خبرگزاری کار ایران

رییس هیات مدیره‌ی کانون عالی شوراها:

دستی در پشت‌پرده صحنه‌گردان استیضاح ربیعی بود/استیضاح‌کنندگان به دنبال عوام فریبی بودند

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۸۵۳

اولیا علی بیگی گفت: تنها انتظار جامعه کارگری از دولت و رییس جمهور این است که با عقلانیت وزیر کار آتی را انتخاب کند. وزیر بعدی به گونه‌ای باید انتخاب شود که آشنا به حوزه کار و کارگر باشد.

اولیا علی‌بیگی (رییس هیات مدیره‌ی کانون عالی شوراها) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در مورد اتفاقات روز استیضاح وزیر کار در مجلس گفت: اینطور که از ظواهر امر پیداست تا زمانی در مجلس به دور از انصاف حرکت می‌شود، در صحن علنی  شاهد این دست اتفاقات خواهیم بود. نمایندگان بدون هیچ تحقیقی این‌چنین پزشکیان را در بوته نقد قرار می‌دهند. متاسفانه رئیس مجلس هم تنها نظاره‌گر ماجرا بود. این رفتارهایی که از رییس مجلس سر زد، به خوبی نشان داد که در پشت پرده دست‌هایی برای استیضاح وزیر کار وجود داشت. 

 وی در ادامه بیان کرد: مجلس باید به توده مردم پاسخ دهد که چرا برخلاف قانون و عرف مجلس، وزیر بدون حضور در کمیسیون تخصصی به یکباره استیضاح می‌شود. آقای پزشکیان به عنوان یک چهره علمی و ساده‌زیست در بین تمامی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مورد تایید هستند. آن اتفاقات در شان ایشان و نمایندگان نبود.

علی‌بیگی در سمت رئیس کانون عالی شوراها خطاب به نمایندگان مجلس گفت: رفتارها و صحبت‌های برخی نمایندگان زیبنده‌ی مجلس نبود. این گفتارها تنها عوام‌فریبی بود. به عنوان نمونه برخی نمایندگان مدعی بودند که در سازمان تامین اجتماعی سه‌جانبه‌گرایی رعایت نمی‌شود و این سازمان باید به صورت سه‌جانبه‌گرایی و با حضور کارفرما، کارگر و نماینده وزارت کار اداره شود. این حرف؛ ظاهر قشنگی دارد و مورد تایید تمامی شرکای اجتماعی است اما مجلس به این موضوع چقدر کمک کرده است؟

علی‌بیگی در ادامه سوالاتش از نمایندگان گفت: سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر براساس چه قانونی اداره می‌شود؟ آیا در عدم رعایت سه‌جانبه‌گرایی وزیر کار مقصر است؟ روسای سازمان تامین اجتماعی مقصرند یا دیگران؟ در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی براساس قانون نظام جامع رفاه اداره می‌شود. اگر سه‌جانبه‌گرایی در آن وجود دارد و یا در آن رعایت نمی‌شود؛ همگی به نظام جامع رفاه برمی‌گردد که در همان مجلسی تصویب شد که نمایندگان طراح استیضاح در آن حضور داشتند.

علی‌بیگی تنها خلاء سه‌جانبه‌گرایی در سازمان تامین اجتماعی را نظام جامع رفاهی دانست و گفت: نمایندگان به جای اینکه خارج از مفاد استیضاح صحبت می‌کردند، بهتر بود با توجه به دغدغه‌شان که سه‌جانبه‌گرایی است؛ خودشان را نقد می‌کردند. این گونه رفتارها کاملا پوپولیستی است. درست است که دولت آن زمان این طرح را به مجلس ارائه کرد اما نمایندگان مجلس می‌توانستند آن را تصحیح یا رد کنند.

وی ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس چگونه به خود اجازه دادند بدون سند و مدرک به کسی تهمت بزنند؟ با این صحبت‌ها تشکل‌های کارگری را زیر سوال بردند. آیااستیضاح‌کنندگان از نمایندگان کانون عالی شوراها سوال پرسیدند این اطلاعاتی که از یکسری افراد طرد شده به دست آنها رسیده؛ صحیح است یا خیر؟ آیا نباید از صحت و سقم آن  مطلع می‌شدند؟ من براساس مدارک اثبات خواهم کرد که نماینده کارگر در تامین اجتماعی، طبق قانون تعیین و معرفی شده است. این نمایندگان اگر ادعایی دارند بیایند پای میز و به مناظره با نمایندگان کارگری بنشینند.

دستی در پشت‌پرده صحنه‌گردان استیضاح ربیعی بود/استیضاح‌کنندگان به دنبال عوام فریبی بودند

                                                      وزیر آینده باید آگاه به زندگی کارگر باشد

این فعال کارگری افزود: وزیر آینده شرایط سخت و دشواری را پیش رو دارد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارتخانه‌ی عریض و طویلی است. تحریم‌های موجود می‌تواند این وزارتخانه را با چالش‌های بیشتری روبرو کند. اصلی‌ترین مساله پیش رو، اشتغال است. بیکاری دغدغه اصلی هر خانواده به خصوص جوانان تحصیلکرده است. ما علاوه بر اینکه اشتغال را در دستور کار این وزارتخانه قرار می‌دهیم، این را هم باید بدانیم که آیا اشتغال دستوری اجرا خواهد شد یا نه. اینکه در دستور آورده‌ایم یک میلیون شغل باید ایجاد شود را باید بررسی کنیم آیا بسترهای لازم فراهم شده؟ آیا سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی انجام شده است؟

علی‌بیگی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در اشتغال‌زایی گفت: آن زمانی که تحریم‌ها را کاغذپاره‌ای بیش نمی‌دانستیم باید به فکر این روزها می‌بودیم. امروز آثار تحریم‌ها را در بدنه‌ی اجتماع می‌بینیم. آیا می‌شود در این شرایط اشتغال دستوری ایجاد کرد؟ اولین شرایط کار شایسته دستمزد واقعی است. آیا زمانی که بنگاه‌ها با ۴۰ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند، می‌توان دستمزد واقعی پرداخت کرد؟    

وی در پایان بیان کرد: تنها انتظار جامعه کارگری از دولت و رییس جمهور این است که با عقلانیت وزیر کار آتی را انتخاب کند. وزیر بعدی به گونه‌ای باید انتخاب شود که آشنا به حوزه کار و کارگر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز