خبرگزاری کار ایران

معوقات معطل مانده کارگران کاشی حافظ/ اداره کار فارس: پیگیر مشکل کارگران هستیم

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۰۹۲

حدود ۱۵۰ کارگر رسمی شاغل در مجموعه کارخانه کاشی حافظ در استان فارس ۸ ماه مطالبات مزدی طلبکارند. معوقات مزدی این کارگران مربوط به شهریور، مهر، آبان وآذر و ۴ ماه دستمزد و عیدی و پاداش در سالهای ۹۴و ۹۵ است.

جمعی از کارگران کارخانه کاشی حافظ در تماس با ایلنا گفتند: نزدیک به ۱۵۰ کارگر هستیم که در کارخانه کاشی حافظ کار می‌کنیم و در حال حاضر ۸ ماه مطالبات مزدی طلبکاریم.

به گفته یکی از کارگران، دلیل پرداخت نشدن معوقات مزدی او و همکارانش کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی به دلیل کاهش حداقلی فعالیت روزانه است.

این کارگر با بیان اینکه بخشی از معوقات مزدی آنها به ماه‌های شهریور، مهر، آبان و آذر مربوط می‌شود، افزود: همکاران رسمی همچنین بابت ۴ ماه دستمزد و عیدی و پاداش سالهای ۹۴ و ۹۵ هنوز طلبکارند.

از قرار معلوم، نزدیک به ۳۰ نفر از کارگران این واحد تولیدی؛ از حدود دو سال قبل؛ مشمول بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور شده‌اند اما به دلیل آنکه کارفرما هنوز بابت سهم ۴ درصدی حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، وضعیت بازنشستگی آن‌ها نیز نامشخص است.

گفته می‌شود، بیشتر کارگران رسمی کاشی حافظ بین ۱۸ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند. اما علاوه بر آنها، حدود ۴۰ نفر از کارگران بازنشستهٔ این کارخانه از یکسال قبل امکان وصول سنوات پایان خدمت خود را پیدا نکرده‌اند.

مطابق این اظهارات، وضعیت پیش آمده در حالی‌ست که درگذشته تعداد کارگران شاغل در این واحد صنعتی بیش از ۷۶۰ نفر بود اما درنتیجه تحولات دو سال گذشته، تعداد کارگران به حدود ۱۵۰ نفر رسید و از ماه‌های نخستین سال جاری تعداد ۱۸۰ کارگر قراردادی در این کارخانه مشغول به کار شده‌اند.

به گفته این کارگران، از زمانی که مدیریت این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده‌؛ آنها با مشکلات کنونی روبرو شده‌اند. چنانچه در سال ۹۴ فعالیت این واحد صنعتی با حدود ۴۸۰ کارگر متوقف و دست‌کم ۲۲۰ کارگر قراردادی تعدیل شدند و این وضعیت تا بهار سال جاری برای مدت حدود یک‌سال و نیم ادامه یافت.

این کارگران گفتند: به دلیل پرداخت نشدن مطالبات مزدی، در شرایط سخت معیشتی قرار گرفته‌ایم از این رو از کارفرما می‌خواهیم حداقل بخشی از مطالبات معوقه ما را پرداخت کند.

«سهراب مختاری» مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان فارس با تایید معوقات مزدی کارگران کاشی حافظ به ایلنا گفت: شرکت کاشی حافظ از واحد‌های مشکل‌دار در استان است که به دلیل مسائل مالی حدود یکسال و نیم تعطیل شده بود.

او با بیان اینکه از اوایل سالجاری این کارخانه دوباره فعالیت تولیدی خود از سر گرفته است، درباره پیگیری مشکلات کارگران کاشی حافظ گفت: پیگیر مشکلات کارگران کاشی حافظ هستیم و در صورت مراجعه کارگران به اداره کار، به خواسته‌های آنها رسیدگی می‌کنیم.

وی گفت: در بازدیدی که روز گذشته (شنبه؛ دوم دی ماه) با حضوراستاندار فارس از این واحد تولید کاشی داشتیم برای چندمین بار مشکلات کارگران مطرح شد.

وی ادامه داد: این واحد که هم‌اکنون دو تا سه خط تولیدی آن فعال است، به مرور با توسعه فعالیت تولیدی خود قرار است مطالبات کارگران را نیز پرداخت کند.

مختاری با یادآوری این مطلب که در حال حاضر هر اقدام قانونی که مربوط به اداره کار پیگیری کارگران کارخانه کاشی حافظ بشود، انجام شده، افزود: تمام تلاش خود را در راستای قانون برای وصول مطالبات کارگران موردنظر انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز