خبرگزاری کار ایران

شماره ۶۰ هفته‌نامه آتیه‌نو منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۳۸۷۲۳۰

شصتمین شماره هفته‌نامه آتیه نو – نشریه تخصصی حوزه رفاه و بیمه‌های اجتماعی منتشر شد. در این شماره از نشریه که از سوی موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه و با حمایت سازمان تامین‌اجتماعی منتشر می‌شود، گزارشی از پنجمین همایش تکریم کارفرمایان نمونه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و وزیر دادگستری منتشر شده است.

به گزارش ایلنا، شصتمین شماره هفته‌نامه آتیه نو – نشریه تخصصی حوزه رفاه و بیمه‌های اجتماعی منتشر شد. در این شماره از نشریه که از سوی موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه و با حمایت سازمان تامین‌اجتماعی منتشر می‌شود، گزارشی از پنجمین همایش تکریم کارفرمایان نمونه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و وزیر دادگستری منتشر شده است.

در پنجمین همایش ملی تکریم کارفرمایان نمونه، که با حضور وزرای دادگستری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان تشکل‌های عمده کارفرمایی کشور برگزار شد، سازمان تامین‌اجتماعی از ۳۳ کارفرمای نمونه منتخب کشوری تجلیل کرد.

هدف از برگزاری این همایش و تجلیل از این کارفرمایان، تقدیر از تولیدکنندگانی بود که در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی، جریان تولید کشور و اشتغال جوانان را حفظ کردند. در این همایش، تاثیرگذاری بر تقویت تولید ملی، همکاری با سازمان تامین‌اجتماعی و پرداخت به‌موقع حقوق کارگران و حق‌بیمه آن‌ها و دفاع از حقوق کارگران، از ملاک‌های گزینش تولیدکنندگان نمونه از سوی سازمان تامین‌اجتماعی اعلام شد.

در مرحله استانی همایش‌های تکریم از کارفرمایان نمونه، در سال جاری در تمامی استان‌ها بر اساس شاخص‌های ذکرشده، ۴ کارفرمای نمونه استانی انتخاب ‌شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند که یک نفر از ۴ کارفرمای منتخب هر استان، به‌عنوان کارفرمای بر‌تر استان به همایش ملی تکریم از کارفرمایان در تهران معرفی شد و در همایش ملی مورد تجلیل قرار گرفت. در این همایش که شنبه ۱۲ تیرماه، مقارن با اولین سالگرد تشکیل شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی، با حضور اعضای این شورا برگزار شد، وزرای دادگستری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی، از نقش کارفرمایان در حفظ و توسعه فرصت‌های شغلی سخن گفتند و بر ضرورت حمایت موثر از افرادی که سرمایه و توان خود را مصروف رونق تولید داخلی و اشتغال‌زایی کرده‌اند، تاکید کردند. گفتنی است تدارک این سلسله برنامه‌ها به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی صورت می‌گیرد.

 «چرا باید نگران صنعت لبنیات بود؟» عنوان گزارش دیگری از «آتیه نو» است که به اوضاع این روزهای کارگران و کارمندان صنعت لبنیات می‌پردازد. «در ماه‌های گذشته خبرهای مختلفی از رکورد بازار کارخانه‌های لبنی منتشر شده و بسیاری از افراد با نگرانی به این ماجرا نگاه می‌کنند. این اتفاق زمانی برای مردم اهمیت بیشتری پیدا کرد که گفته شد یک کارخانه مشهور لبنی کشور در آینده قصد دارد حدود ۴۰۰ کارمند خود را اخراج کند. اصل ماجرا چیست؟ آیا مشکلات فعلی صنایع لبنی کشور تنها به دلیل وضعیت اقتصادی موجود کشور و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان است؟ جست‌وجوهای «آتیه‌نو» نشان می‌دهد دلایل متعددی مانند جنگ‌های منطقه‌ای، وضع تحریم‌ها در دولت قبل، استهلاک دستگاه‌های کارخانه‌ها و... سبب شده زنجیره بزرگی از فرآیند تولید که از دامداران کشور شروع و به کارگران و مدیران کارخانه‌های تولیدی و صادرکنندگان ختم می‌شود، در معرض خطر بیکاری قرار بگیرند.»

شلاق خوردن کارگران معدن آق دره به دلیل اعتراضات صنفی بهانه مصاحبه «آتیه نو» با عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت است. «برخورد قهری با مسائل صنفی، پذیرفتنی نیست»، آرمان خالقی، با بیان این مطلب معتقد است «نوع نگاه کارفرمایان به نیروهای کار سرمایه‌ای نیست.» وی نوع برخورد با کارگران معدن طلای آق‌دره را فرصت خوبی می‌داند تا یک‌بار دیگر به آسیب‌شناسی حوزه روابط کار پرداخته شود و از تکرار حوادث مشابه پیشگیری شود.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت به «آتیه نو» می‌گوید: «اتفاقی که برای کارگران معدن طلای آقدره پیش آمد بسیار دردآور بود. در دنیای امروز چنین برخوردی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. اینکه چه می‌شود که تعدادی کارگر محکوم به مجازات شلاق می‌شوند، نیاز به آسیب‌شناسی دقیق دارد. به نظر من همه در برابر این حادثه و سایر حوادث مشابه مسئول هستیم. بخشی از این نوع برخورد به وظایف قوه قضاییه بازمی‌گردد. این قوانین ماست که اجازه صدور و اجرای چنین احکامی را می‌دهد. معتقدم اگر تجمع به خاطر منافع صنفی بوده، این حق بر مبنای قوانین موجود برای کارگر محفوظ است که برای منافع صنفی خود به صورت قانونی تجمع، اعتصاب و حتی اعتراض کند. ما در قبال این مطالبه‌گری برحق کارگران برخورد قهری کرد‌ه‌ایم»

براساس حکم صادرشده از سوی مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی، سیدرضا نوروززاده به‌عنوان مدیرعامل و علی عبدالعلی‌زاده به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و رضا راعی، مرتضی لطفی و غلامعلی عابدی به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) منصوب شدند. در جلسه تودیع و معارفه هیئت‌مدیره جدید شستا دکتر علی ربیعی، دکتر سیدتقی نوربخش و دیگر مسئولان و معاونان حضور داشتند و هرکدام به ایراد سخن پرداختند.

 «آتیه نو» در مطلبی با عنوان «شستا می‌تواند موتور توسعه ملی باشد» به این انتصاب جدید پرداخته است و «نجات امینی»، معاون اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی، طی یادداشت «روزهای روشن در انتظار شستا» اظهار امیدواری کرده «ترکیب جدید هیئت‌مدیره شستا که افراد کارآزموده و متخصص هستند بتواند به زایش شستای نوین کمک کند»

 «گفت‌وگوی صریح دکتر نوربخش با روزنامه شرق»، گزارشی در مورد گرایش زنان به اعتیاد و الزامات مقابله با آن، «ترویج کتابخوانی با چاشنی خلاقیت»، گزارشی در مورد بیماری‌های صعب العلاج و اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در این مورد، مروری بر زندگی و آثار مهدی قائمیان معمار و طراح ایرانی با عنوان «یک‌عمر تلاش در طراحی بیمارستان‌ها»، مشاوره آتیه نو با موضوع «حق‌بیمه یا مالیات؛ کدام در اولویت است؟» و نگاهی به خدمات اجتماعی، بیمه و بازنشستگی در کشورهای اسکاندیناوی عنوان دیگر مطالب این شماره از هفته نامه آتیه نو هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز