خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه، بازنمایی و افکار عمومی مطرح شد:

فضای توسعه کشور تحت تاثیر بازیگران خارجی و بی‌تدبیری است/هشدار داده بودیم بازار ارز برهم می‌ریزد

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۴۵۳

نشست‌ رسانه، بازنمایی و افکار عمومی امروز با حضور کارشناسان حوزه اقتصادی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سعیده شفیعی» پژوهشگر اقتصادی به تشریح چشم‌اندازهای اقتصاد خاورمیانه پرداخت و تاکید کرد که به علت پایین آمدن قیمت نفت رشد اقتصادی کشورهای واردکننده بالاتر از رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده است.

وی به تشریح چشم اندازهای بحران در سوریه پرداخت و گفت: من این چشم اندازها را در ۴ دسته تقسیم‌بندی کرده‌ام: ۱- مسیر دشوار تا دموکراسی ۲- از توافق بین المللی تا صلح سرد ۳- تدوام بحران ۴- از ویرانی تا فروپاشی.

پس از شفیعی «رضا مجید زاده» پژوهشگر اقتصاد سیاسی و توسعه، گفت: در کشورهایی که دموکراسی واقعی وجود دارد شاهد تقسیم کار دقیق هستیم و اینگونه نیست که هرکسی در تمام حوزه دخالت و اظهارنظر کند و خود را کارشناس آن حوزه بداند.

وی افزود: البته فضای توسعه آنها برعکس ما تحت تاثیر بازیگران خارجی و بی‌تدبیری نیست. این در شرایطی است که در ایران براساس منافع کوتاه مدت تصمیم‌هایی گرفته شده است که دست و پای کنشگران را می‌بندد. این گونه‌ها برخوردها موجب شده است کنشگران اعتمادی به سازمان‌های حاکمیتی نداشته باشد. از سویی فضای انگیزشی ناکارآمد تاثیر خودش را روی فضای انتخاب گذاشته است.

مجیدزاده تصریح کرد: یکی از شاخص‌های مهم در توسعه کنترل نظامیان است. کشورهایی که به سمت توسعه فضاهای (اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی) خود رفتند ابتدا نظامیان خود را کنترل کردند و آنها را به داخل پادگان‌ها فرستادند. اساسا حضور نظامیان باید محدود شود با این حال در ایران نظامیان در مورد سیاست خارجی و هرچیز دیگری اظهارنظر می‌کنند و خود را «مدافع ملت قهرمان ایران» معرفی می‌کنند. به هر روی عدم کنتارل نظامیان یکی از علت‌های فساد در فضای انگیزشی ماست.

این پژوهشگر اقتصاد سیاسی و توسعه تصریح کرد: به تازگی از سوی علمای اهل سنت در سیستان و بلوچستان اعلام شده است که حضور زنان در نماز جمعه مانعی ندارد. این حرکت رو به جلویی است و می‌توان از بعد انگیزشی مثبت باشد.

نقش کلیدی وزارت کار در بازار سرمایه

«سعید داراب» مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری با بیان اینکه سهم بزرگی از بازار سرمایه کشور در اختیارهای شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، گفت: این وزاتخانه نقش کلیدی در بازار سرمایه دارد لذا باید متغیرهای کلان بازار سرمایه توسط مدیران این وزارتخانه به دقت سنجیده شود.

وی افزود: چشم‌اندازهای بازار سرمایه را در سال ۹۶ تدوین کردیم و انتظار داشتیم تا شرکت‌ها براساس این شاخص‌ها  سیاست‌گذاری کنند. به هر روی تنگناهای دسترسی به ذخیر ارزی و نقش آن در روابط خارجی در این میان بسیار موثر است و شرکت‌ها باید آن را می‌سنجیدند. در گزارش سال ۹۶ هشدار داده بودیم شرایط بنیادینی برای برهم ریختن بازار ارز وجود دارد.

داراب تاکید کرد که جنگ تجاری آمریکا با چین، ترکیه، کانادا و اروپا در فضای بازار سرمایه ایران هم تاثیرگذار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز