خبرگزاری کار ایران

در نشست اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی مطرح شد:

۳۵ هزار کارگر صنعت نفت قراردادی هستند/سکوت در مقابل حق کشی، شِرک است

کد خبر : ۶۱۶۷۲۵

گردهمایی اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی روز گذشته با حضور دبیرکل خانه کارگر، رئیس اتحادیه کارگران قردادی و پیمانی و دبیر کانون هماهنگی های شوراهای اسلامی کار استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر و رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار اظهار امیدواری کرد تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرچه سریعتر آیین نامه این تبصره قانونی را بنویسد، تا حداکثر مدت قرارداد کار در کارهای غیرمستمر مشخص شود.

وی با بیان کسانی متصورند که قانون کار اصل را بر موقتی بودن قراردادهای کار گذاشته است، اشتباه می‌کنند، گفت: کارگران قراردادی نباید در رنج باشند تا عده‌ای قانون را به میل خود تعبیر و تفسیر کنند لذا ما در مجلس شورای اسلامی برای منتفی کردن قراردادهای موقت قانون تصویب کردیم.

محجوب افزود: هم اکنون ببش از ۳۵ هزار کارگر صنعت نفت داری قرارداد کار موقت و معین هستند و به این وضع اعتراض دارند. قانون کار نگفته است که در مشاغل دائم با کارگر قرارداد موقت بنویسند لذا در مجلس برای حمایت از امنیت شغلی کارگران صنعت نفت، طرحی نوشتیم و کلیات و جزئیات آن را کمیسیون مربوطه تصویب کردیم.

وی افزود: کارگران قرارداد موقت شرکت مخابرات سال گذشته ۳ روز مقابل مجلس تجمع داشتند. هم اکنون پرسنل اپراتورهای توزیع برق قرارداد معین هستند و این‌ها مایه نگرانی آنهاست. ما برای صیانت از امنیت شغلی آن‌ها هم در مجلس اقدام کرده‌ایم و امیدواریم همه با ما همراهی کنند، ازجمله وزارت کار. وزیر کار در مراسم میثاق با آرمان‌های امام در آغاز هفته کارگر وعده داد که به مشکلات کارگران در زمینه امنیت شغلی رسیدگی کند و لذا سال ۹۷ شاهد ساماندهی قراردادهای کار خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بازرسانِ وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهان تبدیل وضعیت و قرارداد مستقیم شدن هستند، گفت: ۳ هزار و ۲۰۰ بازرس این وزارتخانه قرارداد معین هستند و امیدواریم که تبدیل وضعیت شوند. آن‌ها تنها کسانی هستند که تاکنون در مجلس برای حمایت از آن‌ها طرحی ننوشته‌ایم یا قانونی وضع نکرده‌ایم. اما چون پیگیر کارشان هستند ما هم خود رو موظف به حمایت از آن‌ها می‌دانیم. حتی خود وزیر صنعت نسبت به این مساله اهتمام دارد و برای پایان دادن به این وضعیت  نامه‌ نگاری کرده است.

کارگر جسم بی‌روح نیست

در ادامه «فتح الله بیات» رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی و دبیر خانه کارگر شرق تهران گفت: کارگر جسم بی‌روح نیست که به آن نگاه ابزاری داشته باشند، لذا باید بحث قراردادهای موقت کار و ملغی کردن آن را جدی بگیریم. کارگر نباید قرارداد سفید امضا داشته باشد و یا هنگام استخدام از وی چک سفید امضا بگیرند.

 وی افزود: البته مطالبه کارگران به این‌ها محدود نمی‌شود بلکه باید حق معیشت آبرومندانه را هم برای آنها تضمین کرد، باید به کارگر دستمزد مناسب داد و این دستمزد را به موقع پرداخت کرد. آیین نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار هم باید نوشته شود تا بخشی از مشکلات برطرف شود.

چرا کارگر ایرانی باید زجر بکشد؟

سپس «حسین حبیبی» دبیر کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار استان تهران به بحث امنیت شغلی کارگران و تاثیر آن بر معیشت و تشکل یابی اشاره کرد و گفت: کارگران ستون فقرات جامعه هستند و هرگونه تهدیدی جامعه را دچار بحران و نا‌به هنجاری می‌کند. لذا باید برای جوانان مشاغل پایدار ایجاد کنیم و امنیت شغلی آن‌ها را هم تضمین کنیم تا از آن‌ها بهره کشی نکنند و مورد ظلم قرارشان ندهند. وقتی کارگر امنیت شعلی ندارد نمی‌تواند به پرداخت نشدن ماه‌ها دستمزد اعتراض کند. کارگر داریم که ۱۷ ماه حقوق نگرفته است.

 وی افزود: این کارگر یا دارد با خفت زندگی می‌کند یا اینکه دارد خلاف می‌کند. چرا کارگر ایرانی باید زجر بکشد؟ نسل جوان ما باید به این‌ها توجه کند تا سرش کلاه نرود، باید مطالبه‌گری کند و به پرسش بکشد. این جوان قرار نیست که تمام عمرش در خانه باشد و با شبکه‌های اجتماعی خود را ارضای روحی کند، باید وارد جامعه شود و شغل داشته باشد، اما پیش نیاز آن این است که حقوق خود را بداند، بداند که چه برسر دیگر کارگرانی که مطالبه‌گری کرده‌اند و تهمت‌های امنیتی خورده‌اند، آمده است.

 حبیبی افزود: از طرفی اصل ۲۸ قانون اساسی تاکید کرده که دولت باید برای مردم شغل پایدار ایجاد کند. اگر ما مطالبه‌گری نکنیم دولت وظیفه‌اش را فراموش می‌کند. مطالبه‌گر باشید تاانسانیت‌تان زیر پا گذاشته نشود. ما معیشت، تشکل یابی و امنیت شغلی را باهم دیگر می‌خواهیم نه به صورت جزیره‌ای. امروز پرداخت دستمزد ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومانی و ۱ میلیون ۷۰۰ هزار تومانی توهین به شعور کارگر است، کدام کارگر با داشتن سه فرزند و اجاره خانه می‌تواند با این پول زندگی کند. ما نباید در مقابل حق کشی سکوت کنیم و اگر سکوت کرده‌ایم باید آن را به صدا و خروش تبدیل کنیم؛ سکوت شرک است.

حبیبی تصریح کرد: امروز به نام انسانیت حق کشی می‌کنند و فقر را به کارگران تحمیل می‌کنند. البته من نظرم این است که بد‌ترین نوع فقر آن است که دم از انسانیت می‌زنیم اما برای آن تلاش نمی‌کنیم، دنبال حقمان نمی‌رویم و در مقابل ظلم و تبعیض سکوت می‌کنیم. تاکید دارم  که دستمزد مناسب و امیت شغلی یک حق الهی است اگر به وجود خدا باور داریم حق‌الناس را باید ادا کنیم.

وی در ادامه با انتقاد از تصویب تبصره ز بند ۷ لایحه بودجه گفت: مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌بایست برخلاف منافع کارگران و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی که با خانواده‌هایشان ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، عمل می‌کردند، آن‌ها کاری کردند تا منابع درمان بیمه شدگان به خزانه‌داری دولت برود. ما از فقهای شورای نگهبان انتظار نداشتیم که تصویب تبصره ز بند ۷ لایحه بودجه را تایید کنند. اما انگار انتظارمان بیهوده بود. حالا حق‌الناس ابتدا باید به خزانه داری دولت برود. قطعا با تبعاتی که این امر دارد و ضربه‌ای که بیمه‌شدگان می‌زند به مخالفت خود ادامه می‌دهیم و روز کارگر (11 اردیبهشت) بهترین فرصت برای اعتراض به زیرپا گذاشتن حقمان است. اگر حالا ایستادگی نکنیم دیگر فرصتی نخواهیم داشت. ایستادگی ما ضرورری است؛ همانگونه که کارگران آمریکایی چهارم ماه مه سال 1886 برای تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات روزانه کار ایستادگی کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز