خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اخراج ۵۲۰ کارگر «جلفاکاران» ارس به علت نبود مواد اولیه/برای مقامات بیکاری کارگران بی‌اهمیت است

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۳۷۶

کارخانه نساجی جلفاکاران ارس به علت نبود مواد اولیه در اثر بسته ارزی جدید دولت، ۲۰۰ کارگر خود را در روز شنبه با خوابیدن دو خط تولید از دست داده و دیگر کارگران تنها تا روز چهارشنبه می‌توانند کار کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مدیران شرکت نساجی‌ «جلفا کاران» ارس با اعلام اخراج ۲۰۰ کارگر این شرکت به علت رو به تعطیلی رفتن این کارخانه، گفت: تعدادی از این کارگران قراردادشان تمام شده بود و ما دیگر توان تمدید قرارداد را نداشتیم. دو خط از خطوط اصلی کارخانه به علت نبود مواد اولیه تعطیل شده است. مواد اولیه هم که نباشد، ثبت قراردادی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: تا چهارشنبه هفته‌ی جاری برای الباقی خطوط خوراک تولید داریم. بعد از آن دیگر به همین ۲۰۰ نفر کارگر ختم نمی‌شود و کل ۵۲۰ کارگر کارخانه به علت تعطیلی کارخانه از کار بیکار خواهند شد.

این مقام مسئول؛ مشکل به وجود آمده در تهیه مواد اولیه را مشکلات بازار ارز دانسته و افزود: مشکل این کارخانه از زمانی شروع شده که بسته ارزی جدید دولت اعلام شد.

وی ادامه داد: ثبت سفارشاتی که ما برای خرید مواد اولیه داشتیم برای قبل از بسته ارزی جدید بوده است. آن زمان ما ارز ۴۲۰۰ دریافت می‌کردیم. اما الان به ما می‌گویند از صرافی ارز ۸۰۰۰ تومانی بخرید. با اینکه ما ثبت سفارش کرده بودیم و به بانک‌های مسکن و کشاورزی وجه ریالی پرداخت کرده بودیم تا ارز ۴۲۰۰به ما بدهند، اما الان بسته جدید ارزی شامل ما نمی‌شود. از طرف دیگر کارخانه توان ترخیص کالا را با ارز ۸۰۰۰ تومانی از گمرک ندارد لذا کامیون‌ها پشت مرز مانده‌اند و هر روز که می‌گذرد کرایه بارها بالاتر می‌رود.

وی در ادامه گفت: هر کجا که می‌شد سر زدیم. از مجلس گرفته تا وزارت دارایی، سرمایه‌گذار خارجی، وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی؛ اما جواب هیچکدام قانع‌کننده نیست. جواب‌هایشان برای از سر باز کردن است. مدام می‌گویند وضع همه کارخانه‌ها این‌طور است و تنها برای شما نیست. با اینکه لفظی حق را به من می‌دهند اما بانک مرکزی به تعهداتش پایبند نیست. خیلی راحت از بیکاری ۶۰۰ کارگر حرف می‌زنند. انگار برایشان مشکلی نیست که در جلفا ۶۰۰ کارگر یعنی نزدیک ۲۵۰۰ نفر بدون نان شب بمانند. مگر خود جلفا چند نفر جمعیت دارد؟!

وی ادامه داد: باوجود مشکلات موجود؛ ما تمام حقوق، بیمه و عیدی کارگران را داده‌ایم و نگذاشتیم دین کارگر به گردن کارخانه بماند.

وی با انتقاد از بسته ارزی جدید بانک مرکزی گفت: باعث تعجب است که کالاهایی که به آن‌ها بسته ارزی جدید تعلق گرفته است، در ایران تولید می‌شوند. این‌ها طبق چه اصولی باید ارز۴۲۰۰ دریافت کنند؟ آن وقت مواداولیه‌آی که ما برای تولیدمان وارد می‌کنیم، نمونه اصلی ندارد و تنها در ترکیه تولید می‌شود. چینی آن‌هم هست اما کیفیت ندارد و با استفاده از آن؛ کیفیت فرش ایرانی زیر سوال می‌رود.

به گفته‌ی این مقام مسئول در شرکت نساجی جلفاکاران؛ این شرکت یکی از  تولیدکنندگان با کیفیت نخ فرشی تریکو و نخ‌های فانتزی در ایران است و نزدیک به ۵۰ درصد از کارخانجات کاشان از نخ تولیدی این شرکت استفاده می‌کنند. نخی که این شرکت تولید می‌کرده است، قبلا جزو محصولات وارداتی کشور بوده اما این شرکت توانسته با مناسب‌ترین کیفیت و به دلخواه مشتری‌اش، این نخ را در ایران تولید کند.

او مشکلات این کارخانه را محدود به نبود مواد اولیه و نبود ارز۴۲۰۰ تومانی ندانسته و ادامه داد: در زمان شروع به کار ما، کارخانه را تخریب کردند و گفتند این شرکت اصلا کارگر ندارد و نخ‌ها را از مرز وارد ایران می‌کند و بعد در کارخانه انبار می‌کند و بعد از مدتی می‌فروشد. سرانجام از استانداری، گمرک و نمایندگان مجلس آمدند و دیدند که ما ۵۲۰ نفر کارگر داریم. رقیبان ما قصد داشتند شرکت را زیر سوال ببرند آن‌هم برای اینکه قیمت تمام شده‌‌ی ما در منطقه‌ی آزاد جلفا و ارس پایین است و تولیدکننده داخلی بهتر می‌تواند آنها را تولید کنند. ماهم تعرفه گمرکی و هم ارزش افزوده می‌دهیم.

وی با بیان اثرگذاری این قیمت‌ها بر تولید فرش گفت: فرش ۲ میلیونی، ۸ میلیون شده است چراکه در مسیر تولید از نخ تا رنگ و غیره با تغییر قیمت مواجه شده‌اند. معلوم است که دیگر مصرف‌کننده پول برای فرش ۸ میلیونی نمی‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز