خبرگزاری کار ایران

عضو کانون شوراهای اسلامی کار محور غرب تهران: / تکرار /

شوراهای اسلامی کار بعضا به ابزار کارفرمایان تبدیل شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۰۳۱

در بعضی موارد، شورای کار به ابزار کارفرمایان تبدیل شده‌اند. نحوه برگزاری انتخابات و اعمال فشار بر کاندیداهای مستقل نشان می‌دهد برخی کارفرمایان در تلاشند شورای اسلامی کار نهاد حامی منافع خودشان در بین کارگران باشد.

عضو کانون شوراهای اسلامی کار محور غرب تهران، تشکیل نشدن شورای اسلامی کار در واحدهای صنعتی و انفعال معدود شوراهای موجود را نتیجه اجرا نشدن صحیح قانون دانست.

«داود قادری» در این باره به ایلنا گفت: طبق قانون، شوراهای اسلامی کار به عنوان تشکل صنفی شناسنامه دار باید در واحدهایی که بیشتر از ۳۵ نفر کارگر دارند تشکیل شوند، اما مدیریت واحد‌های صنعتی، شورای کار را نهادی مداخله کننده و اخلال گر می‌دانند و به همین خاطر، در اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی در جریان تشکیل این تشکل‌ها موانعی وجود دارد.

این فعال کارگری ادامه داد: زد و بند در انتصاب مدیریت کارخانجات باعثشده سیاست به جای تخصص در فضا حاکم شود. سومدیریت‌ها تا حدی است که کارفرمایان از تشکیل شدن شوراهای اسلامی کار در واحد صنعتی شان نگرانند چرا که در صورت تشکیل، نهادی نظارتی در داخل واحد، عملکرد کارفرما را کنترل خواهد کرد.

وی درباره نحوه تشکیل شوراهای کار در برخی واحدها گفت: در بعضی موارد، شورای کار به ابزار کارفرمایان تبدیل شده‌اند. نحوه برگزاری انتخابات و اعمال فشار بر کاندیداهای مستقل، نشان می‌دهد برخی کارفرمایان در تلاشند تا شورای کار نهاد حامی منافع خودشان در بین کارگران باشد. درحالی که هدف از تشکیل این تشکل صنفی در قانون، رفع مشکلات بین کارگر و کارفرما در یک واحد صنعتی است.

به گفته قادری، فشار برای تشکیل نشدن شوراهای کار تا آنجاست که بعضا کارگران عضو این شورا‌ها امنیت شغلی ندارند و با خطر اخراج مواجه‌اند درحالی که تشکیل این تشکل صنفی حق قانونی کارگران است و نباید منجر به فشار روانی کارگران عضو باشد.

وی درخصوص وضعیت شوراهای اسلامی کار در محور غرب تهران گفت: با توجه به اینکه غرب تهران قطب صنعتی این شهر است و بزرگ‌ترین کارخانجات و در نتیجه بیشترین کارگران را در خود جای داده است اما کارگران اکثر این کارخانجات شورای کار ندارند و اگر هم شورایی تشکیل شده خاصیت حمایتی از کارگران ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز