خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس تامین اجتماعی مطرح کرد؛

وزارت بهداشت در حوزه سلامت به‌جای سیاست‌بازی؛ سیاست‌گذاری کند

یک کارشناس تامین اجتماعی با اشاره به فشارهای وزارت بهداشت برای تجمیع بیمه‌ها، تاکید دارد که وزارت بهداشت دست از سیاست‌بازی بردارد و به سیاست‌گذاری در حوزه درمان بپردازد.

«عباس اورنگ»، در گفتگو با ایلنا با اعلام این مطلب، اظهار داشت: وزارت بهداشت به منظور تامین حقوق و دستمزد پزشکان برای تجمیع بیمه‌ها فشار وارد می‌کند که این ناشی از آن است که این وزارتخانه به در حوزه درمان به جای سیاست‌گذاری سیاست‌بازی می‌کند.

اورنگ با بیان اینکه وزارت بهداشت باید روشن کند که به چه بهایی می‌خواهد منابع درمان آیندگان را صرف هزینه‌های جاری خود کند، افزود: طی سال‌های گذشته هزینه‌های جراحی تا 100 درصد افزایش یافته است که این افزایش کمی هزینه‌های سلامت حوزه سلامت را که حوزه‌ای بین‌النسلی است با چالش‌های اساسی مواجه می‌کند.

وی افزود: افزایش بهره‌وری در حوزه سلامت باید جایگزین افزایش کمی هزینه‌های سلامت شود اما رویکرد وزارت بهداشت کوچکترین نشانی از رفتن به سمت افزایش بهره‌وری در حوزه سلامت نخواهد داشت.

این کارشناس تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت باید در حوزه سلامت نظارت و سیاست‌گذاری کند و نه تولید درمان افزود: تلاقی این نقش‌ها مفسده‌برانگیز است و از سویی با رسالت اصلی وزارت بهداشت مغایرت دارد. این از آن جهت حائز اهمیت است که وزارت بهداشت از مسئولیت اصلی که بر گردن دارد؛ فرار می‌کند.

اورنگ با تاکید بر اینکه ادغام مجموعه‌های ناهم‌سنخ در طرح تجمیع بیمه‌ها آسیب زاست، افزود: ادغام مجموعه‌های ناهم‌سنخ به معنی آن است که حوزه اجرا را به بهانه نظارت به یک واحد تبدیل کردن که این به خودی خود یعنی ایجاد انحصار و رانت.

وی افزود: از سویی وزارت بهداشت اینگونه القا می‌کند که برای تامین مالی هزینه‌هایی که در این سال‌ها به بخش سلامت تحمیل شده؛ به دنبال اصلاح رفتار بیمه‌هاست که باید گفت وزارت بهداشت می‌خواهد از محل تجمیع بیمه‌ها جلوی شکست خوردن طرح تحول سلامت را بگیرد.

اورنگ در پایان با یادآوری ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی با وزارت بهداری در سال‌ها پیش از انقلاب، تصریح کرد: تکرار این تجربه تلخ قطعا آثار ناگوارتر و جبران‌ناپذیرتر از گذشته برجای خواهد گذاشت.

این کارشناس تامین اجتماعی در پایان افزود: بهتر است که وزارت بهداشت از آن درس بگیرد و حوزه سلامت را از یک حوزه عمومی تبدیل به یک حوزه خصوصی که افراد معدودی توان استفاده از خدمات آن را ندارند، نکند.

کد خبر : ۴۳۱۲۵۱