خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

تشکل‌یابی یک راهکار برای جلوگیری از بروز حوادث دردناک/ کارگران معدن یورت حق اعتراض نداشتند

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۲۰۸

یک فعال کارگری می‌گوید اگر کارگران بتوانند آزادانه، نهادها و تشکل های مستقل ایجاد کنند و در آنها فعالیت داشته باشند، از حوادث اینچنینی جلوگیری می شود.

یدالـله صمدی (فعال کارگری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن ابراز تاسف از بروز حادثه معدن یورت و مرگ دلخراش بیش از بیست معدنچی، گفت: یکی از ابزارهای جلوگیری از فجایع کارگری، تشکل یابی است.

وی ادامه داد: در خیلی از کشورهای جهان، بحث نظارت بر ایمنی به خصوص در بخش خصوصی به تشکل های کارگری سپرده می‌شود و یا حداقل تشکل های کارگری برعملکرد بازرسان ایمنی و حفاظت کار، نظارت دارند.

او در تشریح این مطلب گفت: اگر کارگران یورت حق اعتراض داشتند و می‌توانستند نسبت به حقوق معوقه خود و همچنین ناایمن بودن محیط کار اعتراض کنند و این اعتراض شنیده می‌شد،  حادثه دلخراش انفجار رخ نمی‌داد؛ اگر این معدنکاران تشکل قدرتمند داشتند، کارفرما هرگز نمی‌توانست نسبت به رعایت اصول ایمنی قصور بورزد و کارگران را به راحتی به تیغ مرگ بسپارد.

صمدی با بیان این که هم قانون کار و هم مقاوله نامه های 98 و 87 سازمان جهانی کار، تکلیف  را روشن کرده و حق اعتراض در قانون به رسمیت شناخته شده؛ افزود: اگر این متون صریح قانونی اجرا شوند و سودجویی‌ها و طمع ورزی ها مانع اتحاد کارگران نشود، ارزش جان نیروی کار افزایش خواهد یافت.

وی در پایان اظهار داشت: در این شرایط اسف‌بار چه کسی قرار است پاسخگوی فرزندان و خانواده  معدنچیان جان باخته استان گلستان باشد؟ غیر از حسرت و دریغ از ما کاری برنمی‌آید؛ باشد که مسئولان تدبیری بیاندیشند و از این قبیل فجایع جلوگیری کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز