خبرگزاری کار ایران

علیرضا خرمی مطرح کرد:

معضلِ مواد اولیه در قطب نساجی کشور ادامه دارد/نگذارند مشکلات پلی‌اکریل را زمین بزند

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۶۴۹

عضو شورای اسلامی کار پلی‌اکریل اصفهان با بیان اینکه هنوز معوقات مزدی کارگران پرداخت نشده، گفت: امیدواریم مشکل تامین مواد اولیه و نقدینگی حل شود تا کارگران بیش از این دچار مشکل معیشت نشوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رکود شدید اقتصاد و ناتوانی در تامین مواد اولیه، دامنگیر واحدهای تولیدی بسیاری شده‌است؛ یکی از این واحدها که پیشینه طولانی در صنعت نساجی دارد و به نوعی «قطب نساجی ایران» محسوب می‌شود، شرکتِ پلی‌اکریل اصفهان است. این شرکت که در یکی، دو سال گذشته، مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته، در سال گذشته ابتدا سطح تولید کاهش یافت و در نهایت در تیرماه، تولید به طور کامل متوقف شد و کارگران به بیمه بیکاری معرفی شدند. از ابتدای سال جاری، پس از بازگشت کارگران، به آهستگی چرخ تولید شروع به گردش کرده‌است؛ اما گردش این چرخ به اندازه کافی سریع نیست، همچنان مشکل مواد اولیه پابرجاست و تلاش برای راه اندازی همه خطوط تولید با ظرفیت کامل ادامه دارد.

علیرضا خرمی (عضو شورای اسلامی کار پلی‌اکریل اصفهان) در ارتباط با آخرین وضعیت این واحد تولیدی می‌گوید: بخش پلی‌استر کارخانه با تمام ظرفیت فعال است اما بخش‌های اکریلیک به دلیل عدم تامین مواد اولیه، در اغمای موقت به سر می‌برند؛ گویا مقداری مواد اولیه نیز خریداری شده که  امیدواریم زودتر به کارخانه منتقل شده و مشکل تولید حل شود.

به گفته خرمی، رئیس هیات اجرایی کارخانه عوض شده و این امیدواری در کارگران قوت کرده که با این تغییر، وضع تهیه مواد اولیه، راه‌اندازی کارخانه و همچنین پرداخت معوقات کارگران بهتر از قبل شود.

کارگران پلی‌اکریل مبلغ متنابهی معوقات مزدی دارند، معوقاتی که از قبل از تعطیلی موقت کارخانه پرداخت نشده است. خرمی در رابطه با این معوقات می‌گوید: هزار و دویست کارگر پلی‌اکریل از مرداد 95 مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند؛ الان چند ماهی‌ست که حدود 80 درصد دستمزد را به صورت علی‌الحساب به ما پرداخت می‌کنند که البته حقوق تیرماه را 85 درصد پرداخت کردند.

وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی پلی‌استر، خود یک گامِ مثبتِ رو به جلوست؛ می‌گوید: امیدواریم با درایت در تصمیم‌گیری، به زودی مشکل تخصیص ارز و تهیه مواد اولیه حل شود؛ اگر تولید با تمام ظرفیت امکان‌پذیر شود، دستمزد کارگران نیز کامل پرداخت خواهد شد؛ در حال حاضر پرداخت‌های علی‌الحساب برای پرسنل پلی‌اکریل مشکل‌ساز شده‌است.

نگذارند مشکلات؛ پلی‌اکریل را زمین بزند

خرمی در تشریح این مطلب می‌گوید: شرایط اقتصاد به گونه‌ای است که اگر همه دستمزد را به موقع به کارگر بپردازند، باز هم نمی‌تواند امورات زندگی خانواده‌ی خود را اداره کند؛ چراکه ارزش دستمزدها نسبت به سال قبل بیش از 50 درصد کاهش یافته؛ حالا شما حساب کنید بخواهند دستمزدها را علی‌الحساب و با تاخیر بپردازند؛ دیگر مشکلات صدچندان می شود.

به گفته‌ی خرمی، اگر امورات کارخانه بر وفق مراد بود و معوقات کارگران در سال پیش و سال پیش‌تر به موقع پرداخت شده بود، تا این حد ارزش سرمایه کارگر که چیزی جز دستمزد و مزایای مزدی معوق اوست، تنزل نمی‌کرد.

او در پایان ابراز امیدواری می‌کند که مسئولان و دولتی‌ها فکری به حال واحدهای سابقه‌دار این مملکت بکنند و نگذارند مشکلاتِ کلان اقتصاد، امثال پلی‌اکریل را که هویت اقتصاد ایران هستند، زمین بزند و از پا دربیاورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز