خبرگزاری کار ایران

آغاز طرح ملی کارآفرینی برای دانشجویان

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۴۸۳

رضایی‌‌فر اعلام کرد: مرحله اول اعتبارات طرح ملی کارآفرینی دانشجویان در اختیار همه دانشگاه‌ها قرار داده شده است.

به گزارش ایلنا، سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: طرح ملی کارآفرینی برای دانشجویان با هدف شناخت استعدادها و ارائه آموزش های مشاوره‌ای و تخصصی برگزار می شود و در فاز نخست،۱۵۰۰۰ دانشجو تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

شب گذشته در نشست خبری فراخوان طرح ترویج کارآفرینی که در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اصلی از سال گذشته تدارک مقدمات طراحی و نگارش آیین نامه طرح ملی ترویج کارآفرینی بود که در نهایت هفته آخر اردیبهشت با حضور وزیر علوم به صورت آزمایشی در پارک علم و فناوری امیرکبیر رونمایی شد.

امید رضایی فر (سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم) ادامه داد: هدف گذاری نهایی این طرح  ۳۰ هزار دانشجو است و در مرحله اول با ۱۵ هزار دانشجو آغاز خواهد شد. در ابتدا کلاس‌های خودشناسی، روانشناسی و سنجش فردی برای این دانشجویان برگزار می‌شود و در ادامه برای ادامه مسیر حرفه‌ای در آموزش‌هایی شامل تیم‌سازی و هدایت شغلی و امور مالی توسط مربی‌ها و استادان آموزش های لازم را می بینند.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: بعد از این دوره ها تحت هدایت مربی، گروه های مختلف دانشجویی یکی از مسائل یا مشکلات منطقه‌ای، محلی یا حتی ملی را به صورت آزمایشی حل می کنند و تا حد زیادی به صورت واقعی با آن روبرو می شوند تا به پیشنهاد اجرایی قوی دست یابند و در نهایت در رویدادی از گروه های برگزیده تقدیر خواهد شد.

وی تاکید کرد: انتظار داریم در حوزه کارآفرینی جامعه پنج درصدی دانشجویی در مرحله نهایی این طرح به مشارکت در آن علاقه مند شوند، از توانمندی های تخصصی افراد مختلف استفاده کنند و در این فرایند با محوریت دانش به مجموعه های توسعه کسب و کار دانش بنیان کمک کنند.

یک میلیون تومان اعتبار برای آموزش هر دانشجو

وی در مورد اعتبار این طرح و میزان اختصاص آن به دانشگاه های مختلف کشور توضیح داد: در این طرح به ازای هر دانشجو یک میلیون تومان اعتبار تخصیص داده می شود در مرحله اول ۱۵ هزار دانشجو تحت پوشش قرار می گیرند. میزان اعتبار تخصیص یافته در طرح به دانشگاه های مختلف نیز بسته به تعداد دانشجویان آنها و تعداد مشارکت دانشجویان دارد.

رضایی فر ادامه داد: دبیرخانه طرح در محل پارک علم و فناوری امیرکبیر واقع شده است و همانطور که قبلا اعلام شد وزارت علوم برای واگذاری طرح های مختلف به پارک های علم و فناوری و در قالب ۵۰ پارک، ۵۰ برنامه، پارک علم و فناوری امیرکبیر را متولی اجرای این طرح کرده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه ها در این فرایندنقش بسیار مهمی دارند، همچنین انتظار داریم وزارت خانه هایی مانند وزارت کار، وزارت صنعت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه کمک کنند.

رضایی فر با تاکید بر اهمیت این طرح برای وزارت علوم گفت: مرحله اول اعتبارات این طرح در اختیار همه دانشگاه های بزرگ و کوچک قرار داده شده است.

توضیحات رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر در خصوص طرح

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر گفت: طرح ملی ترویج کارآفرینی برای افراد در شرف دانش آموختگی برنامه ریزی شده است. مخاطبان این طرح ملی دانشجویان سال‌های سوم و چهارم دوره کارشناسی، دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد و دانشجویان دکتری بعد از گذراندن دروس دانشگاهی هستند.  

 فرهنگ فصیحی ظهار داشت: هدف اصلی از اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی هدایت دانش آموختگان به سمت کسب و کارهای مبتنی بر دانش است.

وی افزود: یکی از نقاط ضعف موجود این است که دانشجویان بعد از دانش آموختگی منفعل و در انتظار استخدام توسط دستگاه ها و شرکت‌ها هستند، اما در صورت ارائه آموزش‌های مهارت افزایی، می توان آنها را به سمت ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر دانش هدایت کرد.

فصیحی ادامه داد: از این رو طرح ملی ترویج کارآفرینی برای افراد در شرف دانش آموختگی برنامه ریزی شده است. بر این اساس مخاطبان این طرح ملی دانشجویان سال‌های سوم و چهارم دوره کارشناسی، دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد و دانشجویان دکتری بعد از گذراندن دروس دانشگاهی در نظر گرفته شده است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: در این طرح پس از انتخاب دانشجویان در دانشگاه های سراسر کشور، افراد منتخب وارد مرحله تست های روان شناسی و شخصیت شناسی می شوند.

وی بیان کرد: افراد منتخب وارد رویدادهای آگاه سازی، دوره های مفصل آموزشی به صورت برخط، آفلاین و حضوری می شوند و در این دوره ها از مشاوره اساتید بهره مند خواهند شد.

فصیحی تاکید کرد: در این دوره آموزشی دانشجویان منتخب در ۱۰ عنوان‌ آموزشی ۷۰ تا ۸۰ ساعت محتوای آموزشی دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به متصل بودن سامانه طرح ملی ترویج کارآفرینی با سامانه نان خاطرنشان کرد: دانشجویان پس از گذراندن دوره های آموزشی می توانند با انتخاب نیازهای ثبت شده در سامانه نان، راهکاری برای این نیازها بیابند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه فراخوان جذب دانشجویان در سایت طرح ملی ترویج کارآفرینی به نشانی nepp.ir منتشر شده، خاطرنشان کرد: برای پذیرش دانشجویان برای هر دانشگاه سهمیه مشخصی تعیین شده است و هر دانشگاه بر اساس شاخص های خود اقدام به انتخاب دانشجویان برای جذب در این طرح می کند.

فصیحی درباره نقش پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر در این طرح توضیح داد: دبیرخانه این طرح ملی در پارک امیرکبیر مستقر شده، ولی دامنه فعالیت طرح ملی است.

وی یادآور شد: مرحله اول این طرح یعنی آگاه سازی و روشن کردن مسیر دانشجویان در ۱۰ مرکز استان انجام می شود، سپس تیم ها دستاوردهای خود را در معرض دید داوران قرار می دهند که این مرحله در ۲۰ مرکز استان تدارک دیده شده است. در نهایت برگزیدگان در یک رویداد ملی حدود ۶ یا ۷ ماه آینده شرکت کرده و تقدیر می شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز