خبرگزاری کار ایران

رییس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران:

طرح استیضاح ربیعی بیشتر سیاسی است/ سازمان تامین اجتماعی مثل گوشت قربانی شده است

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۸۱۵

رییس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران می‌گوید شستا مال نمایندگان مجلس نیست. شستا از آن کارگران و بیمه‌شده‌هایی است که حق بیمه پرداخت می‌کنند. مساله این است که سازمان تامین اجتماعی مثل یک گوشت قربانی شده است که هر کسی می‌خواهد قسمتی از آن را شامل شود.

عطاردیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: قضیه استیضاح وزیر کار می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. به نظر مندر درجه اول این استیضاح یک تصمیم سیاسی است. البته اوضاع اقتصاد ایران در حال حاضر چندان مناسب نیست. این موضوعهم (حل مشکلات اقتصادی) دست آقای ربیعی نیست تا بتواند برای آن کاری انجام دهد. حل مشکلات اقتصادی کشور به رای اجماع دولتی – حاکمیتی – ملی نیاز دارد. آقای ربیعیبه تنهایی چکار کند؟

وی افزود: به فرض مثال بعد از آقای ربیعی شخص دیگری وزیر شود. چه کاری از دست او بر می‌آید؟ جریان استیضاح، یک دعوای جناحی است. در این شرایط بحرانی مملکت، درست نیست کهدولت را تحت فشار قرار دهند و بیشتر آنرا گرفتار کنند. ما در برابر تهدید آمریکا و جامعه بین‌الملل قرار گرفته‌ایم. در این شرایط به اتحاد و انسجام نیاز داریم. باید از تفرقه دوری کنیم. در چنین شرایطی فشار به دولت و مطرح نمودن استیضاح، منجر به تفرقه می‌شود.

او با اشاره به وظیفه دولت و نهادهای حاکمیتی در ایجاد شرایط مناسب اقتصادی کشور ابراز داشت:البته از طرف دیگر شاهد کوتاهی دولت هم هستیم. دولت آنگونه که باید، عمل نمی‌کند. هم دولت و هم رهبری  و هم مجموعه حاکمیت ایران باید توجه داشته باشند و برنامه‌ای اساسی جهت حرکت اقتصاد ارائه کنند. ایران امکانات اقتصادی بسیار فراوانی دارد. بر اساس همین امکانات اقتصادی ما باید از تک محصولی بودن و از اتکا به فروش نفت فاصله بگیریم. مسائلی مهمتر از استیضاح در کشور وجود دارد و باید حل شود. ما ابتدا باید اوضاع داخلی را سر و سامان ببخشیم.

عطاردیان در مورد سهم‌خواهی برخی از شستا و ارتباط آن با استیضاح وزیر کار گفت: البته شستا مال نمایندگان مجلس نیست. شستا از آن کارگران و بیمه‌شده‌هایی است که حق بیمه پرداخت می‌کنند.مساله این است که سازمان تامین اجتماعی مثل یک گوشت قربانی شده است که هر کسی می‌خواهد قسمتی از آنرا شامل شود. کارگران بیشترین سهم را در این سازمان پرداخت می‌کنند. تنها ۹ درصد آن مربوط به دولت است، اما عموم عرصه‌ آنرا را تسخیر کرده است. مدتی هم دولت نهم و دهم این تشکیلات را شخم زد. سازمان کارایی خود را از دست داده است و کارگران و کارفرمایان نمایندگان موثری در تصیم‌گیری تامین اجتماعی ندارند. با این اوصاف همه خواهان سهم‌شان در این سازمان هستند. اگر سازمان دست بیمه شدگان بود، جرات نمی‌کردند اینچنین با آن برخورد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس می‌خواهد از این آب گل‌آلود ماهی بگیرد، ابراز داشت: بله؛ به همین دلیل است که می‌گویم مساله‌ی پیش آمده (استیضاح) یک مساله سیاسی است. اینها در راستای منافع ملی عمل نمی‌کنند. ما به انسجام داخلی نیاز داریم. بخش خصوصی باید فعال شود.

رییس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران گفت: اگر بخش خصوصی فعال شود شغل ایجاد می‌شود. به این صورت وزارت کار هم دارای عملکرد بهتری خواهد شد. هر سه قوای سه‌گانه ( مجلس، دولت، قوه قضاییه) در مورد اشتغالزایی مقصر هستند. اشتغال فقط مربوطه به یک نهاد و یک وزارتخانه نیست. در تظاهرات‌های امروز چه شعارهایی سر داده می‌شود؟ به این مسائل باید توجه کنیم.

وی انتقادهایی را هم به عملکرد ربیعی وزیر کار دولت روحانی مطرح کرد و گفت: اکنون نماینده کارگر و کارفرما در سازمان تامین اجتماعی چه کسانی هستند؟ هیچکس.در زمان احمدی‌نژاد در شوای عالی تامین اجتماعی، ۵ نماینده کارفرما، ۲ نماینده کارگر و همچنین نمایندگانی از سوی بیمه شدگان  و بازنشسته‌ها حضور داشتند. وزارت کار نیز اگر مبحثی مربوط به جامعه کارگری مطرح می‌شد به نفع آنها عمل می‌کرد. بدینصورت حضور جامعه کارگری در شورا، یک حضور نسبتا خوبی بود و اکثریت داشتند. اکنون اصلا خبری از اینها نیستو همه حذف شده‌اند. آقای ربیعی در این مورد مقصر هستند. به هر حال اکنون در این شرایط نباید این مسائل را برجسته کرد. ما کارفرمایان برخی مواقع از حقوق خودمان می‌گذریم تا تنش ایجاد نشود. به نظر من اکنون زمان استیضاح نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز