خبرگزاری کار ایران

در بیانیه روز کارگر یک تشکل حامی کودکان کار عنوان شد؛

اخراج کارگران و کار کودکان نتیجه بی‌عدالتی اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۳۶۶۹۹۰

یکی از نهادهای اجتماعی فعال در زمینه حمایت از کودکان کار و خیابان در بیانیه‌ای که به مناسبت روز جهانی کارگر صادر کرده است، از پایین بودن دستمزدها، فقدان امنیت شغلی برای کارگران و اشتغال کودکان به عنوان دلایل اثبات توزیع ناعادلانه ثروت در جامعه نامبرده است.

به گزارش ایلنا، «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» به مناسبت روز جهانی کارگر بیانیه ای صادر کرده است که در بخشی از آن  آمده است: جهان در آشکارترین شکلی به دو سو تقسیم‌شده است، نود و نه درصد مزدبگیران و ستمدیدگان، و یک درصد، صاحبان قدرت و غارتگران ثروت. در یک‌سو جدال برای زنده ماندن و پیش رفتن برای یک زندگی انسانی و دنیایی بهتر و در سوی دیگر تحمیل فقر، بیکاری، جنگ، گرسنگی، مهاجرت و ذلت برای بهره‌کشی و استثمار و توقف جامعه بشری. رقابت و پیشی گرفتن در غارت و چنگ‌اندازی به منابع ثروت و اندوخته‌های طبیعی و محصولات کار و فعالیت انسان‌ها و خصوصی‌سازی و محدود کردن دسترسی همگان به دست آوردهایی همچون آموزش، بهداشت، بیمه و خدمات اجتماعی رایگان که حاصل مبارزات و جان‌فشانی‌های طبقه مزدبگیر و زحمتکشان جوامع بوده است. باوجود گرانی سرسام‌آور اقلام مصرفی و معیشتی، گرانی لجام‌گسیختهٔ قیمت شاخص‌های انرژی مصرفی مانند آب، گاز، برق و تلفن، حمل‌ونقل و دیگر خدماتی که در انحصار دولت است، تاب‌وتوان اقشار و طبقات فرودست را تحلیل برده و جامعه را در آستانهٔ بحران و فاجعه قرار داده است. دسترسی نداشتن به تغذیه مناسب رشد و زندگی و همچنین خدمات درمانی و مراقبت‌های روانی، از عواملی است که خشم و عصبیت توده‌های جامعه را تشدید کرده است.

در ادامه بیانیه می‌خوانیم: در کنار افزایش موج اخراج‌ها و بیکار سازی‌ها، شاخص دیگری در حال افزایش است و آن صف بیکاران جدید که بخش عمده آنان فارغ‌التحصیلان مراکز علمی و دانشگاهی و مهاجرینی است که از اقصی نقاط ایران و کشورهای همسایه به جستجوی نان و آسایش به مراکز و شهرهای بزرگ وارد می‌آیند. اعتیاد، تن‌فروشی، خودکشی، وجود میلیونی زندانیانِ پرونده‌های قضایی معضلات اجتماعی و فجایع دیگری که ریشه در بی‌عدالتی و توزیع غیرعادلانه ثروت در جامعه داشته و زمینهٔ بروز اعتراضات گردیده است. یکی از شوم‌ترین دستاوردهای این شرایط بغرنج و غیرانسانی، به کار کشیده شدن کودکان و به یغما رفتن کودکی میلیون‌ها کودک است.

در پایان این بیانیه آمده است: در گرامی داشت روز جهانی کارگر باید به این وضعیت فلاکت‌بار اعتراض کرد و برای پایان دادن به آن و در حمایت از کارگران و معلمان و پرستاران و همه کسانی که در پی حق‌طلبی و دادخواهی ستمدیدگان جامعه برخاسته‌اند که مقدم‌ترین آنان کودکان و کودکان کار هستند، هم‌صدا و متحد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز