خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

بیشتر کارگران از تخلف پیمانکاران شکایت دارند/ مقاطعه‌کاری‌ها با بی‌دقتی واگذار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۷۰۵

به گفته یک فعال صنفی کارگری، بیشتر شرکت‌های پیمانکاری به ضوابط روابط کار پایبند نیستند و همین مسئله موجب شده‌است تا حجم عظیمی از شکایت‌هایی که از سوی کارگران در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف ادارات کار مطرح می‌شود؛ به تخلفات این شرکت‌ها مربوط شود.

«مهرزاد مویدی»  فعال صنفی کارگری در گفت‌و‌گو با ایلنا، اظهار داشت: بیشتر شرکت‌های پیمانکاری به ضوابط روابط کار پایبند نیستند و همین مسئله موجب شده‌است تا حجم عظیمی از شکایت‌هایی که از سوی کارگران در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف ادارات کار مطرح می‌شود؛ به تخلفات این شرکت‌ها مربوط شود.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: به عنوان مثال شرکت‌های پیمانکاری مطالبات مزدی کارگران را در شهرداری‌ها با ماه‌های تعویق پرداخت می‌کنند درحالی که به هیچ وجه درست نیست کارگران زحمت کش شهرداری‌ها که در خیابان‌ها و اتوبان‌ها  و در سرما و گرما کار کنند  و سپی ماه‌ها منتظر پرداخت مطالبات مزدیشان باشند.

وی افزود: شرایط در این بخش به گونه‌ای شده که شهرداری‌ها هم به دلیل آنچه نبود درآمد و کمبود منابع مالی نامیده می‌شود حاضر نیستند تا مطابق مقررات از محل ضمانت حُسن انجام کار پیمانکار، مطالبات کارگران را پرداخت کنند.

این فعال صنفی کارگری گفت: وقتی به سادگی به هر شرکت پیمانکاری فاقد صلاحیتی مجوز فعالیت داده می‌شود نتیجه‌ همین می‌شود، درحالی که باید برای صدور مجوز برای پیمانکاران سختگیری‌های بیشتری کرد تا شرایط به گونه‌ای نشود که کارگران برای گرفتن چند ماه دستمزد سال ها پله‌های ادارت کار را بالا و پایین بروند.

مویدی با بیان اینکه نظارت بر عملکرد شرکت‌های پیمانکاری در جهت شفاف سازی نحوه واگذاری پیمان بسیار مهم است، گفت: وقتی شفاف سازی پیش از واگذاری پیمان صورت نپذیرد نتیجه همین می شود که هیچ کس نمی‌تواند پس از وقوع تخلفات با پیمانکاران برخورد کند.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس ادامه داد: البته این را هم باید در نظر داشته باشیم که این عدم شفافیت شاید به صورت تعمدی صورت می‌پذیرد چرا که اصلا مشخص نیست که یک شرکت پیمانکاری که تنها برای خود یک شرکت ثبت کرده است، چگونه به این سادگی مجوز می گیرد و بعدهم انجام کارها به آنها واگذار می‌شود.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه بسیاری از این شرکت‌های پیمانکاری ضوابط ایمنی و بهداشت کار را نمی‌شناسند و جدی نمی‌گیرند، تصریح کرد: کم اطلاعی پیمانکاران در این زمینه به گونه‌ای است که تازه پس از شکایت کارگر به اداره کار متوجه قصور خود در زمینه تامین ایمنی کارگاه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز