی با بحران مرغ و تخم‌مرغ مواجه شدیم که این کمبود ناشی از دو مساله عدم کنترل واردات و توزیع اشتباه و نارسایی تولید بود. لذا در آن مقطع ستاد تهیه و توزیع جوجه را یک روزه تشکیل دادیم که ستادی کاملا مختصر و متشکل از چهار نفر بود اما همین چهار نفر توانستند به مساله تولید و توزیع سروسامان دهند.

باید ستاد بحران برای حل مشکل واحدهای تولیدی تشکیل شود

وی ادامه داد: در مورد مسائل دیگر نیز همین کمیته‌های مقطعی وجود داشتند و مراکزی به وجود آمدند تا بحران‌های موجود را حل کنند. این تجربیات مواردی است که امروز هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. ما در حال حاضر با مشکل تولید واحدهای موجود مواجه هستیم یعنی از مقدار زیادی از ظرفیت‌های واحدهایی که الان داریم، استفاده نمی‌شود و با حداقل ظرفیت تولید می‌کنند. معتقدم باید در این رابطه یک ستاد بحران تشکیل شود. این موضوع مشکلی است که می‌تواند با ظرفیت‌های داخلی و بدون توجه به تحریم‌ها و قیمت ارز مرتفع شود منتها دولت باید برای حل این مساله اراده داشته باشد.

طرز تفکر «اقتصاد بازار محور» امروز جواب نمی‌دهد

وی افزود: امروز اگر افرادی به اقتصاد بازار معتقد باشند و بگویند همه این مسائل باید توسط بازار انجام انجام شود و عرضه و تقاضا نقش ایفا کند، هیچ کاری پیش نخواهد رفت و این طرز تفکر امروز جواب نمی‌دهد. الان در سطح مسئولان مشکل فکری و اندیشه‌ای وجود دارد و به مسائلی اعتقاد دارند که در شرایط عادی نظام سرمایه‌داری پاسخ می‌دهد نه در شرایط غیرمعمول و نه در کشوری که با بحران‌های مختلف دست و پنجه نرم می کند.

سلامتی در خصوص مولفه‌ها و پارامترهایی که می‌تواند مردم را با مسئولان برای عبور از بحران همراه کند، گفت: مهمترین مولفه در درجه نخست صداقت است. مسئولان باید با صداقت با مردم مواجه شوند و خود را از مردم دور نگه ندارند. وقتی مردم می‌بینند هم رفتار، هم گفتار و هم کردار مسئولان متناسب با خصوصیات خود مردم است، آن وقت احساس می‌کنند مسئولان از خود آنها هستند و در اینصورت خیلی از مسائل قابل حل است.

ماجرای دستور شهید رجایی برای معدوم کردن اسکناس‌های چاپ شده

سلامتی در همین راستا با ذکر خاطره‌ای از زمان دولت شهید رجایی گفت: در زمان دولت دوم به دلیل عدم اطمینان مردم به سیستم بانکی و شایعه ورشکستگی بانک‌ها مردم اقدام به برداشت وجوه نقدی خود کردند که همین امر موجب شد بانک مرکزی با کاهش نقدینگی مواجه شده و پیشنهاد چاپ اسکناس بدهد که این امر قطعا باعث ایجاد تورم می‌شد. پول‌ها چاپ شد اما پیش از توزیع شهید رجایی در گفت‌وگویی تلویزیونی به مردم اطمینان داد بانک‌ها دچار هیچ مشکلی نخواهند شد و از آنها درخواست کرد پول‌های خود را به بانک بازگردانند که اطمینان و اعتماد مردم به رجایی باعث شد مشکل سیستم بانکی رفع شده و اسکناس‌های تازه چاپ شده معدوم شود.

وی افزود: این نشان می‌دهد وقتی مردم به مسئولان اطمینان دارند خیلی راحت همکاری و کمک می‌کنند و مشکلات به نحو ساده‌تری قابل حل خواهد بود که به ذهن برخی خطور نمی‌کند. امروز هم می‌توان همین مسائل را الگو قرار داد و با مردم با صداقت برخورد کرد و وقتی سوءاستفاده‌ای می‌شود شدید باید برخورد شود تا مردم اطمینان داشته باشند در رده‌های مختلف سوءاستفاده نیست و بااطمینان کمک و همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز