رییس سازمان آموزش فنیوحرفهای تأکید کرد:
نظام آموزشی متناسب با بازار کار راهگشای ایجاد اشتغال است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنیوحرفهای در گفتوگوی زنده تلویزیونی برنامه پایش بر استقرار نظام آموزشی متناسب با بازار و تقاضای کار، مبتنی بر مشارکتجویی تأکید کرد و آن را راهگشای ایجاد و پایداری اشتغال کشور برشمرد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنیوحرفهای، غلامحسین محمدی با اشاره به اینکه ۵۰درصد مهارتآموزان، جویای کار هستند، گفت: بر اساس دادههای سامانه رهگیری اشتغال، ۵۰ درصد از مهارت آموزان کارجو هستند که از این میزان حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد در استانهای مختلف جذب بازار کار میشوند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت بازار کار ایران به شکلی است که سالانه یک میلیون فرصت شغلی در کشور وجود دارد ولی اینکه یک میلیون فرصت شغلی به اشتغال پایدار برسد دلایل متعددی لازم است اما بخش عمدهای از این فرصتها به دلیل کاهش مهارت و فقر مهارتی از بین میروند.
افراد با مهارت بیشتر، درآمد بیشتری دارند
وی با اشاره به تأثیر مهارت بر تولید و بهرهوری، خاطرنشان کرد: کسی که مهارت بیشتری دارد از امنیت شغلی و درآمد بیشتری برخوردار است. بنابر این تربیت نیروی ماهر تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی دارد.
معاون وزیر کار در این گفتوگوی تلویزیونی با بیان اینکه ۳۰ درصد رشد ۸ درصدی اقتصاد از محل بهرهوری است، بیان داشت: اگر معتقدیم که نیروی کار روی رشد اقتصادی، کاهش مصرف مواداولیه و بهرهوری اثرگذار است، باید جدیتر در دستور کار قرار گیرد.
لزوم استقرار نظام آموزشی متناسب با بازار و تقاضای کار
محمدی ادامه داد: در بین ۱۴۰ کشور دنیا سالیان تحصیل و آموزش در ایران رتبه ۶۱ دارد ولی رتبه مهارت دانشآموختگان ۱۳۶ است؛ یعنی فرزندان ما زیاد درس میخوانند ولی وقتی از دانشگاه خارج میشوند تازه به سمت مهارتآموزی میروند و این به معنی این است که نظامات آموزشی ما دچار نوعی اعوجاج است. خیلی از آدمها کاری که امروز انجام میدهند نیازی نبوده بابتش آنقدر درس بخوانند لذا ما باید یک نظام آموزشی متناسب با بازار و تقاضای کار و مبتنی بر مشارکت داشته باشیم.
سهم ۵۰ درصدی دانشآموزان هنرستانها در برنامه هفتم
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: در یکی از کشورهای اروپایی ۸۰ درصد آموزشها در مراکز دوگانه است؛ یعنی جایی که همزمان صنعت و آموزش حضور دارد. امروز در کشورهای دنیا متوسط حضور دانشآموزان در هنرستانها ۷۰ درصد است اما در ایران به تازگی در برنامه هفتم این سهم ۵۰ درصد مشخص شده است.
وی تأکید کرد: فرزندان ما باید از ۱۵ سالگی وارد آموزشهای مشارکتی یعنی آموزشهای با حضور صنایع و فعالان اقتصادی شود تا وقتی به ۱۸ سالگی رسید یک کارگر نسبتاْ ماهر شود.
کمبود نیروی کار جزو تقاضای کارفرمایان
رییس سازمان آموزش فنی وحرفهای با بیان اینکه در تمام پایشهای موجود، کمبود نیروی کار ماهر جزو یکی از ۵ خواسته کارفرمایان بوده است، گفت: ما باید تلاش کنیم نظام آموزشی را از شکل گذشته تغییر بدهیم. ما آموزشهای رسمی داریم که دانشآموزان در دبیرستانها در اختیار آموزشوپرورش و در دانشگاهها در اختیار آموزش عالی هستند.
محمدی ادامه داد: سازمان آموزش فنیوحرفهای یکی از اجزای کل نظام است و مخاطب ما عموم جامعه هستند در کل کشور ۷۰۰ مرکز آموزش دولتی داریم که امکانات خوبی دارند و تلاشمان این است که با مشارکت صنوف، اتحادیهها، فعالان اقتصادی و صنایع آموزشها را تقاضامحور کنیم.
۵۰ درصد مهارت آموزان، کارجو هستند
وی در پاسخ به این پرسش که سازمان آموزش فنیوحرفهای برای اشتغال افراد چه اقداماتی انجام میدهد؟ گفت: سامانه رهگیری اشتغال ما میگوید ۵۰ درصد از مهارت آموزان کارجو هستند که از این میزان در استانهای مختلف حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد سر کار میروند.
به گفته معاون وزیر کار، پایداری شغل از تناسب شغل و شاغل به وجود میآید و اگر افراد، بنا به تقاضا، آموزش ببینند، سریعتر وارد بازار کار میشوند.