خبرگزاری کار ایران

کارگران آبگینه برای خرج زندگی گوجه‌ می‌چینند

asdasd
کد خبر : ۳۱۰۶۶۰

کارگران کارخانه شیشه آبگینه که به دلیل متوقف بودن روند تولید این واحد صنعتی از یک سال پیش تا کنون معطل و سرگردانند برای تامین معاش خانواده‌هایشان گوجه چینی می‌کنند.

منابع خبری ایلنا در استان قزوین با اعلام این خبر افزودند: دست‌کم از چند ماه پیش پرداخت دستمزد نزدیک به یکصد کارگر باقیمانده این واحد صنعتی دچار تاخیرهای طولانی مدت شده است و برای همین از مدتی قبل این کارگران برای کشاورزان محلی بصورت روزمزد گوجه چینی می‌کنند.

انجام کارهای ساختمانی، پیک موتوری و رانندگی در موسسات کرایه خودرو از دیگر راه‌های امرار معاشی است که این روز‌ها کارگران شیشه آبگینه برای گذراندن مخارج زندگی خود مشغول انجام آن هستند.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود که آن‌ها از اینکه بخواهند هر روز در محل کارشان منتظر پرداخت شدن بخشی از معوقات مزدی خود بمانند خسته شده‌اند و ترجیح می‌دهند تا در خارج از ساعات کاری راه دیگری را برای تامین معاش خود پیدا کنند.

در این رابطه یکی از کارگران شیشه آبگینه گفت: می‌دانیم که چیدن گوجه هیچ آینده شغلی ندارد، همه به عنوان کارگر متخصص شیشه آبگینه در سازمان تامین اجتماعی دارای پرونده بیمه هستیم اما وقتی که نه مزدی داده می‌شود و نه حق بیمه ناچاریم تا به نحوی مخارجمان را تامین کنیم.

آن‌ها در عین حال از اینکه در یک سال گذشته مسئولان استانی نتوانسته‌اند مشکل پیش از آمده در این واحد تولیدی را مرتفع کنند گلایه دارند و می‌افزایند: بی‌توجه‌ای کارفرما به مشکلاتی که برای کارگران این کارخانه بوجود آمده است هر روز لطمات زیادی را به آنان وارد می‌کند.

به گفته وی، ادامه بلاتکلیفی در وضعیت کارگران این کارخانه و اینکه چندین ماه حقوق نگرفته‌اند باعث شده زندگی خانواده گی برخی از کارگران متلاشی شود وآنان امروز از زن وفرزندان خود دور شوند.

او گفت: وضعیت کارگران شیشه آبگینه هر روز به نسبت روز قبل بد‌تر می‌شود وهر چند وقت یکبار اخبار اخراج وپرداخت نشدن حقوق کارگران این کارخانه در بسیاری از رسانه‌ها منتشر می‌شود، اما هنوز مسئولان مستقیم این وضعیت را به جهت بی‌اطلاعی پی گیری نمی‌کنند.

طبق اظهارت وی وضعیت کارخانه و کارگران شیشه آبگینه برای مسئولان استان قزوین عادی شده بطوریکه اول مهر ماه زمانی که ۱۰۶ کارگر قرار دادی این کارخانه یکجا اخراج وبیکار شدند مسئولان هیچ واکنشی نشان ندادند با این حال شائبه اخراج ۶۰ کارگر قرار دادی دیگر در کارخانه قوت گرفته است.

این کارگر کارخانه شیشه آبگینه در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر این واحد حدود ۴۰کارگر رسمی و ۶۰ کارگر قرار دادی دیگر دارد وکارفرما قصد دارد با اخراج کارگران قرار دادی با سابقه کارخانه به نوعی فعالیت کارخانه را کاملا متوقف کند.

به گفته وی؛ بخش زیادی از دستگا‌ها وتجهیزات تولیدی کارخانه از سوی تعدادی ازکارگران بازنشسته این کارخانه بابت مطالبات معوقه وسنوات پلمپ وضبط شده است.

به گفتهٔ این کارگر، مسئلهٔ اصلی این است که مسولین تکلیف کارگرانی که سابقه کار بعضی از آن‌ها تا ۲۵سال است - را مشخص نمی‌کنند. این کارگران عمر خود را پای این کار گذاشته‌اند و نباید با آن‌ها اینگونه برخورد شود. اگر کسی هم پیگیری کند بعضا برخورد قهری با او صورت می‌گیرد و این برای کارگرانی که خرج سنگین زندگی به گردن آنهاست گران تمام می‌شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز