خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

پس از جفای مجلس به کارگران، مصلحت‌اندیشی دیگر جایز نیست/دولت و مجلس وزیری مطیع می‌خواهند/شستا متعلق به جامعه کارگری است

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۲۵۶

عبدالله مختاری (یک فعال کارگری) گفت: انگیزه استیضاح، تخلفات و کمبودهای تامین اجتماعی می‌بایستی باشد نه باج ندادن وزیر. دولت و مجلس وزیری مطیع می‌خواهند. دولت فردی را نمی‌گذارد که فردا بگوید شستا متعلق به جامعه کارگری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالله مختاری (فعال کارگری) در واکنش به استیضاح علی ربیعی (وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی) گفت: مجلسی‌ها با این اقدام دستمزد جامعه کارگری را به‌خوبی پرداخت کردند. ربیعی وزیری از جنس کارگران بود که درک خوبی از مسائل تشکلات کارگری داشت.

وی تاکید کرد: البته من این استیضاح را به فال نیک می‌گیرم چراکه جامعه کارگری در مقابل بسیاری ظلم‌هایی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت به وی روا داشته شده بود و به گرده‌شان فشار می‌آورد، مجبور بود به خودش خنجر بزند و سکوت کند. اما اکنون شاید شرایط برای اعتراض و حق‌خواهی بهتر شده، و دستشان بازتر شود.

مختاری افزود: با این جفایی که مجلس در حق کارگران کرد آنها هم دیگر نباید درگیر مصلحت‌اندیشی شوند. اکنون کارد به استخوان جامعه کارگری رسیده است. مجلس اگر می‌خواست واقعا کاری برای جامعه کارگری انجام دهد بهتر بود دولت را بابت بدهی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی‌اش به تامین اجتماعی یا تحمیل کردن مهمانان ناخوانده به آن، مورد پرسش و انتقاد قرار دهد. خود دولت؛ با این حجم بدهی به تامین اجتماعی، حتی یک‌ریال هم حاضر نیست خسارت بپردازد. چنین مشکلاتی موجب شده تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری افراد تحت پوشش خود، وام‌های با بهره بالا از بانک‌ها بگیرد.

وی با اشاره به نمایندگان مجلسی که در جریان استیضاح وزیر سابق کار، وی را به‌دلیل عدم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مورد انتقاد قرار دادند، این پرسش را مطرح کرد که وزیر با کدام اعتباری باید این امر را محقق سازد و تصریح کرد: انتقاد دیگری که نمایندگان به وزیر کار مطرح کردند این بود که چرا دولت بنگاه‌های اقتصادی تامین اجتماعی را واگذاری خصوصی نکرده است. نمایندگانی که چنین نکته‌ای را مطرح می‌کنند اصلا می‌دانند حق‌الناس چیست؟ مگر این بنگاه‌ها متعلق به دولت است؟ واگذاری آنها چه ربطی به دولت و وزیر دارد؟ سازمان تامین اجتماعی حاصل اندوخته‌های کارگران است. طی سه دهه فعالیت، کارگران قبل از آنکه حقوقشان را دریافت کنند درصدی از حقوقشان کسر شده و به حساب تامین اجتماعی واریز شده است. حال عده‌ای این را مطرح می‌کنند ورودی نیروی کار بسیار کم شده، و خروجی آن زیاد. این چه ارتباطی به من دارد؟ از آن منابع مالی، باید پول من را بدهند. اما این سرمایه‌ها که می‌بایستی به‌درستی سرمایه‌گذاری شود اکنون تبدیل به حیاط خلوت نمایندگان و سیاسیون مختلف شده که در آن سهم‌خواهی کنند.

این فعال کارگری تاکید کرد: اگر نمایندگان وجدانشان قلقلک می‌شود بروند تخلفات و کمبودهای تامین اجتماعی را پیگیری کنند. این مساله باید انگیزه استیضاح باشد نه اینکه چون وزیر به آنها باج نداد؛ وی را استیضاح کنند.

وی سپس خطاب به دولت، گفت: دولت بیدار باش! تامین اجتماعی همچون صندوق فولاد نیست که اگر دچار مشکل شود، با میزان اندکی اعتبار، بتوان وضعیت آن را روبراه کرد.

وی ادامه داد: دولت و مجلس وزیری مطیع می‌خواهند. دولت فردی را نمی‌گذارد که فردا بگوید شستا متعلق به جامعه کارگری است.

مختاری با بیان اینکه دولت باید توجه داشته باشد که چه می‌خواهد انجام دهد، گفت: دولت نباید بر سر مناصب تامین اجتماعی و صندوق‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آنها، افراد فسیل و منفعت‌طلب را بگذارد. مسئولان به‌جای افزودن بر آتش تنور دشمنان کشور، حقوق مردم را رعایت کنند.

وی با اشاره به تجمع اعتراضی یک‌ماه پیش کارگران و بازنشستگان در مقابل وزارت بهداشت، تاکید کرد: در تجمع مقابل وزارت بهداشت، اگر تعداد بیشتری از کارگران و بازنشستگان حضور به هم نرساندند به این خاطر بود که برای جلوگیری از تنش، صرفا نمایندگان این جامعه بزرگ حضور یافتند. آنها می‌خواستند صدایشان را به گوش مقامات مربوطه برسانند.

وی تاکید کرد: اگر شرایط به‌گونه‌ای شود که کل ۵۵۰ هزار نفر بازنشسته تهرانی به اعتراض برپا خیزند آن زمان مقامات وزارت بهداشت چه کار می‌توانند بکنند؟

این فعال کارگری در پایان، اظهار داشت: تمام هست و نیستِ من و بسیاری دیگر در شرایط من، شده حقوق بازنشستگی‌ای که دریافت می‌کنیم. اگر این حقوق را به ما ندهند ما با خانواده‌مان به خیابان‌ها آمده، و حقوقمان را از کسانی که ما ظلم کردند، خواهیم گرفت. جامعه ایران از این حجم اختلاس‌ و بی‌توجهی‌ها خسته شده است. می‌آیند دست یک بزغاله‌دزد را قطع می‌کنند اما اجازه می‌دهند کسانی که با مبالغ بالا اختلاس کرده‌اند، آزادانه بگردند. متاسفانه امروز اختلاس به یک کلمه شیک مبدل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز