خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی:

نمایندگان مجلس فکری به حال بیمه کارگران ساختمانی کنند/ سهمیه‌بندی ناعادلانه هم اجرایی نشد

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان می‌گوید: تعداد زیادی از کارگران ساختمانی چندین سال است که کارت مهارت دارند، ولی هنوز بیمه نشده‌اند؛ در این شرایط وظیفه نمایندگان مجلس است که رسیدگی کنند.

میکائیل صدیقی، نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان در گفتگو با ایلنا؛ با اشاره به صف طولانی کارگران ساختمانی فاقد بیمه گفت: در همین استان کردستان، هزاران کارگر ساختمانی در نوبت سهمیه بیمه هستند. کارگرانی که تنها پشتوانه‌شان در شرایط بغرنج اقتصادی بایستی بیمه تامین اجتماعی و خدمات حمایتی باشد.

وی افزود: اهمال تامین اجتماعی در مقوله بیمه، اجحاف بزرگی در حق کارگران ساختمانی این استان کم بضاعت است؛ چرا که به دلیل عدم توسعه اقتصادی و نبود کارخانجات، بیشتر کارگران این استان در صنعت ساختمان مشغول به فعالیت هستند.

رئیس کانون صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد گفت: خیلی از ‌کارگران استان بیش از چند سال است که کارت مهارت دارند ولی هنوز بیمه نشده‌اند.

صدیقی در ادامه با بیان اینکه ماده ۵ قانون تامین اجتماعی در خصوص صدور دفترچه بیمه برای کارگران ساختمانی صراحت دارد؛ افزود: طرح سهمیه بندی بیمه هم غیرقانونی و هم ناعادلانه است و با همه این تفاصیل، همین طرح هم تا کنون به درستی اجرایی نشده است.

مشاور کانون عالی کارگران ساختمانی کشور خاطرنشان کرد: قرار بر این بود که در سال ۹۵ حداقل ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در سراسر کشور بیمه شوند، ولی تا کنون که سه چهارم سال گذشته، در خیلی از شهرستان‌های استان کردستان بخصوص مریوان و سرواباد حتی یک نفر از کارگران ساختمانی بیمه نشده‌اند.

صدیقی ادامه داد: کارگران ساختمانی درحالی فاقد بیمه و هرگونه پوشش حمایتی کارآمد هستند که بیشترین آمار حوادث شغلی را به خود اختصاص می‌دهند.؛ هر روزه در نقاط مختلف کشور شاهد حوادث مرگبار در بخش ساختمان هستیم و قربانیان این حوادث، بی‌پناه و سرگردان‌‌ رها می‌شوند.

صدیقی در پایان تاکید کرد: در حالی که مراجعات مکرر نهادهای صنفی به تامین اجتماعی بی‌نتیجه مانده است، این وظیفه نمایندگان ملت است که از حقوق یکی از آسیب پذیر‌ترین اقشار جامعه یعنی کارگران بخش ساختمان دفاع کنند و تدبیری برای حل مشکل بیمه آن‌ها بیندیشند.

کد خبر : ۴۴۱۷۰۷