خبرگزاری کار ایران

عضو شورای اسلامی کار کارخانه پلی‌اکریل اصفهان:

کارگران تورم را خیلی بیشتر از نرخ رسمی احساس می کنند/ دولتمردان تکلیف را باخودشان روشن کنند

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۷۱۹

علیرضا خرمی می‌گوید: دولتمردان باید تکلیف خودشان را روشن کنند که آیا قائل به نظام برده داری فعلی هستند یا می‌خواهند یک زندگی شرافتمندانه حداقلی برای مزدبگیران فراهم کنند.

علیرضا خرمی، عضو شورای اسلامی کار کارخانه پلی‌اکریل اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با مذاکرات مزدی 96 گفت: واقعیت این است که نرخ تورم تک رقمی اعلام شده، برای کارگران محلی از اعراب ندارد، چرا که تورمی که کارگران در زندگی روزمره خود لمس می‌کنند، بسیار بیش از اینهاست و این حاصل بی تدبیری‌ها در سالهای گذشته است.

وی با بیان این که بحث مزد در شرایطی که صنایع بزرگ با بحران مواجهند و در کارخانه‌ای مثل پلی اکریل ماههاست که دستمزد کارگران پرداخت نشده، چندان برای کارگر پلی اکریل مفهوم عینی ندارد گفت: دولتمردان باید یک بار برای همیشه تکلیفشان را با خودشان روشن کنند که آیا مایل به برقراری نظام برده‌داری و تداوم آن در شکل فعلی هستند یا می‌خواهند یک زندگی حداقلی برای کارگران فراهم کنند.

خرمی با تاکید بر این که اوضاع معیشتی مزدبگیران تا حدی وخیم است که حتی ماهرترین و صنعتی‌ترین بخش طبقه کارگر هم در طیف طبقه متوسط جایی ندارد؛ افزود: یک زندگی حداقل بخور و نمیر بیش از این پرداختی های مزدی هزینه دارد؛ حال فرض کنید شرایط به گونه‌ای باشد که همین مقدار ناچیز هم چند ماه عقب بیفتد.

عضو شورای اسلامی کار کارخانه پلی‌اکریل اصفهان افزود: سبد معاش کارگران به شدت خالیست و یک بار برای همیشه، در یکی از دولت‌ها باید این مشکل حل شود و این خالی ماندن سبد تا حدی مرتفع شود؛ حال باید دید آیا دولت روحانی حاضر است این اقدام را انجام دهد و مذاکرات مزدی را به گونه ای پیش ببرد که یکبار هم شده کارگران منتفع شوند.

وی در پایان تاکید کرد: هرسال، چند ماه پایانی سال صرف مذاکراتی می شود که عموما هیچ نتیجه ای برای کارگران ندارد؛ گویی نتیجه این مذاکرات از قبل مشخص است. تصور عمومی کارگران این است، که این مذاکرات فقط لعاب و ظاهرسازی است و قرار نیست اتفاق مثبتی بیفتد، امیدوارم امسال عکس این برداشت رخ دهد و اوضاع تغییر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز