خبرگزاری کار ایران

در نامه‌ای خطاب به روسای قوای مجریه و قضائیه:

اعتراض پنج فعال کارگری به افزایش برخوردهای قضایی

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۵۵۳

جمعی از فعالان مستقل کارگری در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه، به افزایش برخوردهای قضایی با فعالان کارگری اعتراض کرده‌اند و به آقایان روحانی و لاریجانی یادآوری کرده‌اند امکان بازنشستگی این دو پس از 30 سال کار نیز حاصل تلاشهای فعالان کارگری بوده است.

به گزارش ایلنا، این نامه به امضای پنج نفر از فعالان مستقل شناخته شده جامعه کارگری، «علیرضا فرهادی»، «محمدحسین خوان یغما»، «نبی معروفی»، «جواد مهران گهر» و «رضا کنگرانی فراهانی» رسیده است.

کارگران در این نامه «آنچه این روزها بر جامعه کارگری روا داشته می شود» را مایه تاسف خوانده‌اند و با ذکر چند نمونه از برخوردهای اخیر قضایی با کارگران و فرهنگیان، به صدور احکام زندان و شلاق و تشکیل پرونده‌های قضایی برای فعالان کارگری اعتراض کرده‌اند.

در این نامه آمده است: در اصل 27 قانون اساسی بطور صریح آزادی اجتماعات تاکید شده و فقط شرط عدم داشتن اسلحه و مخل به مبانی اسلام نبودن تجمع، مشروط گردیده است. کیست که نداند یکی از مبانی اسلام برپایی عدل است و کوشندگان کارگری بیش از یکصد و پنجاه سال است که در این امر می کوشند.

کارگران خطاب به روسال قوای مجریه و قضائیه آورده‌اند: آقای روحانی و آقای لاریجانی، شما به حکم قانون پس از 30 سال کار بازنشسته خواهید شد و از حقوق بازنشستگی استفاده خواهید کرد. این دستاورد را ما کوشندگان کارگری با مبارزات خود برای جامعه به ارمغان آورده ایم و شما هم از آن بهره خواهید برد.

نویسندگان این نامه در پایان به نقض اصول 3- 9- 19- 20- 26- 27- 29- 30- 31- 32- 37- 38- 43 – 44 قانون اساسی اشاره کرده و خطاب به رئیس جمهور آورده‌اند: شما در اصل 121 قانون اساسی سوگند خورده اید :«من به عنوان رییس جمهور.... همه استعداد و صلاحیت خویش را ..... پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. »

آنان خطاب به رئیس قوه قضائیه نیز آورده‌اند: آقای صادق لاریجانی، شما در اصل 156 قانون اساسی موظف شده اید که :« پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسوول تحقق بخشیدن به عدالت و احیای  حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع و همچنین نظارت بر حُسن اجرای قوانین....» داشته باشید.

این فعالان مستقل کارگری به سابقه برخورد با  کارگران معترض در رژیم پهلوی اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند: در ماده مکرر 33 قانون کار زمان پهلوی اعتصاب قانونی بود هرچند که توسط دستگاه پهلوی رعایت نمی شد و بعضا کارگران به رگبار بسته می شدند. ما یادآوری می کنیم مرحوم سید محمد حسینی بهشتی از تدوین کنندگان قانون اساسی در مقام ریاست قوه قضاییه در مصاحبه ای در روزنامه جمهوری اسلامی پس از تصویب قانون اساسی تاکید کرد که : «اعتصاب حق کارگران است و امیدواریم که در نظام جمهوری اسلامی روزی نرسد که کارگران برای احقاق حق خود دست به اعتصاب بزنند .»

کارگران با یادآوری این سخن آیت الله بهشتی نوشته‌اند: تدوین کنندگان قانون اساسی به درستی در صراحت قوانین این نکته را رعایت نمودند که حاکمان پس از آنها از ابهام قوانین سو استفاده نکرده و آزادی های مردم را محدود نکنند. آنان در اصل 9 قانون اساسی  به درستی تصریح کردند که : «.....هیچ مقامی حق ندارد بنام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های مشروع را هرچند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.»

آنان در پایان تاکید کرده‌اند: ما امضا کنندگان این نامه سرگشاده برای رعایت منزلت و شأن کوشندگان حقوق کارگری و انسانی از شما می‌خواهیم کوشندگان کارگری و صنفی را آزاد کنید و در مسولیت خود نسبت به حُسن اجرای قوانین یاد شده کوشا باشید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز