خبرگزاری کار ایران

گفتگوی تفصیلی با عضو کانون انجمن‌ صنفی کارگران - ۲

تشکل‌های عالی کارگری از موضع‌گیری درباره اعتراضات می‌ترسند

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۴۲۴

اگر وزیر کار در وعده‌اش مبنی بر جلوگیری از مهندسی انتخابات تشکل‌های کارگری صادق باشد، می‌توان امیدوار بود با آگاهی بخشی به رای دهندگان، تشکلهای رسمی کارگری به تدریج از وجود نفرات ضعیف پاکسازی شوند.

ایلنا در گفتگویی تفصیلی با «ناصر چمنی»، عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، نظر او را درباره سرنوشت پرونده فساد گسترده در سازمان تامین اجتماعی در دوره ریاست مرتضوی بر این سازمان و شیوه برخورد سه تشکل رسمی کارگری با اعتراضات صنفی کارگران در نقاط مختلف کشور جویا شده است.بخش اولاین گفتگو دیروز منتشر شد. بخش دوم آن در ادامه می‌آید:

عضو کانون عالی انجمهای صنفی کارگران ایران با بی‌نتیجه خواندن پیگیری‌هایش در پرونده اخراج «بهرام حسنی‌نژاد» دبیر نهاد کارگری معدن چادرملو، گفت: من برای پیگیری پرونده آقای حسنی‌نژاد به ریاست کانون عالی انجمهای صنفی کارگران نامه نوشتم و او این نامه را به وزارت کار فرستاد، اما همه چیز برعکس شد و وزارت کار به جای مکاتبه با کانون عالی، با انجمن صنفی کارگران پتروشیمی تبریز که من ریاستش را بر عهده دارم، مکاتبه کرد.

او افزود: این اقدام وزارت کار نادرست بود، چون ما می‌خواستیم این موضوع را از طریق کانون عالی انجمهای صنفی کارگران ایران پیگیری کنیم. وزارت کار با این حرکت از پاسخگویی درباره اخراج آقای حسنی‌نژاد به نوعی شانه خالی کرد.

چمنی در ادامه بیان کرد:آخرین نامه‌ای که از وزارت کار به دست من رسید، می‌گفت قرار است مشکل آقای حسنی‌نژاد طی توافقی با کارفرما حل شود، اما هیات حل اختلاف اداره کار یزد دو هفته بعد حکم اخراج او را صادر کرد.

او با انتقاد از شیوه برخورد دولت و سایر نهادهای حاکمیت با اعتراضات صنفی کارگران، گفت: اخیرا باب شده است هر جا اعتراض صنفی می‌شود، شماری از معترضان را بازداشت کنند. پس اعتراض صنفی چه معنایی دارد؟ قانون اساسی حق اعتراض مسالمت آمیز را به رسمیت شناخته است، اعتراض صنفی کارگران که دیگر جای خود دارد.

این فعال کارگری بیان کرد:مگر کارگران اعتصابی چادرملو جز اجرای ماده ۴۹ قانون کار چه می‌خواستند؟به جای محقق کردن این مطالبه‌ قانونی، نماینده‌شان را اخراج کردند. همین برخورد‌ها باعثمی‌شود یکسری از نمایندگان کارگری جرات حرف زدن نداشته باشند.

او گفت: سه تشکل رسمی کارگری وظیفه دارند کارگران هر جای کشور اعتراض صنفی کردند، چه معدن چادرملو، چه پلی اکریل اصفهان و چه معدن سنگ آهن بافق وارد عمل شوند، اما ما حتی موضع گیری هم از اینان ندیدیم.تشکل‌های رسمی نمایندگان کل کارگران ایران هستند و کارگری در هر جای ایران اعتراض کرد، وظیفه دارند موضع گیری کنند و به آنجا نماینده بفرستند.

چمنی در ادامه بیان کرد: برخورد‌ با اعتراضات صنفی کارگران، نفرات ضعیف در تشکل‌های رسمی را به سکوت وادار کرده است. البته نماینده کارگر نباید از چیزی بترسد. مگر کارگران معدن سنگ آهن بافق چه می‌خواستند؟ می‌گفتند واگذاری معدن به بخش خصوصی امنیت شغلی آنان را به خطر می‌اندازد. آیا خواسته‌شان غیر منطقی بود که کارگران را بازداشت کردند؟

این فعال کارگری گفت: وزارت کار در یک دهه گذشته انتخابات تشکلات رسمی کارگری را به شیوه‌ای مدیریت کرده است که در بسیاری مواقع نفرات خاصی در این تشکل‌ها بالا بیایند و آن‌ها نیز زیر مجموعه‌شان را از وفاداران به خود انتخاب کرده‌اند. این شرایط به تداوم حضور اینان در ساختار تشکل‌های رسمی کارگری دامن زده است. از طرفی آگاهی نداشتن بدنه رای دهندگان از ظرفیت‌های تشکل رسمی کارگری مزید بر علت شده است.

عضو کانون عالی انجمهای صنفی کارگران در پایان اظهار کرد:اگر وزیر کار در وعده‌اش مبنی بر جلوگیری از مهندسی انتخابات تشکل‌های کارگری صادق باشد، می‌توان امیدوار بود با آگاهی بخشی به رای دهندگان، تشکلهای رسمی کارگری به تدریج از وجود نفرات ضعیف پاکسازی شوند.

[اخبار کارگری ایلنا را درfacebook،twitterو+ googleدنبال کنید]

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز