خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری:

با همه امکانات به گسترش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کمک می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۵۸۲

جلسه مشترک محمدرضا واعظ‌مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر) و سیدابوالفضل رضوی (معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری) برگزار شد.

به‌ گزارش ایلنا، جلسه مشترک محمدرضا واعظ‌مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر) و سیدابوالفضل رضوی (معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری) برگزار شد.

در این جلسه، واعظ مهدوی خواستار ایجاد زمینه انعقاد یک تفاهم نامه شد. وی گفت: دستور این معاونت برای تشکیل ستاد بیمه روستاییان در استان‌ها موثر بوده است اما انتظار داریم این جلسات جدی‌تر برگزار و استانداران در این جلسات شرکت نمایند. همچنین با تشکیل ستاد کشوری بیمه روستاییان با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، نیرو و سایر ارگان‌های مرتبط با این حوزه در جهت اطلاع‌رسانی جامعه مشمول می‌توانیم گام‌های موثری برداریم.

واعظ‌مهدوی با اشاره به صدور احکام بازنشستگی پیس از موعد، عنوان کرد: برای اولین بار برای کشاورزان، روستائیان و عشایر، حکم بازنشستگی صادر می‌شود و این به منزله قدردانی از این تولیدکنندگان است. صندوق آنها را بازنشسته کرده و حکم و فیش حقوقی برایشان صادر می‌نماید و افراد می‌توانند برای ضمانت‌های مختلف از این دو مدرک استفاده نمایند.

وی ادامه داد: در بعضی از مناطق، تفاهم نامه‌هایی با استانداران منعقد گردیده تا استانداری‌ها عضویت افراد فاقد بیمه را تسهیل بخشند. همچنین به دنبال ایجاد ساز و کارهایی برای خیرین بیمه‌پرداز هستیم تا افرادی که توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند توسط این خیرین به عضویت صندوق درآیند. بیشتر اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا تحت پوشش بیمه نیستند. ما به دنبال تحت پوشش قراردادن و آگاهی این افراد از شرایط و مزایای صندوق هستیم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر با یادآوری خشکسالی‌های اخیر در مناطق مختلف کشور، عنوان کرد: طبق مذاکرات انجام شده با وزیر کشور از وی خواستیم مناطقی را که دچار زلزله، خشکسالی و یا موارد غیرمترقبه شده‌اند جزو موارد تعیین بحران لحاظ نموده و حق بیمه آنها را از محل بودجه تامین کند.

در ادامه، رضوی (معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری) گفت: یکی از مشکلات امروز کشور، برنامه‌ریزی‌های اشتباهی است که به اقشار فرودست فشار می‌آورند. این افراد صدای ضعیفی دارند و به همین خاطر از بسیاری از مواهب دولت کم بهره‌اند. روستاییان و عشایر به خصوص ساکنین مناطق سیستان و بلوچستان از جمله این محرومین هستند. وقتی به این اقشار رسیدگی نشود فاصله طبقاتی بین این قشر با سایرین زیاد شده و آه و حسرت برای این افراد باقی می‌ماند .

رضوی تاکید کرد: ما باید به همه بقبولانیم که در جهت همه‌گیر شدن بیمه روستائیان و عشایر سرعت عمل بیشتر شود. امروز نیمی از خانوارهای روستایی و عشایر فاقد بیمه هستند و ما باید آنها را از این بیمه و مزایای آن مطلع سازیم. اگر به آنها اطلاع دهیم که می‌توانند بازنشسته شوند و حقوق بازنشستگی دریافت کنند قوت قلبی برایشان بوده و  تبلیغ بسیار خوبی در جهت آگاهی روستاییان و عشایر است. کارگر، کارگر است. شهری و روستایی معنایی ندارد. درواقع، سختی کار کارگر کشاورز به مراتب بیشتر از کارگر شهری است و کارگر روستایی باید در زمان پیری آسودگی خیال داشته باشد.

وی با بیان اینکه فیش و حکم مستمری مدرک معتبری است، اظهار داشت: با ارگان‌های مختلف ستاد بیمه‌ای فراگیر تشکیل شده و در این ستاد فیش حقوق بیمه روستاییان به عنوان مدرک معتبر برای انواع ضمانت‌نامه‌ها شناخته می‌شود و بیمه محصولات و بیمه دام نیز با این بیمه هماهنگ شده و در صورت نیاز در بودجه گنجانده می‌شود . بیمه اعضای شوراهای اسلامی روستا و مناطق عشایری بسیار خوب است و لازم است موارد مربوط به عضویت آنها تنظیم و به صورت هماهنگ اعلام گردد. همچنین باید برای شوراهای روستاها دوره آموزشی فواید بیمه گذاشته شود و آموزش عدد و رقمی به آنها داده شود نه صرفاً آموزش تئوری، تا با اطلاع‌رسانی به مردم آنها را از مزایای بیمه و سودی که برایشان خواهد داشت مطلع سازند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در پایان، خاطر نشان کرد: ما هر طور که بتوانیم در جهت گسترش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کمک خواهیم کرد و برای تخصیص اعتبارات لازم در بودجه 98 کل کشور اعلام آمادگی می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز