خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتی‌رانی:

تجهیز بنادر ایران به سامانه‌ اطفای حریق/ در سواحل عربی با دریانوردان ایرانی برخورد نامتعارف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۳۵۶۵

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتی‌رانی می‌گوید: در حوادثی مانند آتش‌سوزی در بنادر که منجر به خسارات جبران ناپذیر می‌شود مهم‌ترین اقدام این است که جنبه‌های پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهند.

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر در کشتیرانی کشور در خصوص شناورهای صیادی و باری که در بنادر دو منظوره بر اثر حوادث آتش‌سوزی‌هایی متضرزر می‌شوند به خبرنگار ایلنا، گفت: در حوادثی مانند آتش‌سوزی در بنادر که منجر به خسارات جبران ناپذیر می‌شود مهم‌ترین اقدام این است که جنبه‌های پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل عدم رعایت موارد پیشگیرانه، در بنادر دومنظوره حوادثی برای ناوگان سنتی صیادی رخ می‌دهد. در همین رابطه اولین مساله‌ای که در دستور کار داریم، تجزیه و تحلیل  عواملی ایجاد کننده  حوادث است، یکی از عمده‌ترین دلایلی که باعث آتش‌سوزی در بنادر می‌شود پمپ‌های بنزینی است که از  آنها برای تخلیه آب کف شناورها استفاده می‌شود.

او اضافه می‌کند: بسیاری از شناورها به دلیل استفاده از این پمپ‌ها مجبورند مقادیر زیادی بنزین در شناورها نگهداری کنند که با بروز کوچک‌ترین اتصال ایجاد حریق می‌کنند و به دلیل چوبی و فایبرگلاس بودن بدنه شناورها، حریق‌ها گسترش پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی کشور گفت: به همین دلیل ابلاغیه‌ای برای استفاده از پمپ‌ها صادر شده است که براساس آن در بنادر کشور استفاده پمپ‌های بنزینی ممنوع است و صاحبان شناورها اجازه حمل این پمپ‌ها را ندارند.

راستاد در مورد پیشگیری‌های دیگری که سازمان بنادر و کشتیرانی برای جلوگیری از بروز حوادث انجام می‌دهد خاطرنشان کرد: بنادر ایران را از نظر امکانات اطفای حریق مجهزتر کرده‌ایم. تعداد زیادی از بنادری به سامانه‌های اطفای حریق مجهز شده‌اند.

 او در همین مورد اضافه کرد: اکنون هم در حال تهیه شناورهای سبک آتش‌خوار هستیم که بتوانند به سرعت حریق را اطفا کنند. در مجموع تاکید و تمرکزمان روی موارد پیشگیرانه است و سعی می‌کنیم با آموزش‌های میدانی و اشاعه فرهنگ ایمنی تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته علل حوادث به خودِ دریانوردان ناوگان دریایی باز می‌گردد، این نکته نشان می‌دهد وظیفه خودشان در این زمینه سنگین‌تر است. در حوادث حریق به دلیل سریع‌الاشتغال بودن شناورها تنها اقدامات پیشگیرانه‌ می‌تواند از بروز حوادث جلوگیری کند.

وی با اشاره به دیگر عواملی که در بنادر ایجاد حریق می‌کند ادامه داد: اتصال برق یکی از عوامل شایع بروز حریق در بنادر محسوب می‌شود اما تا منبع مواد سوختی در شناورها وجود نداشته باشد حریقی رخ نمی‌دهد. امیدواریم در این راستا خودِ ملوانان و صاحبان شناور به فرهنگ ایمنی احترام بگذارند تا شاهد حوادث ناگوار در بنادر نباشیم.

راستاد در مورد تفکیک بنادر صیادی و تجاری اضافه کرد: الزامی بر تفکیک وجود ندارد بعضا می‌توان گفت که بنادری که مشترک هستند استفاده بهینه از امکانات می‌کنند و بهره‌وری آنها نیز بالاتر است زیرا در یک محیطی که سرمایه‌گذاری عظیمی شده است با دو کاربری کار می‌کند. ما هنوز به این قطعیت نرسیدیم که دوگانه‌بودن این بنادر علت اصلی بروز حوادث است.

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتری رانی با ابراز نگرانی از آزار و اذیت و بازرسی بدنی ملوانان ایرانی در بنادر کشورهای عربی، گفت: بعضا ممکن است کشورها برخورد غیرمتعارفی را با دریانوردان داشته باشند که از جمله می‌توان به برخورد مسوولان بنادر کویت با ملوانات ایرانی اشاره کرد.

او در همین مورد اضافه کرد: به گزارش‌هایی را که رسیده است را بررسی کرده‌ایم و بلافاصله به مراجع مربوطه منعکس کرده‌ایم.

 راستاد در پایان خاطرنشان می‌کند: درخواست ما در مسیر قانونی‌ قرار گرفته است و به عنوان یک اعتراض جدی این موضوع را پیگیری می‌کنیم. آخرین اطلاعی که در این موضوع داریم این است که وزارت امور خارجه به جد پیگیر این برخوردها است. این‌گونه‌ رفتارها برخلاف قوانین بین‌المللی است که برخی کشورها باید این برخوردهای تبعیض‌آمیز متوقف کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز