خبرگزاری کار ایران

وزیر کار در در افتتاحیه دوره آموزشی بین‌المللی آکادمی مشاغل سبز:

همچنان به دنبال ایجاد یک میلیون شغل هستیم/سیاست‌های مداخله‌ای ما از این پس به سمت اقتصاد سبز خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۶۶۵

علی ربیعی گفت: ما قطعا به یک توازن و تعادل اجتماعی خواهیم رسید. تمام بدنه دولت از زندگی اقتصادی مردم محافظت خواهد کرد و به سمت پایداری اقتصادی به اقتصاد دانش بنیان حرکت خواهیم کرد و مطمئن باشید اقتصاد ما به صورت پویاتر به زنجیره روابط بین‌المللی بازخواهد گشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در افتتاحیه دوره آموزشی بین‌المللی آکادمی مشاغل سبز گفت:‌ ما یک خدمتگزار هستیم و اگر آلام و رنج مردم را مقداری هم کاهش دهیم؛ این خود کاری سبز است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد سبز فقط در حیطه اقتصادی محض کارکرد ندارد، گفت: این بحث با امنیت ملی هم گره خورده است. من در سال ۱۳۸۲ کتابی را می‌خواستم تالیف کنم که بعدا عنوان آن مقدمه‌ای بر نظریات امنیت ملی شد. در آن زمان مفهوم نوینی مطرح بود تحت عنوان امنیت زیست محیطی که در کنفرانس کپنهاگ طرح شده بود. از همین روی من فصلی از کتاب خود را به آن اختصاص دادم.

وزیر کار اظهار داشت: در سال ۱۳۵۸ کشور ما حدود ۳۰ میلیون جمعیت داشت و اکنون این جمعیت به حدود ۸۰ میلیون نفر رسیده است. طبیعتا فشار به آب و خاک بیشتر شده است. در رابطه بین انسان و طبیعت ما در کشورمان دچار اختلالاتی شده‌ایم. بخشی از بحران‌های آتی ما موضوعات مرتبط با فشار بر آب و خاک و عدم مراعات اقتصاد سبز خواهد بود. در طی زمانی بخش زیادی از منابع طبیعی را با ناکارآمدی استفاده کرده‌ایم.

ربیعی افزود: قطعا به این نتیجه رسیده‌ایم که وقتی توسعه را دنبال می‌کنیم آن مفهومی را به دنبالش هستیم که به معنای شادی و رضایت مردم است. دیگر به دنبال دستیابی به نرخ‌های رشد بالا به قیمت از دست دادن چیزهای دیگر نیستیم. مفهوم توسعه‌ای که اکنون مدنظر داریم با اقتصاد سبز بیشتر تطابق دارد. بنابراین اقتصاد سبز را باید از ویترین خارج کرده و با مسائل زندگی اقتصادی جامعه گره بزنیم.

وی گفت: فرهنگ سوداگری در اقتصاد با سود اجتماعی و بین‌النسلی مغایر است. وقتی منفعت یا سودی را بدون توجه به منافع و مصالح اجتماعی به دست می‌آورید مطمئن باشید در جای دیگری هزینه آن را می‌پردازید.

ربیعی ادامه داد: برای فعالان اقتصاد سبز باید مزید بر حمایت‌ها، مزیت‌ها و جایگاه و حرمت خاصی را قائل باشیم. اصلا چه اشکالی دارد هر ساله تندیس اقتصاد سبز را به افراد منتخبی در این حوزه اعطا کنیم؟ ما به فرهنگ اقتصاد سبز نیاز داریم. براساس نفع جمعی خوشبختی ما براساس اقتصاد سبز است.

وی سپس با اشاره به وضعیت تحریم‌ها و دوران پسابرجام اظهار داشت: دوران اخیر با بی‌خردی ترامپ که برای او جان انسان و مفهوم انسان ارزشی ندارد؛ همراه با ایجاد فشار بر جامعه ایران شده است.قطعا فشار روی زندگی مردم است اما دولت بدون شک زندگی معیشتی مردم را محافظت خواهد کرد و تلاش خواهد کرد تا فشاری روی توده‌های مردم نیاید.

وی با تاکید بر فرصت مناسب و مغتنم تحریم‌ها گفت:‌ در زمان حضورم در اجلاس سازمان بین المللی کار با وزیران کشورهای مختلفی اعم از اروپایی، آسیایی و... دیدار داشتم. همه جهت‌گیریها اینگونه بود که کشور ما حرکت عقل‌گرایانه‌ای را دارد دنبال می‌کند.

وزیر کار گفت: ما آنچنان اقتصادی را خواهیم ساخت که از اشتغال و تولید ایرانی و رضایت اجتماعی خودایستا بیرون بیاید. هر چقدر اتکای به خود بیشتر شود گرایش به اشتغال سبز نیز بیشتر خواهد شد.

وی سپس به طرح اشتغال روستایی پرداخت و تصریح کرد: در زمینه اشتغال روستایی با زیرساخت‌های خوبی که آماده کرده‌ایم؛ در جهت اشتغال سبز حرکت خواهیم کرد. به جای فشار آوردن بر آب و خاک محصولاتی را در روستاها تولید خواهیم کرد که به منابع طبیعی فشار کمتری بیاورند. در واقع طرح توسعه اشتغال روستایی طرح توسعه اشتغال سبز است.

ربیعی سپس با اشاره به نظریات شوماخر (اقتصاددان فقید آلمانی) گفت: ما از کوچک‌ها در روند زنجیره‌سازی بزرگ‌های زیبا را خواهیم ساخت. ما نه برنامه اشتغال سبز بلکه نگرش جدیدی را در این حوزه ایجاد خواهیم کرد. ما کلینیک اشتغال ایجاد کرده‌ایم. اتحادیه‌های بزرگ مصرفی ما به تولیدات در حال اتصال هستند. تحریم‌ها فرصتی را برای ما ایجاد کرده که از کالای ایرانی حمایت به عمل آوریم. در ایران ما به تولید ملی خواهیم رسید.

وی افزود: ما قطعا به یک توازن و تعادل اجتماعی خواهیم رسید. تمام بدنه دولت از زندگی اقتصادی مردم محافظت خواهد کرد و به سمت پایداری اقتصادی به اقتصاد دانش بنیان حرکت خواهیم کرد و مطمئن باشید اقتصاد ما به صورت پویاتر به زنجیره روابط بین‌المللی بازخواهد گشت.

وی گفت: ما همچنان هدف یک میلیون شغل را دنبال می‌کنیم. در این حوزه روند مناسبی پیگیری می‌شود. ما اکنون باید بر تعداد کارآفرینان و به خصوص کارآفرینان سبز بیفزاییم. امسال و در واقع هفته آینده در کمیسیون اقتصادی در بحث پیرامون تبصره ۱۸ به بحث حمایت از خدمات مهندسی خواهیم پرداخت. سیاست‌های مداخله‌ای ما از این به بعد به سمت اقتصاد سبز خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تاکید کرد: ما باید پایگاه اطلاعاتی اقتصاد سبز را با همکاری سازمان محیط زیست و دیگر دسته‌ها راه‌اندازی کنیم. موضوع اشتغال سبز در برنامه‌های دستگاه‌ها باید تعریف شود. در مصرف آب چه در حوزه کشاورزی و چه در حوزه شغل باید توجه بیشتری کنیم. باید در رابطه با مدیریت مصرف آب با جامعه بیشتر صحبت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز