خبرگزاری کار ایران

دبیر کانون انجمن‌ صنفی کارگران ساختمانی:

وزارت کار شرکت‌های تجاری را «تشکل‌ صنفی» قلمداد می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۳۷۴

«دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور ضمن انتقاد از بی‌ پاسخ ماندن نامه‌هایش به وزیر کار از فعالیت شرکت‌های تجاری خبر داد که با حمایت وزارت کار خود را نماینده کارگر معرفی می‌کنند.»

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور ضمن انتقاد از بی‌ پاسخ ماندن نامه‌های اعتراضی‌اش توسط وزیر کار از فعالیت شرکت‌های ذاتا کافرمایی خبر داد که با حمایت وزارت کار خود را نماینده کارگران ساختمانی معرفی می‌کنند.

«علی یار‌محمدی» در این باره به ایلنا گفت: انجمن‌های صنفی مطابق ماده ۱۳۱ قانون کار شکل می‌گیرند. این ماده قانونی دلیل وجود انجمن‌های صنفی را حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود اوضاع اقتصادی کارگران بیان کرده است. به عبارتی، قانون کار تشکلات کارگری را به عنوان نمایندگان کارگران معرفی کرده است.

او با اشاره به تبصره ۴ ماده ۱۳۱ قانون کار که می‌گوید «کارگران یک واحد فقط می‌توانند یکی از سه مورد شورای اسلامی کار، انجمن صنفی یا نماینده کارگران را داشته باشند»، افزود: کارگران ساختمانی بنا به دلایلی که در قانون آمده است، فقط می‌توانند انجمن صنفی داشته باشند، زیرا تعیین نماینده کارگران برای کارگران ساختمانی که کارفرمای واحدی ندارند عملا غیر ممکن است. شوراهای اسلامی کار هم که باید در محل کارگاه تشکیل شوند که طبعا متناسب با شرایط کارگران ساختمانی نیست.

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد:در هیچ از یک از موارد فوق اعلام نشده است شرکت‌های مختلف تجاری، اقتصادی، تعاونی، سهامی عام، سهامی خاص و… عهده دار مسائل صنفی کارگران هستندو می‌توانند از طرف کارگران یک صنف صحبت کنند و خود را تشکل صنفی به شمار آورند، زیرا کلمه شرکت به قانون تجارت باز می‌گردد.

به گفته یار‌محمدی، آنچه زمینه ساز چنین پدیده‌ای شده، کوتاهی وزارت کار در سالهای اخیر در قبال کارگران ساختمانی است. انجمن‌های صنفی در تمام این سالیان مشکلات کارگران ساختمانی اعم از بیمه، حوادثکار، آموزش فنی و حرفه‌ای، دستمزد، امنیت شغلی و… را پیگیری کرده‌اند اما اکنون تعدادی شرکت خود را تشکل صنفی معرفی می‌کنند.

این فعال کارگری در ادامه به طرح پرسش‌هایی پرداخت و گفت: کارگران ساختمانی بالاخره صنف هستند یا نه؟ اگر ما تشکل کارگری هستیم، چرا شرکت‌هایی که با حمایت وزارت کار خود را نماینده کارگر معرفی می‌کنند، مدعی شده‌اند؟

او با انتقاد از کوتاهی وزارت کار در ترویج و شناسایی تشکل‌های کارگری به مسئولان، گفت:آقای باهنر، نایب ریس مجلس چندی پیش در همایشی که برای ساماندهی کارگران ساختمانی و توسط یک شرکت تعاونی برگزار شده بود، حضور یافت.چطور فردی که در مجلس است و باید با قوانین آشنا باشد، در همایش یک شرکت که توسط جمع محدودی تشکیل شده، حضور یافته است؟ البته مقصر اصلی وزارت کار است که آگاهی رسانی لازم را نکرده است. آیا نماینده مجلس باید برود و به شرکت‌های خصوصی یا سهامی کمک کند یا به صنف کارگران ساختمانی؟

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور تصریح کرد: بار‌ها به وزیر نامه نوشتیم اما او نامه‌ها را بی‌اهمیت شمارده است. اگر نخواهیم به وزارت کار نامه بنویسیم، باید به سازمان جهانی کار نامه بنویسیم که درشان دولت و نظام نیست. مگر وزیر کار خود را از جنس کارگران نمی‌داند، پس چرا جواب نامه‌های ما را نمی‌دهد؟

او در ادامه پرسید: آیا وزارت کار می‌تواند به ما به عنوان انجمن صنفی بگوید شما تشکل کارگری هستید، بعد به یک شرکت تجاری هم برای فعالیت صنفی مجوز دهد؟

یار‌محمدی در عین حال از وزیر کار خواست نه بخاطر شرکت‌ها یا انجمن‌های صنفی بلکه به احترام دستان پینه بسته کارگران ساختمانی بگوید کارگران ساختمانی باید به وسیله انجمن‌های صنفی ساماندهی شوند یا شرکت‌های تجاری.

هیچ کارگر ساختمانی امسال بیمه نشده است
این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: ۷ ماه از ابتدای سال می‌گذرد و هنوز یک سهمیه بیمه نیز اعلام نشده است، در صورتی که بر اساس قانون، بیمه کارگران ساختمانی اصلا نباید سهمیه‌ای باشد.

او در عین حال از نمایندگان مجلس و سازمان تامین اجتماعی خواست علت تاخیر ۷ ماهه در بیمه کارگران ساختمانی را اعلام کنند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در پایان اظهار کرد: آیا سازمان تامین اجتماعی نباید به شرکای اجتماعی‌اش پاسخگو باشد؟ قانون بیمه کارگران ساختمانی که هنوز تغییر نکرده و شورای نگهبان هم با تغییر آن مخالفت کرده است. پس چرا در حق کارگران کوتاهی می‌کنند؟

[اخبار کارگری ایلنا را درfacebook،twitterو+ googleدنبال کنید]

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز