خبرگزاری کار ایران

یک فعال حقوق صنفی کارگران:

طرح مطالبات صنفی در راهپیمایی روز کارگر تهدید امنیتی نیست

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۲۷۷

یک کنش‌گر صنفی جامعه کارگری در تهران می‌گوید اگر نگاه وزارت کشور دولت یازدهم به مسائل کارگری صنفی باشد، نباید هیچ مخالفتی با درخواست مجوز راهپیمایی روز جهانی کارگر مطرح شود.

 «عبداللـه وطن‌خواه» کارگر کارخانه واکیوم پارس، نگاه‌های سیاسی و غیر صنفی دولت‌ها به مسائل جامعه کارگری را دلیل اصلی مخالفت با برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر دانست و گفت: وجود چنین نگاهی بیانگر آن است که دولت‌ها حتی به نهادهای رسمی و قانونی کارگران نیز آنقدر اطمینان ندارند که اجازه دهند برای روز کارگر مراسم مستقلی را برپا کنند.

وی ادامه داد: به موجب اصل ۲۷ قانون اساسی شهروندان حق برپایی اجتماعات و راهپیمایی را دارند و بر همین اساس راهپیمایی روز جهانی کارگر فرصتی است که در آن کارگران می‌توانند خواسته‌های صنفی خود را بطور علنی مطرح کنند.

این فعال صنفی کارگری گفت: در شرایط کنونی اعتراض کارگران به پایین بودن مزد، شرایط آسان اخراج کارگر، محدود بودن خدمات بیمه‌های اجتماعی است که کاملا در چارچوب منافع صنفی کارگران قابل دفاع است و نه تنها هرگز تهدیدی برای امنیت جامعه محسوب نمی‌شود بلکه طرح این مطالبات صنفی از سوی بدنه جامعه کارگری به ایجاد حس امنیت شهروندی کمک می‌کند.

نماینده کارگران واکیوم پارس ادامه داد: اگر دولت‌ها حق برپایی مراسم روز جهانی کارگر را به رسمیت بشناسند حداقل در بدنه کارگری از اینکه در برابر افزایش ناچیز مزد، کاهش امنیت شغلی و یا رقیق شدن حمایت‌های اجتماعی به آن‌ها اجازه برپایی تجمع داده شده است یک نوع حسن خوشبینی و اعتماد به دولت ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: سال ۸۶ آخرین باری بود که کارگران اجازه یافتند تا به مناسبت روز جهانی کارگر راهپیمایی کنند. از آن سال تاکنون دیگر به کارگران اجازه برپایی چنین مراسمی داده نشده است و این نشان می‌دهد که دولت‌ها راضی به برپایی مراسم راهپیمایی روز جهانی کارگر نیستند.

وطن خواه تاکید کرد: این شرایط نشان دهنده آن است که فارغ از تفاوت‌های سیاسی، تمامی دولت‌ها در مباحث اقتصادی رویکرد واحدی دارند و در راستای پیاده سازی الگوهای سرمایه‌داری جهانی حرکت می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز