خبرگزاری کار ایران

در حاشیه مراسم نمایشگاه کار و توانمندی‌های هنری مطرح شد:

تضمین شغلی و کاریابی برای دانشجویان علمی و کاربردی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۱۲۱

در نمایشگاه دو روزه «کار و توانمندی‌های هنری» بسیاری از هنرجویان و دانشجویان این دانشگاه به منظور نمایش توانایی‌ها و مهارت‌های خود برای مخاطبان عمومی و به ویژه کارآفرینان و متقاضیان مهارت این جوانان در غرفه‌های اختصاصی حضور یافتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایشگاه دو روزه «کار و توانمندی‌های هنری» در تهران با حضور تعدادی از دانشجویان و هنرجویان و دانش آموختگان رشته‌های هنری و علوم انسانی به همت واحد ۴۸ دانشگاه جامع علمی و کاربردی ایران برگزار شد. 

در این نمایشگاه بسیاری از هنرجویان و دانشجویان این دانشگاه به منظور نمایش توانایی‌ها و مهارت‌های خود برای مخاطبان عمومی و به ویژه کارآفرینان و متقاضیان مهارت این جوانان در غرفه‌های اختصاصی حضور یافتند. 

در این نمایشگاه، دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۸ با شعار «علم-ایده-ایدئولوژی-نتیجه»، و با هدف آشنایی استادان، دانشجویان و دانشگاهیان با ظرفیت‌های یکدیگر (به منظور افزایش همکاری‌های میان رشته‌های هنری، ایجاد انگیزه)، به عرضۀ ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دانشگاه به سازمان‌ها و مسئولان و کارآفرینان و متقاضیان مهارت‌ها پرداختند. 

تضمین شغلی و کاریابی برای دانشجویان علمی و کاربردی

در حاشیه این نمایشگاه، سیدحسین آقا سیدمرتضی حسینی، رئیس واحد ۴۸ دانشگاه جامعه علمی کاربردی که متولی برگزاری این نمایشگاه بود، در زمینه برگزاری این نمایشگاه گفت: دستاوردها و مهارت‌ها و عملکردهای برگزیدۀ دانشگاه در ۱۴ غرفه در فضایی با مشارکت معاونت‌های دانشگاه در حوزه‌های اجتماعی، هنری، حسابداری و کسب کار، کارآفرینی، سینما به نمایش در آمد. 

وی با بیان اینکه رسالت دانشگاه علمی و کاربردی در سال‌های اخیر این است که نوعی رویکرد اقتصادی به دانشی و مهارتی که آموخته می‌شود، داشته باشیم، اظهار داشت: هدف این است که فارغ التحصیلان بتوانند تضمین شغلی داشته باشند. طبق آیین نامه جدید همه مراکز علمی و کاربردی به نوبه خود موظف به کار در جهت این هستند که افراد در هنگام دوره تحصیلی تضمین اشتغال داشته باشند.

به گفته رئیس واحد ۴۸ دانشگاه جامعه علمی کاربردی، این مسئله طبق این آیین نامه جدید در دانشگاه علمی و کاربردی مطرح شده است که اگر شما در دوران تحصیل مهارت کسب کنید و در بازار کار خود حرفی برای گفتن داشته باشید، بحث فرصت شغلی شما نیز تضمین خواهد شد. 

آقامرتضی حسینی ادامه داد: در واحد ۴۸ دانشگاه جامع علمی و کاربردی درحال حاضر ما با افتتاح این نمایشگاه هم از دانشجویان و اصحاب رسانه دعوت به عمل آوردیم و هم از هنرمندان فعال در بازار کار رسانه و کارآفرینان دعوت کردیم تا به این فضا بیایند. در کنار برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان، ما در این نمایشگاه به نمایش فعالیت‌ها و مهارت‌های دانشجویان خود پرداختیم. به این ترتیب تلاش کردیم تا هنر که به نوعی جدا از مدیریت سیاسی و نیروی اقتصادی تعریف شده را دوباره آشتی دادیم. 

وی با بیان اینکه هنرمندی که نتواند از نظر مالی خود را حفظ کند، نه استقلال اقتصادی خواهد داشت و نه هنرش دیده می‌شود و نه می‌تواند از هنر خود در زمینه‌های مختلف استفاده کند، تصریح کرد: وظیفه ما به عنوان دانشگاه این است که از دانشجویان و دانش آموختگان خود در این نمایشگاه رونمایی کرده و اصحاب رسانه و کارآفرینان و فعالان این حوزه را در معرض مشاهده توانمندی‌ها و مهارت و هنر کسانی که فعالیت‌شان امکان کارآفرینی و اشتغال‌زایی را دارد، قرار دهیم. 

مسئول برگزاری نمایشگاه «کار و توانمندی‌های هنری» با بیان اینکه تاکنون هشت قرارداد مختلف با شرکت‌ها و افراد کارآفرین در طی این روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه میان دانشجویان در همین غرفه‌ها بسته شده است و برخی هنرمندان از میان افراد ما انتخاب کردند، خاطرنشان کرد: دانشجویان در این چهارچوب پروژه‌ها را با نصف قیمت بازار آزاد برای شرکت‌ها و متقاضیان ارائه می‌دهند که این هم برای آن متقاضیان مهارت و خدمات به صرفه است و هم برای خود فرد جویای کار در این نمایشگاه‌ها می‌تواند به‌عنوان یک رزومه خوب شغلی در نظر گرفته شود.

آقامرتضی حسینی افزود: ضمن اینکه بسیاری از دانشجویان حداقل سه روز در هفته در کلاس‌ها باید شرکت کنند و نمی‌توانند شغل دائمی و ثابت داشته باشند و به این ترتیب، فرد می‌تواند با دو روز کار نیاز یک شرکت یا موسسه یا متقاضی را رفع کند. 

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از متقاضیان فعالیت‌های هنری را شرکت‌های خدمات تبلیغاتی تشکیل می‌دهند، بیان کرد: غرفه مربوط به حوزه عکاسی، فیلم‌برداری و تبلیغات ما در این حوزه نمایش خوبی به عمل آورد و متقاضیان این حوزه نیز با آن در ارتباط قرار گرفتند. بیلبوردهای تبلیغاتی موسسات نیز توسط همین غرفه طراحی می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها بیلبوردها و تصاویر خود را با قیمت‌های بسیار نجومی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی تهیه می‌کنند که با وجود خدمات دانشجویی در این حوزه هزینه‌های آنها به شدت کاهش پیدا می‌کند. 

رئیس واحد ۴۸ دانشگاه علمی و کاربردی با بیان اینکه در این نمایشگاه علاوه بر رشته‌های فنی و هنری مانند معماری، طراحی صنعتی، عکاسی و فیلم‌برداری، گرافیک، موسیقی، گریم، تدوین و بازیگری و... به رشته‌های خاص علوم انسانی مثل حقوق، حسابداری و مدیریت کسب و کار نیز فرصت اختصاص یافت، عنوان کرد: این رشته‌های علوم انسانی نیز از آن دسته رشته‌هایی هستند که در زمینه کاربردی و تجاری کردن خدمات و مهارت‌های جامعه هنری نقش ایفا کنند. 

آقامرتضی حسینی با بیان اینکه بسیاری از چهره‌های هنری در حوزه تئاتر، سینما و موسیقی مثل گرامی، سیروس مقدم، پژمان بازغی، خلج و دیگران به نمایشگاه آمده و بعضی از دوستان دانشجو را انتخاب کردند، یادآور شد: برای مثال دو تن از دانشجویان ما در حوزه گریم انتخاب شدند و همچنین در بخش تدوین دوتن از دانشجویان توسط دوستان سینمایی انتخاب شده و قرار است به کار گرفته شوند.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش انیمیشن یکی از صداپیشگان ما در حوزه دوبلری انتخاب شد که این رویداد موجبات اشتغال‌زایی را از رهگذر برگزاری این نمایشگاه فراهم کرد. به عبارت بهتر، می‌خواهیم بگوییم که این نمایشگاه دقیقا برای پرکردن این شکاف ایجاد شده است. 

تضمین شغلی و کاریابی برای دانشجویان علمی و کاربردی

در ادامه یکی از هنرمندان و مسئولان غرفه‌های بخش تبلیغاتی از شرایط برگزاری این نمایشگاه سخن گفت. 

سیدمهدی میرسلطانی، دانشجوی هنر و عکاس نیز در این نشست بیان کرد: دو خروجی در ضعیف‌ترین حالت برای برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند قابل تصور باشد. یکی اینکه دانشجویان یک دانشگاه ولو اینکه در رشته‌های نزدیکی باشند، نمی‌توانند همه مهارت‌های خود را ببینند. دقیقا چنین نمایشگاهی بستر آشنایی خود دانشجویان با کارهای یکدیگر را فراهم می‌کند که خود این اتفاق مبارکی است.

وی با بیان اینکه یکسری افراد در دانشگاه مستقیم با بازار کار ارتباط دارند و به دلیل مهارت بالا خود را بالا کشیدند، گفت: بخش دیگری از دانشجویان مهارت کمتری دارند یا با وجود داشتن استعداد و مهارت کافی این اتصال را با بازار کار خود ندارند که این نمایشگاه‌ها می‌تواند حلقه وصلی میان این دانشجویان باشد. 

این مسئول غرفه عکاسی و فیلمبرداری ادامه داد: در وهله دوم، این نمایشگاه باعث ایجاد انگیزه می‌شود. کسی که طراحی لباس می‌کند، دوست دارد فراتر از محیط آکادمی نیز دیده شود و حداقل دوستان، آشنایان و افرادی که با این حوزه مرتبط هستند، در معرض نمایش آثارشان باشند. این انگیزه نوعی رغبت بیشتر به کار و فعالیت ایجاد می‌کند و باعث می‌شود فرد هنرمند بیشتر برای بازار کار و بازار هدف اثر خود را آماده کند و در معرض مخاطبان بیشتری از سطح هنری و آکادمیک قرار بگیرد. 

میرسلطانی با بیان اینکه برگزاری گالری، نمایشگاه و امثال آن برای رشته‌های هنری اعم از تجسمی، غیرتجسمی، نمایشی و سینمایی بسیار هزینه‌بردار است، اظهار داشت: دانشگاه توانسته با یک هماهنگی کوچک و ابتکار عمل بخش زیادی از این هزینه‌ها را کاهش دهد. قاعدتا برای بار اول برگزاری چنین نمایشگاهی ریسک زیادی داشت اما جسارت مدیران توانست علیرغم انتظارها شروع خوبی برای این کار باشد. 

وی افزود: علاوه بر اینکه این فضا برای کارهای هنری خود دوستان ما در دانشگاه نیز باعث کاهش شدید هزینه می‌شود و باعث می‌شود من به‌عنوان فیلمبردار یا کارگردان دانشجو برای کار خویش نیازمند به سفارش نیروی طراح، گریمور و تدوین‌گر از بیرون نباشم، باید بگوییم که بخشی از هنرمندان و موسسات نیز با ما قرارداد بستند. برای مثال، سیروس مقدم برای تصویربرداری و به ویژه در حوزه تصویربرداری هوایی رایزنی‌هایی با ما داشتند. قرار شد در صورت تفاهم در پروژه‌های بعدی ایشان بتوانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم. دوستان طراحی لباس ما نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفتند که این فراتر از انتظار ما بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز