خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نتیجه‌ مزد منطقه‌ای سرکوبِ مزد و مهاجرتِ کارگران از روستاها به شهرهاست

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۵۶۹

اگر مزد منطقه‌ای به نتیجه برسد، نتیجه‌اش مهاجرتِ کارگران از روستاها به شهرهاست. یعنی در حالیکه ادعا می‌شود که تمرکززدایی از شهرها هدف است، سیاستهایی که مسئولان به دنبال آن هستند، دقیقا عکس آن هدفگذاری عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید فتاحی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی) در انتقاد از تصمیماتِ دولت و مجلس در رابطه با کارگران گفت: مطرح کردنِ موضوعاتی چون مزد منطقه‌ای و اخذ تصمیماتی چون افزایش سن و سابقه‌ی بازنشستگی در شرایطی که وضع معیشت و امنیت شغلی کارگران مناسب نیست، اوضاع را برای کارگران بدتر از قبل خواهد کرد. 

این فعال کارگری بیان کرد: از شورایی که قرار بود برای امنیت شغلی کارگران تصمیم بگیرد، هنوز خبری نیست. ضمن اینکه آنطور که گفته بودند، اصلاحاتی که قرار بود در قانون کار برای بازگرداندنِ امنیتِ شغلی کارگران اعمال شود، تماما موردِ تائید فعالان کارگری نیست، چراکه ما معتقدیم اعمال هر اصلاحاتی در قانون کار باید تماما به نفع کارگران باشد و قانون کار یک قانون حمایتی برای کارگران است، پس هر گونه اصلاحی برای بالا بردنِ حقوق کارفرمایان و در مقابل، کاهش حقوق کارگران را نمی‌پذیریم. 

وی گفت: محدود کردن حقوق کارگران با افزایشِ دستمزدی که حدود ۱۵درصد با نرخ تورمِ رسمی فاصله داشت، نشان داد که بهبودِ اوضاع معیشتِ کارگران جزو اولویت‌ها نیست.

این فعال کارگری بیان کرد: در چنین شرایطی، گروه دولتی به دنبالِ اجرای مزد منطقه‌ای است، که اگر مزد منطقه‌ای به نتیجه برسد، نتیجه‌اش سرکوبِ هر چه بیشترِ حقوق کارگران و مهاجرتِ کارگران از روستاها به شهرهاست. یعنی در حالیکه ادعا می‌شود که تمرکززدایی از شهرها هدف است، سیاستهایی که مسئولان به دنبال آن هستند، دقیقا عکس آن هدفگذاری عمل می‌کند. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی به تصویبِ افزایش سن بازنشستگی اشاره کرد و گفت: موافقت با افزایش سن بازنشستگی با این دلیل که سن و سابقه‌ی بازنشستگی در کشورهای دیگر بالاست، مقایسه‌ای بلاموضوع است. چگونه وضعیتِ کارگران در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنیم در شرایطی که حداقل حقوق در ایران حدود ۸ میلیون تومان است و با این حقوق حتی سبد خوراکی خانوار هم تأمین نمی‌شود، چه برسد به هزینه‌های دیگری چون اجاره خانه، هزینه درمان و تحصیل و…

این فعال کارگری گفت: از مجلس می‌خواهیم با تغییر مصوبه‌ی افزایش سن بازنشستگی، اعتماد کارگران را جلب کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز