خبرگزاری کار ایران

فاطمه ذوالقدر در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

نمی‌گذاریم شرایط کار برای کارگران بدتر شود/اصلاحیه طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور اگر در جهت منافع کارگران باشد، رای می‌آورد

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۴۶۲

ذوالقدر با اشاره به مضرات اصلاحیه طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی برای کارگران، گفت: اصلاحیه این طرح مغایر با منافع کارگران است چراکه اختیارات بسیار زیادی به پیمانکاران می‌دهد.

به گزارش ایلنا، کارگران این روزها نگرانی‌های بسیاری دارند. از بند "و" تبصره 7 قانون بودجه 97 که منجر به انتقال بخشی از سرمایه‌ها و اندوخته‌های کارگران در سازمان تامین اجتماعی به خزانه‌داری کشور گرفته تا گرانی‌ها و نوسانات اخیر در بازار ارز و متعاقبا شیوع تورم‌ کمرشکن در فضای اقتصادی ایران که سبد معیشت کارگران و دیگر زحمت‌کشان فرودست را خرد و کوچک کرد. حال در این وضعیت، شعار حمایت از کالای ایرانی که می‌توانست زمینه خوبی برای اشتغال‌زایی و رونق بخش مولد اقتصاد ایران فراهم کند، به‌خاطر طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی که از سوی کمیسیون ویژه "حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی" ارائه شده، فضای نگران‌کننده‌ای را برای کارگران ایجاد کرده است. بندهای 14 و 15 طرح اولیه و بندهای 10 و 11 طرح اصلاحی، به‌خاطر به زیر سوال بردن بخش‌هایی از قوانین تامین اجتماعی به شدت مورد انتقاد فعالان کارگری قرار گرفته است. 

در این میان، نمایندگانی هم در مجلس حضور دارند که متوجه این نگرانی و دغدغه کارگران شده‌اند و تلاش دارند تا از تضییع حقوق کارگران به‌واسطه این طرح جلوگیری به عمل آورند.

سیده‌فاطمه ذوالقدر (نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، عضو شورای مرکزی فراکسیون کار و فراکسیون کارگری) ازجمله این نمایندگان است که با اشاره به مضرات اصلاحیه این طرح برای کارگران، گفت: اصلاحیه این طرح مغایر با منافع کارگران است چراکه اختیارات بسیار زیادی به پیمانکاران می‌دهد.

وی تاکید کرد: در جلساتی که از سوی کارگران و فعالان این حوزه برگزار می‌شد آنها به این اصلاحیه معترض بودند.

ذوالقدر افزود: از آنجا که این اصلاحیه در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب رسیده، قطعا به صحن علنی مجلس خواهد آمد. در این صورت، اعضای فراکسیون کار و فراکسیون کارگری می‌توانند در بازبینی آن تاثیرگذار باشند.

این نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد که در صورت ارائه توضیحات مناسب از سوی نمایندگان منتقد این طرح، دیگر نمایندگان نیز برای نقد و مخالفت با آن توجیه خواهند شد و اصلاحیه این طرح، به شکل کنونی آن، رای نخواهد آورد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون کار و فراکسیون کارگری اظهار داشت: با در نظر گرفتن مشکلات کارگران از قبیل دستمزد پایین، تبعیض در محیط کار و...، ما به‌عنوان نماینده مجلس، قصد نداریم بگذاریم شرایط کار برای آنها بدتر بشود. اگر این اصلاحیه در جهت منافع کارگران باشد، رای خواهد آورد. در غیر این صورت، شکست خواهد خورد.  

ذوالقدر با تاکید بر هدف مثبت مستتر در این طرح که همان حمایت از تولید داخلی است، تصریح کرد: برای حمایت از تولید ملی، باید مواظب بود چیزهای دیگر قربانی نشود. می‌بایستی نظر کارشناسی نمایندگان کارگری در سیاست‌گذاری در این عرصه لحاظ شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در پایان، اظهار داشت: هنوز فرصت هست و اعضای فراکسیون کار و کارگری می‌توانند جلسه برگزار کرده، از دیگر نمایندگان دعوت به عمل آورند و در ارتباط با این اصلاحیه با آنها گفتگو و رایزنی کنند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز