خبرگزاری کار ایران

طرح ۴۴ هزار میلیارد تومانی انتقال سرمایه‌ مردم در بخش تعاون رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۶۱۱

مسکنی گفت: مجموع ۲۲ برنامه با ۴۴ همت سرمایه مولد مردمی در تعاونی‌ها جذب شد.

به گزارش ایلنا، طرح ۴۴ همت جذب و انتقال سرمایه‌های مولد مردمی در تعاونی‌ها همزمان با هفته تعاون سال ۱۴۰۲ با حضور «سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد.

سیدصولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در آیین افتتاح ۳۷۳ طرح تعاونی به‌مناسبت هفته تعاون، اظهار کرد: مسأله تعاون یکی از مؤلفه‌های توسعه اقتصادی است.

وی افزود: تعاون هم در احکام دینی و هم در قانون اساسی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. تکلیف این است که باید در راستای سیاست‌های کلی، ۲۵ درصد از اقتصاد کشور را اقتصاد تعاون‌محور در بر بگیرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: به دلایل مختلف مانند عدم توجه به مسأله تعاون و عدم ترویج فرهنگ تعاون از این هدف عقب هستیم؛ اما در ۲ سالی که از دولت سیزدهم می‌گذرد توجه ویژه به مسأله تعاون صورت گرفته است.

وی افزود: اکنون بالغ بر ۱۱۰ هزار تعاونی در کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی مانند تولیدی، توزیعی و خدماتی و ... فعالیت می‌کنند. این تعاونی‌ها در حوزه توزیع نیز تلاش فراوانی برای ثبات در اقتصاد کشور صورت می‌دهند؛ البته این ابتدای راه است و ما باید تلاش کنیم تا به اهداف پیش‌بینی شده در سند توسعه تعاون دست یابیم.

مرتضوی بیان کرد: اگر بنا باشد ما همه ساله نرخ بیکاری را کاهش بدهیم نیاز به مشارکت مردمی داریم تا با کمک آن‌ها مسئله بیکاری را مدیریت کنیم. مسأله تعاون بسیار مهم است و اگر یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی رسیدن به عدالت اقتصادی و توزیعی باشد به نظر ما تعاون مظهر عدالت اجتماعی، اقتصادی و توزیعی است.

وزیر تعاون اظهار داشت: امروز شاهد بهره‌برداری تعداد قابل توجهی از طرح‌های تعاونی هستیم. نکته مهمی که مطرح شد مسأله ساماندهی منابع عمومی است. بر حسب گزارش‌های به دست آمده از مجموعه طرح‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسد حدود ۹۱ درصد را منابع و سرمایه‌های مردمی تأمین کرده‌اند؛ فلسفه تعاون نیز همین است و در واقع این به معنای اجرای موضوع تعاون به بهترین وجه است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۳۷۳ طرح تعاونی، گفت: این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان و با هدف ایجاد اشتغال برای بیش از ۸ هزار نفر در ۳۱ استان کشور افتتاح شد.

مرتضوی افزود: تعاون مظهر عدالت است و امورات را در جریان حقیقی هدایت کرده و از تکاثر جلوگیری می‌کند. باید نسخه تعاون به معنای واقعی را تدوین، تنظیم، تبیین کرده و آن را به جهان معرفی کند.

در این مراسم با حضور «سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «مهدی مسکنی» معاون امور تعاون و به‌مناسبت هفته تعاون سال ۱۴۰۲، تعداد ۳۷۳ طرح تعاونی با مشارکت ۲۴ هزار و ۱۵۱ عضو و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶۳۸۴ میلیارد تومان با هدف ایجاد شغل برای ۸ هزار و ۴۵۴ نفر و سرمایه مردمی ۵۸۱۵ میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

براساس این گزارش، از مجموع ۳۷۳ طرح افتتاح‌شده، ۲۳۳ طرح در حوزه تولید، ۷۹ طرح در بخش‌های خدمات و سایر توزیعی، ۶۱ طرح مسکن به بهره‌برداری خواهند رسید.

مهدی مسکنی(معاون امور تعاون وزارت کار) در این آیین گفت: با هدف دستیابی به رشد مناسب و ارتقای سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور طرح جذب و انتقال سرمایه‌های مولد مردمی در تعاونی‌ها در ۵ ماهه اول سال‌جاری در دستور بخش تعاون کشور قرار گرفت. وی افزود: این پروژه در سه بخش سرمایه‌گذاری، به ظرفیت‌رسانی و تولید ارزش‌‌افزوده و در ۲۲ برنامه عملیاتی در ۵ ماهه اول سال‌جاری طراحی و اجرا شد.

مسکنی افزود: تعاون‌گران کشور با اتکا بر اصول اقتصاد مردمی در سال ۱۴۰۲ موفق شدند که علاوه بر بهره‌برداری از ۳۷۳ طرح تعاونی با سرمایه‌گذاری ۶/۳ همت، سرمایه‌ای بالغ بر ۱۳/۲۵ همت در بخش تعاونی‌های تولید، ۱۱/۵ همت در بخش تعاونی‌های مسکن، ۸/۰۹ همت در حوزه توانمندسازی ونوآوری تعاونی‌ها و ۵ همت در بخش تعاونی‌های خدماتی کشور جذب سرمایه مردمی کنند.

معاون امور تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرد: در طرح جذب ۴۴ مشارکت مردمی در بخش‌های سرمایه‌گذاری جدید در طرح‌های تعاونی ۱۱ برنامه (۱۸/۷۹۳ همت)، به ظرفیت‌رسانی و احیاء تعاونی ۸ برنامه (۱۶/۵۸۸ همت)، ارزش‌افزوده و نقدینگی ۳ برنامه (۸/۷۶ همت) و مجموع ۲۲ برنامه با ۴۴ همت سرمایه مولد مردمی در تعاونی‌ها جذب شد. وی تأکید کرد: این اقدامات وسیع و ملّی تعاونی‌ها به ما ثابت کرده‌اند که شعار تعاون، اقتصاد مردمی و جامعه عادلانه را می‌توان با فرهنگ تعاونی‌ها و حکمرانی تعاون محقق سازیم.

مسکنی خاطرنشان کرد: در دو سال اول دولت سیزدهم، مجموعاً ۲۰۸۸ طرح تعاونی با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۱۷۰۸ میلیارد تومان سرمایه مردمی به بهره‌برداری رسیده است که بیشترین سرمایه‌گذاری در طرح‌های افتتاح‌شده در این دوره به‌ وقوع پیوسته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز