خبرگزاری کار ایران

بازنشستگی ۴۰ کارگر معدن «زمستان یورت» به تأخیر افتاده است

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۹۰۰

حدود ۴۰ نفر از کارگران معدن زغال سنگ «زمستان یورت شمال غرب» که تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور امکان بازنشسته شدن دارند با افزایش سهم ۴ درصدی کارفرما در مشاغل سخت و زیان‌آور از آبان ماه سال ۹۳ امکان بازنشسته شدن نیافته‌اند.

منابع کارگری ایلنا در معدن زمستان یورت گزارش می‌دهند؛ حدود ۴۰ نفر از کارگران این واحد معدنی از شش ماه پیش مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور قرار دارند اما به دلیل افزایش ۴ درصدی سهم کارفرما در مشاغل سخت و زیان‌آور و عدم پرداخت این مبلغ به تامین اجتماعی، این سازمان امکان بازنشستگی را برای آنان فراهم نمی‌کند.

سهم کارفرما در مشاغل سخت و زیان‌آور از تاریخ ۱۴ مهر ماه سال ۹۳ از ۴ درصد به ۸ درصد افزایش یافت.

 کارگران با بیان اینکه از موعد بازنشستگی ۱۵ نفر از همکاران‌شان گذشته است در ادامه درباره شرایط سخت بازنشستگی شان می‌گویند: با افزایش سهم ۴ درصدی سهم کارفرما، کارمندان تامین اجتماعی شاهرود در استان سمنان بجای طلب هزینه بازنشستگی ۴۰ کارگر از کارفرما، تلویحا از کارگران می‌خواهد برای بازنششسته شدن سهم کارفرما را خود پرداخت کنند.

کارگران می‌گویند: کارفرما طبق قانون می‌بایستی سهم خود را از هزینه بازنشستگی، برای جبران سختی کار این کارگران به حساب تامین اجتماعی واریز می‌کرد اما در حال حاضر بر اثر این بی‌قانونی، حدود ۴۰ کارگر مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور با سوابق کار بیش از ۲۰ سال امکان استفاده از مزایای بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت را ندارند که با ادامه رویه فعلی، این مشکل در آینده برای کارگران بیشتری تکرار خواهد شد.

طبق اظهارات کارگران معدن زمستان یورت؛ کارفرمای این واحد معدنی به بهانه اینکه تامین اجتماعی بار مالی هنگفتی را با اجرای این قانون جدید به آنان تحمیل کرده از پرداخت هزینه بازنشستگی این تعداد کارگر خوداری می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز