خبرگزاری کار ایران

جلسه ستاد کشوری توسعه بیمه روستایی برگزار شد،

هم‌فکری دستگاه‌های اجرایی برای رفع موانع بیمه روستایی

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۵۸۶

جلسه هماهنگی ستاد کشوری توسعه بیمه روستایی به ریاست معاون مناطق محروم ریاست جمهوری و با حضور مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر و نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه و سازمان‌های مرتبط در دفتر سید ابوالفضل رضوی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، جلسه هماهنگی ستاد کشوری توسعه بیمه روستایی با هدف تعمیم و گسترش بیمه اجتماعی، استفاده از امکانات موجود برای اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، آموزش و سرعت بخشیدن به پوشش صددرصدی افراد مشمول در روستاها و مناطق عشایری برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمدرضا واعظ‌مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر (رکوع)) به شرح چرایی ایجاد صندوق در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی پرداخت و گفت: «جامعه روستایی، عشایر و کشاورزان با وجود اینکه بخشی از تولید در کشور را بر عهده دارند اما در قیاس با مناطق شهری از خدمات و امکانات رفاهی محروم هستند. از این رو، دولت برای جبران این تفاوت درصدد این برآمد تا برای روستایی‌ها مزایایی را فراهم کند.

واعظ‌مهدوی با اشاره به یافته مرکز ملی آمار در سرشماری سال ۹۶، میزان درآمد روستاییان را یک دوم درآمد شهرنشینان عنوان کرد و ادامه داد: این آمار و سایر پژوهش‌ها نشان می‌دهد روستاییان در برابر نوسانات اقتصادی آسیب پذیری زیادی دارند. بنابراین، دولت در مباحث بیمه‌ای آنها، وظیفه کارفرمایی را بر عهده گرفته و دوسوم حق بیمه این قشر را عهده دار شده تا مشکلات کمتری داشته باشند.

او وجه تمایز بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را محق دانستن مخاطبانش نسبت به آن عنوان کرد و افزود: «بر خلاف حمایت‌های سازمان بهزیستی یا کمیته امداد، افراد تحت پوشش صندوق مزایای این بیمه را حق خود می‌دانند و به راحتی می‌توانند آن را مطالبه کنند.»

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی رکوع عدم عضویت دوسوم از جمعیت روستایی و عشایر را مهم‌ترین چالش صندوق دانست و گفت: «هدف ما این است که بتوانیم به پوشش کامل دست بیابیم.»

او ادامه داد: «دست یافتن به این موفقیت، مستلزم همکاری و همیاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌هایی است که در حوزه روستاها فعالیت می‌کنند. این جلسه در واقع، با هدف هم افزایی و نهادینه سازی همکاری بین بخشی تشکیل شده است و انتظار می‌رود در نتیجه این همکاری‌ها، تا پایان دوره دولت دوازدهم همه روستاییان، کشاورزان و عشایر تحت پوشش بیمه قرار گیرند.»

در ادامه جلسه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با امور روستایی و عشایری، کرمعلی قندالی (رییس سازمان امور عشایری) با بیان اینکه در تلاش هستیم تا تمام خانواده‌های عشایر از این سفره‌ای که پهن شده بهره ببرند، به اهمیت بحث اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت «در امر اطلاع رسانی بهترین کار این است که از ظرفیت و توان تشکل‌های مرتبط با این صندوق استفاده کنیم و کار را به آنها بسپاریم.»

به گفته قندالی؛ هم اکنون ۲۱۹ تشکل در قالب اتحادیه و تعاونی‌های عشایری برای ارائه خدمات بیمه‌ای فعال هستند و می‌توانند مردم را برای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی تشویق کنند. او همچنین از راه اندازی سامانه اطلاعات کلی جامعه عشایری خبر داد و گفت: «قرار است بخش بیمه عشایر یکی از بخش‌های فعال این سامانه باشد.»

اسماعیل زیارتی (مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) نیز با اشاره به اینکه بعد از گذشت ۱۳ سال از راه اندازی صندوق، تنها یک سوم جمعیت هدف را تحت پوشش قرار داده، به شرح کاستی‌ها پرداخت و گفت: «خدمات درمانی مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش بیمه است چون منافع آنی برای مردم دارد.»

وی گفت: «قانع کردن روستاییان، اینکه اکنون از درآمد خود بگذرند تا در آینده بهره‌مند باشند، خیلی سخت است اما با ارائه خدمات درمانی می‌توان آنان را مجاب به پرداخت حق بیمه کرد.»

او در ادامه با طرح سوالی به این مسئله پرداخت که آیا دولت که پرداخت دوسوم از حق بیمه این افراد را بر عهده گرفته، توان و اراده آن را دارد که حق بیمه تعهد شده برای جمعیت باقی مانده را بپردازد.

حسن ملکی (نماینده تام الاختیار سازمان صدا و سیما) نیز با بیان اینکه درحوزه فرهنگی برای گسترش فرهنگ بیمه کاری صورت نگرفته، گفت: «شعار ما در انقلاب محرومیت‌زدایی بوده است اما بر خلاف این شعار، بیشترین اقدامات در مناطق شهری صورت گرفته است، به خصوص در حوزه فرهنگ.»

ملکی با توضیح اینکه روستاییان برداشت کاملی از تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع ندارند، ادامه داد: «عدم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، عامل مهاجرت به شهرها شده است؛ چنانچه می‌بینیم جمعیت عشایری ما از ۷.۵ درصد به ۱.۸ درصد رسیده است.»

او به نقش رسانه در جلب اعتماد و برندسازی پرداخت و ادامه داد: «می‌توان سریال، فیلم و مستندهایی را تولید کرد که لزوم استفاده از خدمات بیمه را توجیه کند و رسانه ملی برای چنین اقدامی آمادگی کامل دارد.»

در ادامه حسین کوچکیان فرد (معاون سرمایه اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور) به اظهار نظر پرداخت و گفت: «داشتن شغل یکی ازمهم‌ترین ابزارهای توسعه بیمه است و به نظر می‌رسد بیمه کردن یک روستایی فقط به صرف اینکه در روستا زندگی می‌کند اما شغلی ندارد و تولیدی نمی‌کند، غیر منطقی است.»

کوچکیان فرد اضافه کرد: «موانع جذب باید با مطالعه رفع شود و پرسش‌های موجود باید پاسخ داده شود، مانند اینکه آیا اگر روستاییان عضو بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شوند از بیمه‌های دیگر جا نمی‌مانند یا حذف نمی‌شوند؟

وی در ادامه توضیح داد «اینکه ما تلاش کنیم همه بیایند و عضو بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر شوند اما آن گونه که باید آن را اجرا نکنیم، به این معنا است که ما این جمعیت را بی‌اعتماد و ناامید کرده‌ایم.»

در انتهای جلسه، سید ابوالفضل رضوی (معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری) با جمع بندی جلسه به بیان چند نکته پرداخت.

او ابتدا مقرر کرد که جلسات کارشناسی مسائل بیمه‌ای با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و دبیری فردی که واعظ‌مهدوی انتخاب می‌کند هر ماه یکبار برگزار شود. همچنین جلسات ستاد کشوری توسعه بیمه روستایی هر سه ماه یک بار در نخستین دوشنبه هر فصل به صورت مرتب و مستمر به بحث و بررسی موضوعاتی که مطرح شد بپردازند. رضوی تاکید کرد موضوعاتی که به تصویب اعضا می‌رسد با دقت نظر همه دستگاه‌ها ضمانت اجرایی پیدا کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی خواست تا اصلاح قانون تامین اجتماعی را در دستور کار نخستین جلسه قرار دهند تا پس از جمع‌بندی در جلسات ستاد کشوری، در صورت لزوم یا به صورت لایحه به دولت ارائه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز