خبرگزاری کار ایران

کارگران ایران پوپلینِ رشت خواستار تشکیل نهاد صنفی شدند

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۵۷۵

جمعی از کارگران کارخانه ایران پوپلین واقع در محور جاده رشت به تهران در استان گیلان خواستار تشکیل نهاد صنفی برای پیگیری مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برخی منابع خبری در کارخانه «ایران پوپلین» اعلام کردند: آخرین دوره شورای اسلامی کار کارخانه «ایران پوپلین» در سال ۹۰ به پایان رسید اما از آن سال تاکنون؛ دوره جدید هنوز تشکیل نشده است. به همین دلیل کارگران معتقدند شکل‌گیری این نهاد صنفی در شرایط نامعلوم کارخانه و کارگرانش که در حال حاضر ۲ ماه معوقات مزدی دارند، ضرورت دارد.

آنها افزودند: تعداد همه ما تا ۲۵۰ کارگر برآورد می‌شود و در این میان باور داریم که به دلیل خلا‌ءهای قانونی نمی‌توانیم از تمامی حقوق صنفی خود برخوردار شویم.

یکی از کارگران این کارخانه در خصوص علت تشکیل نشدن شورای اسلامی کار در این واحد تولیدی به ایلنا گفت: در فاصله زمانی حدودا ۷ ساله‌ای که از توقف فعالیت آخرین شورای اسلامی کار گذشته است، چندین بار برای ایجاد نهاد صنفی تلاش کردیم اما در هر دوره کارفرما با مانع‌تراشی مانع از انجام این کار شد.

به گفته این کارگر، در حال حاضر آنچه مانع برگزاری انتخابات و تشکیل شورای اسلامی کار در کارخانه ایران پوپلین شده؛ یکی نارضایتی کارفرما و دیگری تعلل اداره کار رشت است.

این کارگر تاکید کرد: به دنبال انبوه مشکلات کارگری، خلاء نهاد کارگری در این کارخانه بیش از هر زمانی احساس می‌شود چون شورای سابق این کارخانه همیشه قوی عمل می‌کرد و محلی برای پیگیری قانونی مشکلات صنفی کارگران به شمار می‌آمد.

او یاد آور شد: تقویت امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج سلیقه‌ای کارگران، وصول مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای توسط برخی کارفرمایان در گرو ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است تا بتوانند در مقابل مشکلات موجود مقاومت کنند.

این کارگر در ادامه پیرامون روند بررسی مشکلات کارگران «ایران پوپلین» از سوی مسئولان شهرستان رشت تصریح کرد: سال گذشته چندین اعتراض صنفی برای وصول مطالبات مزدی در محوطه کارخانه انجام دادیم، در روزهای اعتراض مسئولان شهرستان وعده پیگیری مطالباتمان را می‌دادند اما عملا اقدامی درخصوص وصول معوقات مزدی انجام نمی‌دادند.

وی افزود: به دنبال این اتفاقات آبان ماه سال گذشته بنا به پیشنهاد برخی فعالان کارگری برای پیگیری مطالبات صنفی‌مان انجمن‌های صنفی کارگران ایران پوپلین شکل گرفت اما طی این مدت مرتبا اعضای آن از سوی کارفرما تهدید و محدود می‌شوند به همین دلیل کارگران به دنبال تشکل قوی‌تری هستند.

آنها افزودند: عقیده داریم که اگر در محیط کارمان امکان تشکیل نهاد صنفی کارگری وجود داشته باشد، دست‌کم وضعیت مبهم پیش آمده تا حد قابل چشمگیری شفاف‌سازی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز